Blåbær Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg bare bruker dine argumenter for argentina i samme analogi iforhold til kina. At argentina lager kjøtt og kan vise til en økning av økonomien gjør ikke landet til en del av vesten. Man kan alltid lære mer om et land men jeg føler jeg vet nok til at jeg føler at jeg kan konkludere med at landet ikke passer inn betegnelsen "vesten". Lenke til kommentar
KGU Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Jeg bare bruker dine argumenter for argentina i samme analogi iforhold til kina. At argentina lager kjøtt og kan vise til en økning av økonomien gjør ikke landet til en del av vesten. Man kan alltid lære mer om et land men jeg føler jeg vet nok til at jeg føler at jeg kan konkludere med at landet ikke passer inn betegnelsen "vesten". 8095921[/snapback] At Argentina lager fantastiske biffer var ikke ment som noe argument for at Argentina er en del av vesten. Men forklar hvorfor det ikke er en del av vesten. At økonomien enda ikke er like sterk som den er i tradisjonelle vestlige land er den eneste innvendingen jeg kan se, men som sagt så går det i rasende tempo i Argentina for tiden! Jeg synes de to siste innleggene etter ditt om Kina var veldig gode, takker dere to for det. Les disse Rakib! Og PS: Kina har ikke hatt 12 % vekst det siste tiåret, snarere 9,5% vekst, og klær utgjør en veldig liten andel av Kinas eksport. Så du vet tydeligvis ikke så mye om Kina heller. Endret 7. mars 2007 av KGU Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Nå har vel økonomisk vekst lite å gjøre om et land er vestlig eller ikke, snarer hvilken kulturell forankring et land har. Argentina er forankret i den spanske kulturen (som ikke er den samme som Latino kulturen), på lik linje med at USA er forankret i den britiske som begge er vestlig kulturer. Ja det er en sør-europeiske kultur, men det er alikevel en del av den vestlige og Europeiske kulturen. Argentina har i mye mindre grad enn andre latinamerikanske land blitt påvirket av indiansk kultur, og holdt fast på sin vestlige kultur. Det ser mann på arkitetktur, litteratur, musikk osv, i motsetning til andre Sør-Amerikanske land har Argentina holdt fast på den intelektuelle kulturen, med at det har blitt laget klassisk musikk, skrevet litteratur av høy kvalitet osv. På den måten har man fått tatt vare på det utvandrerne tok med seg fra vesten av kulturell tyngde. Hvorfor folk nevner Japan, og Sør Korea forstår jeg ikke helt, da hverken Japen eller Sør-Korea er vestlige land. Det er ikke slik at et land er vestlig bare fordi det er rikt, det å si at Japan er et vestlig land ville være en fornærmelse mot den japanske kulturarven som er minst like gammel og høyverdig som vår. Det er jo ikke sånn at en land blir vestlig i det øyeblikket det blir rikt, alle kulturer kan bli like utviklet som vår, men de vil jo bare bli en mer avansert utgave av deres egen kultur de blir jo ikke vestlige. Det finnes også veldig høykulturelle miljøer i mange arabiske land, og i India, det skrives nobelprisvinnende bøker av muslimske og indiske forfattere det gjør dem ikke vestlige bare høykulturelle i sine kulturer. Med mindre de velger å gi opp sin egen kultur for å adoptere noen andres, slik vi i Norge til en hvis grad gjorde da vi ga opp norsk bondekultur til fordel for den europeiske kontinentale kulturen, men vi ser jo den dag i dag at Norge er et kulturelt u-land. Som nordmenn bør vi være veldig forsiktig med å snakke om at Argentinsk kultur ikke er vestlige da jeg på mange ommeråder tror at de har en sterkere kulturell danelse enn den gjennomsnittlige Nordmann. Her i Norge er det stort sett bare vi som studerer eller har studert ved universitet som er dannede, og som kjenner til kunsten, og litteraturen, ikke engang alle av oss. Mens hvis man reiser til sterkere europeiske kulturnasjoner som Frankrike eller Tyskland vil man oppleve at slakteren og bilmekanikkeren, leser literære klasikkere og har greie på kunst. Hva leser folk flest i Norge, jo de leser serierlitteratur som Margitt Sandemo, de hører på den nyeste til Madonna, de leser Se og Hør, de har et forknytt forhold til Sex, de klarer ikke å drikke med måte, og matkulturen er stort sett tradisjonell bondekost. Det værste er at når Ola Nordmann blir konfrontert med sin mangel på kulturell kapital ja så svarer han med å angripe de som bedriver kulturelle aktiviteter, og utaler at slike ting skulle vi ikke brukt penger på og at det bare er sløsing med penger osv. Kan nevne kongens bursdag som et eksempel, salen var full av utenlandske kongefamlier og hva var det man ga dem. Jo samer som Joiket, fjortisser som sang i rockeband, Små-unger som sang falskt osv. Er dette virkelig den beste kulturen nordmenn klarer å skrape sammen? Endret 7. mars 2007 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå