Gå til innhold

Piracy kills music

Kontorstol

Anbefalte innlegg

Noen irl venner av meg har nettopp signert plate kontrakt med et av norges største plateselvskaper (vil ikke nevne navn) og for at de skulle få kontrakt måtte de skriver under på at de skulle være med i kampanjen Piracy kills music, selv om de i grunn ikke ville

8027262[/snapback]

Haha, for noe latterlig. Kan de ikke gå til pressen etter at de har signert da? :wee: Da kan jo egentlig ikke plateselskapet gjøre noe med det, for om de sier opp kontrakten pga. at de gikk til pressen, blir det jo en enda større sak, og enda verre PR for selskapet.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHA. Jeg tror jeg leste en artikkel en plass om at platesalget fremdeles går oppover. Hvordan greier de grøthodene å påstå det motsatte da?

Britney Spears og alle de andre pop-artistene tjener altfor mye penger, og kjører livene sine i dass. Hva med å presse plateselskapene til å skrive kontrakter med flere artister enn før og fordele inntektene likt på alle artistene, f.eks gjennom lik lønn til alle artistene?

Og hvordan kan de påstå at du får høy lydkvalitet når du kjøper musikk på nettet? Er det ikke 192 kbps MP3-filer man kjøper der?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Synes vel egentlig ikke noe bra om verken piracykillsmusic og piracykillsnomusic.

Men kan nevne at piracykillsnomusic:

Akkurat nå pumper den norske platebransjen ut millioner av kroner i markedsføring for å fortelle deg at vi pirater dreper musikken. Hørt sånt tull! Men reklamen på piracykillsmusic.no så veldig fin ut, den kan ikke ha vært billig. Bare synd at det er de som fortsatt kjøper musikk som har betalt for den, penger som jo kunne gått til artistene i stedet. Dersom vi hadde funnet oss i å betale for musikk som er ødelagt av kopisperrer, som ikke kan brukes når du bytter MP3-spiller, som har en tidel av lydkvaliteten til en CD men fortsatt koster omtrent det samme...ja, da hadde alt vært fint, mener platebransjen. Men er det noen som er så dumme?

Sannheten er at platebransjen selv har skylda for tapet av sitt gode navn og rykte. Mens Internett gjorde det mulig å distribuere musikk raskt, enkelt og billig, har plateselskapene forsøkt å benytte muligheten til å mangedoble fortjenesten sin ved å selge lydfiler til samme pris som fysiske produkter. CD'en koster penger å trykke, distribuere og produsere, men kuttet i kostnader ved å selge på nett ville platebransjen beholde selv! Når de oppdaget at kundene ikke likte ideen deres, begynte de å saksøke småbarn for millioner av kroner. De spanderte dyre middager på EU-byråkrater og norske politikere for å få en strengere opphavsrettslovgivning. Og istedenfor å utvikle ny musikk med pengene du har betalt dem, bruker de nå budsjettene sine på reklamekampanjer som stigmatiserer sin egen viktigste kundegruppe: musikkelskende studenter og ungdom!

høres mest ut som en finner på lite gjennomtenkte ting i farta. Ja, noen gode argumenter, men ingen av dem får meg til å mene at piratkopiering er bedre av den grunn. Samtidig som de overdriver og med løgner som "spanderte rådyre middager" og slikt.

Ingen argumenter der forsvarer egentlig piratkopiering, de bare rakker ned på platebransjen. :roll:

Lenke til kommentar
Samtidig som de overdriver og med løgner som "spanderte rådyre middager" og slikt.

Ingen argumenter der forsvarer egentlig piratkopiering, de bare rakker ned på platebransjen.  :roll:

8044281[/snapback]

Tja, det finnes vel ikke mye dokumentasjon på det, men jeg er overbevist om at det foregår mer smøring enn vi tror.

Lenke til kommentar

Veit ikke om det har blitt posta, men et veldig bra sitat av Lars Ulrich:

"I dont care if you download our music, as long as its out"

Må si meg veldig enig, jeg laster ned musikk, men har ikke lasta f. eks. machine head's nye album som har leaka. (Blir releasa i mars) Men nedlasting er jo egentlig utrolig god PR. Hos meg, ender som regel nedlasting med kjøp av så og si alle albuma til bandet/artisten(e).

Jeg vil nå si at det som dreper musikken i dag er copyright-gærningene i USA. De har jo tilogmed gjort tabulaturer ulovlig, bare for å tjene penger på "offisielle" tabulaturbøker..

Lenke til kommentar

grunne til at jeg laster ned er fordi jeg ikke for tak i musikken liker på en annen en nedlasting, med mindre jeg gidder og kjøpe den fra usa og betale 500 kroner i frakt fordi jeg skal ha 30-40min nytelse , hvis de vil ha det sånn DA SKAL FAEN MEG MUSIKK BRANSJEN BETALE FRAKTEN FOR MEG!!!!!!!!!!!!!!(nei det var ikke caps, men shift :p )

Lenke til kommentar
grunne til at jeg laster ned er fordi jeg ikke for tak i musikken liker på en annen en nedlasting, med mindre jeg gidder og kjøpe den fra usa og betale 500 kroner i frakt fordi jeg skal ha 30-40min nytelse , hvis de vil ha det sånn DA SKAL FAEN MEG MUSIKK BRANSJEN BETALE FRAKTEN FOR MEG!!(nei det var ikke caps, men shift :p )

8047334[/snapback]

Hvilken musikk er det du ikke får tak i her i Norge? Betaler du for musikken du laster ned?

Synes forøvrig at denne kampanjen er noe tull, hvis de først skulle lage noe slikt, så kunne de i hvert fall lagt det opp mer intelligent enn det som er gjort.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

er mange grupepr som er vansklig og finne, prøv og finn en cd i nermeste cd butikk hos dg som har glittertind da? skjønner godt hva han menr jeg.

jeg vedder på at du ikke finner den forde jeg måtte bestile den og det tokk 3 uker

mens jeg lasta den ned først så kjøpte den liksom

Lenke til kommentar
Lars Ulrich? Har ikkje Metallica vært ein av dei store pådrivarane for å få vekk piratkopiering?
¨

Det som var hovedpoenget hans, som han har sagt i et intervju som deler av blir vist i SKOM videoen, var at når de hold på med I Disappear hadde den allerede havnet på napster. Sangen var ikke sluppet enda..

Lenke til kommentar
Lars Ulrich? Har ikkje Metallica vært ein av dei store pådrivarane for å få vekk piratkopiering?

8046972[/snapback]

Hovedgrunnen til søksmålet dems mot napster var vel at en av sangene fra Load/Reload hadde lekket ut på napster mens de fortsatt var i studio.

Litt rotete, kanskje, men det får være.

Lenke til kommentar

8046972[/snapback]

Hovedgrunnen til søksmålet dems mot napster var vel at en av sangene fra Load/Reload hadde lekket ut på napster mens de fortsatt var i studio.

Litt rotete, kanskje, men det får være.

8053366[/snapback]

Meiner eg leste et sted at den einaste grunnen til at dei var store pådrivarar mot nedlasting av musikken sin var at det var så dårlig kvalitet på den.

Men for meg høyres dette ut som ein dårleg unnskyldning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...