Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 har store problemer med cmd nå, den gjenkjenner veldig få av de kommandoene jeg skriver inn, kommandoer som: ping, ipconfig, cscript (trenger den på skolen...) gjenkennes ikke i det hele tatt. før har i det minste ping funket, men nå vil heller ikke den fungere. Noen som har noe fiks på dette? den skal stå i riktig directory, for den står i "C:\Documents and settings\navn på datamaskin" står selfølgelig ikke "navn på datamaskin", det står mitt brukernavn der...) Så hvis noen har noen løsninger på dette ville det vært veldig fint. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Path er det som gjør at programmer blir funnet uansett hvilket directory du står i. Skriv 'path' og sjekk hva du har. Man skal ha C:\WINDOWS\system32; som en del av path, det er der f.eks ping.exe befinner seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Path er det som gjør at programmer blir funnet uansett hvilket directory du står i.Skriv 'path' og sjekk hva du har. Man skal ha C:\WINDOWS\system32; som en del av path, det er der f.eks ping.exe befinner seg. 8020157[/snapback] det står system32 i den tekstblokken jeg får opp da, men det står ikke C:\WINDOWS\system32, det står kun system 32. Men jeg fikk i det minste fikset det på en enkel måte, jeg bare satt meg C:\WINDOWS\system32 og da fungerer ipconfig, cscript og ping. som egentlig er de jeg trenger EDIT: er vel ingen måte en kan få seg til og stille seg der automatisk, slik at jeg slipper og manuelt stille den der for hver gang jeg bruker cmd... Endret 25. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Du har fått noe kluss med path. Innstillingene finner du i System Properties - Advanced - Environment Variables. Under System varibles skal du finne "%SystemRoot%\system32". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Du har fått noe kluss med path. Innstillingene finner du i System Properties - Advanced - Environment Variables.Under System varibles skal du finne "%SystemRoot%\system32". 8021945[/snapback] sjekka der nå og det er ingen oppføring der som heter det under path i miljøvariabler, men den kommer opp i path i cmd, der får jeg opp %SystemRoot%\system 32. under path i miljøvariabler står det C:\WINDOWS\system32. EDIT: leif... Endret 25. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det kan visst variere om det står %SystemRoot% eller C:\WINDOWS\, jeg ser begge deler. Her er et eksempel fra en nyformatert PC: Og i CMD: C:\>path PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det kan visst variere om det står %SystemRoot% eller C:\WINDOWS\, jeg ser begge deler.Her er et eksempel fra en nyformatert PC: Og i CMD: C:\>path PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\ 8023044[/snapback] hmm, system32 biten er lik på min pc. riktignok litt flere der, men det er andre programmer. Du er sikker på at ping fungerer på den? Lenke til kommentar
hahnium Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 hei! referansen til de ulike kommandoene ligger i registeret. Dersom referansen her er feil, så vil ikke windows kunne finne den. Det du gjør: 1: skriv "regedit" i kjør 2: finn fram følgende mappe i registeret: hkeylocalcomputer/software/microsoft/windows/currentversion/app path 3: Finn de kommandoene og liknende som ikke funker 4: trykk på de og skift referansene til programmene/kommandoene på høgre side 5: restart maskina for at endringene skal tre i kraft lykke til Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 2: finn fram følgende mappe i registeret: hkeylocalcomputer/software/microsoft/windows/currentversion/app path 8027698[/snapback] Greitt nok, men program som ping og ipconfig ligger ikke der. De ligger i system32 og finnes med path. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå