Onarki Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hehe, du tok med egoisme som en vestlig verdi ja. Tror den er ganske universell, men det var kanskje et stikk i siden til markedsøkonomien som jeg regner med du misliker? Nei, tvert i mot. Det var ment positivt. Den vestlige egoismen er den fornuftsbaserte egeninteressen: å ikke ofre andre for seg selv, men heller ikke ofre seg selv for andre. Det er prinsippet om at mennesket bør leve *fredelig* sammen, uten bruk av tvang. men jeg mener at disse øst-asiatiske landene (og Hong Kong) ikke kan regnes som vesten utifra et kulturelt og historisk perspektiv. Det blir rett og slett for mye som skiller. Hong Kong er på mange måter mer vestlig enn store deler av Vesten, i og med at de har større individuell frihet der. Ennå har ikke det politiske systemet fått virke lenge nok til å endre radikalt på den irrasjonelle kinesiske kulturen, men likevel vil jeg ikke nøle med å kalle Hong Kong vestlig, langt mer vestlig enn for eksempel Spania. Singapore og Hong Kong har jo ikke noe demokrati heller da, så de blir ekstra vanskelig å betegne som en del av vesten. Demokrati (i betydningen flertallsdiktatur) er ikke forenlig med vestlige verdier. Demokrati er jo mobbstyre, flertallet som bestemmer over mindretallet, kollektivet som bestemmer over individet. Demokrati er ikke forenlig med frihet og individualisme. Jeg mener Argentina oppfyller de kulturelle, historiske, økonomiske og politiske kriteriene som skal til for å betegne Argentina som vesten. Argentina er som en forlengelse av Spania, akkurat som Australia er en forlengelse av Storbritannia. Gjerne det, men Spania er ikke særlig vestlig. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hong Kong er på mange måter mer vestlig enn store deler av Vesten, i og med at de har større individuell frihet der. Ennå har ikke det politiske systemet fått virke lenge nok til å endre radikalt på den irrasjonelle kinesiske kulturen, men likevel vil jeg ikke nøle med å kalle Hong Kong vestlig, langt mer vestlig enn for eksempel Spania. Kva er det du eigentlig definerer som "vesten"? Er det alle nasjoner som er foreneligt med ditt ideologiske syn? Kva som er irrasjonellt med den kinesiske kulturen? Kva kanonsk målestok er det du bruker for kultur analysen din? Kva som gjør Spania "ikke særlig vestlig"? Lenke til kommentar
Onarki Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hong Kong er på mange måter mer vestlig enn store deler av Vesten, i og med at de har større individuell frihet der. Ennå har ikke det politiske systemet fått virke lenge nok til å endre radikalt på den irrasjonelle kinesiske kulturen, men likevel vil jeg ikke nøle med å kalle Hong Kong vestlig, langt mer vestlig enn for eksempel Spania. Kva er det du eigentlig definerer som "vesten"? Er det alle nasjoner som er foreneligt med ditt ideologiske syn? Vesten som kultursfære oppstod i opplysningstiden og bygger på den filosofien som var rådende da: individualisme, fornuft, frihet, egoisme. Dette er essensen i vestlig kultur. Kva som er irrasjonellt med den kinesiske kulturen? Den er sterkt kollektivistisk, sterkt autoritetstro, sterkt overtroisk og har klare diktatoriske trekk. Kva kanonsk målestok er det du bruker for kultur analysen din? Virkeligheten. Kva som gjør Spania "ikke særlig vestlig"? Mangel på individuell frihet. For bare 40 år siden var Spania et rendyrket diktatur, og før det var det en føydalstat. I dag er landet noe mer fritt, men har ennå et godt stykke igjen før det er på nivå med resten av Europa, for ikke å snakke om USA og Hong Kong. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vesten som kultursfære oppstod i opplysningstiden og bygger på den filosofien som var rådende da: individualisme, fornuft, frihet, egoisme. Dette er essensen i vestlig kultur. Så romantiken eller empirismen høyrer ikkje til den idemesige historien til "vesten"? Den er sterkt kollektivistisk, sterkt autoritetstro, sterkt overtroisk og har klare diktatoriske trekk. Og kva baserer du dette på? Kva kan du eigentlig om Kinesisk kultur? Alle kan slenge ut karaktistiker om ein kultur, men kan du føre dette tilbake til empiri? Kanskje du bør huske på at Kina består av fleire mennesker enn heile Europa og Usa til sammen. Du meiner altså at det eksisterer ein statisk kultur som er gjeldende for heile den Kinesiske befolkningen? Virkeligheten. Du er jo ikkje akkurat aleine om å påstå det. Eurosentriske sosial-darwinister som rettferdigjorde imperialsime og massemord med sine idear, meinte og dei baserte seg på virkeligheten. Mangel på individuell frihet. For bare 40 år siden var Spania et rendyrket diktatur, og før det var det en føydalstat. I dag er landet noe mer fritt, men har ennå et godt stykke igjen før det er på nivå med resten av Europa, for ikke å snakke om USA og Hong Kong. Spania har hatt ein historie av autoritært styre, og dei har dessvere aldri tatt eit sikkeligt oppgjør med Franco tiden. Men ein historie med autoritært styre er ikkje nok til å stemple ein nasjon. Sjølv om historie kan vera med på å belysa eit samfunn, er det viktig å sjå på kva som faktisk eksisterer i dag. Så langt har du ikkje vist til noko med det spanske samfunnet som viser til mindre individuell frihet enn i Usa eller Hong Kong. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Vist det er slik at vesten skal karakteriseres som en sosial, økonomisk og kulturell definisjon, og ikke geografisk, så er jeg ikke enig i at Argentina ikke er en del av vesten. Argentina består av hvite europeere med europeisk kultur, historie og tradisjon. Økonomisk sett er de et av de sterkeste landene på det Amerikanske kontinentet, og er nasjon med stor økonomisk vekst. Og landet er unektelig et demokrati. Endret 26. februar 2007 av Goz Lenke til kommentar
Superior Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vest : USA og alle vestlige stater i Europa. 8026781[/snapback] Jeg antar at Canada også er med i din definisjon? Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Vest : USA og alle vestlige stater i Europa. 8026781[/snapback] Jeg antar at Canada også er med i din definisjon? 8032077[/snapback] og kanskje Australia, New Zealand og Japan også Endret 28. februar 2007 av Darx Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Den gangen argentina blir den del av «Vesten» så ligger jeg 6 feet under 8019227[/snapback] Hva vet du egentlig om Argentina? Og hva får deg til å si noe slik. Du har vel egentlig aldri vært over grensa for å oppleve alndre kulturer og folk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Argentina er ikke et rikt land. hvem sier det. de er lutfattige. og har en milliardgjeld til usa. Jeg har hatt kontakt men en som bor i argentina. slik vet jeg det. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Argentina har lenge følt seg vestlig men ikke sør-amerikansk. Forståelig nok Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Argentina er IKKE en del av Vesten, og vil aldri bli det. Argentina hører til Latino-verdenen. Vesten er ikke en definisjon på utviklede land, men har med geografi å gjøre. Men jeg tror jeg hadde stortrivdes i Argentina. Har bare vært ved Iguazu. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Argentina er IKKE en del av Vesten, og vil aldri bli det. Argentina hører til Latino-verdenen. Vesten er ikke en definisjon på utviklede land, men har med geografi å gjøre. Men jeg tror jeg hadde stortrivdes i Argentina. Har bare vært ved Iguazu. 8050778[/snapback] jasså, så australia og japan er ikke en del av vesten? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Argentina er IKKE en del av Vesten, og vil aldri bli det. Argentina hører til Latino-verdenen. Vesten er ikke en definisjon på utviklede land, men har med geografi å gjøre. Men jeg tror jeg hadde stortrivdes i Argentina. Har bare vært ved Iguazu. 8050778[/snapback] jasså, så australia og japan er ikke en del av vesten? 8051150[/snapback] Japan er da vitterlig østen. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Argentina er IKKE en del av Vesten, og vil aldri bli det. Argentina hører til Latino-verdenen. Vesten er ikke en definisjon på utviklede land, men har med geografi å gjøre. Men jeg tror jeg hadde stortrivdes i Argentina. Har bare vært ved Iguazu. 8050778[/snapback] jasså, så australia og japan er ikke en del av vesten? 8051150[/snapback] Japan er da vitterlig østen. 8051193[/snapback] Japan regnes som en del av den vestlige verden (som for øvrig ikke avhenger av geografi), men her kan vi vel drive på med "nehei, joho, nehei" til vi dør Endret 1. mars 2007 av Darx Lenke til kommentar
bernini Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Fjernet......... Endret 11. mars 2007 av gordito Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Legg merke til at en ujevn fordeling av inntekter i disse landene ikke nødvendigvis betyr tilsvarende ujevn fordeling av velferd. En fordeler gjerne økonomiske goder (innen familien) etter at en har skaffet seg dem. I Norge er vel fordeling av inntekter og fordeling av "velferd"/forbruk mye det samme. Dvs de som tjener godt gir ikke burt mye nei :-) Det er gjerne mange færre som lever under fattigdom-grensen i Latin_Amerika enn det som enkel statistikk lett kan tilsi (gitt norsk kultur og familie-struktur). Er det forøvrig slik at mange fra Argentina er bosatt i utlandet og sender penger "hjem" ? Dette har ofte stor betydning for velferden i mange (lavkost-)land. Det som kanskje ikke gjør Argentina til et vestlig land er selve styresettet med mye korrupsjon og lite gjennomsiktlighet og som gjør dem til tapere i mange sammenhenger - men dette kan de vel selv gjøre noe med ? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Trodde vestlig kom av at landet geografisk har tilhørighet i vest. Men vestlig er altså definert som bra... Jaja, så hvis Norge blir et dårlig land er vi plutselig østen? Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Trodde vestlig kom av at landet geografisk har tilhørighet i vest. Men vestlig er altså definert som bra... Jaja, så hvis Norge blir et dårlig land er vi plutselig østen? 8054666[/snapback] det er ikke noe som heter østen i politisk sammenheng, det er et rent geografisk uttrykk den vestlige verden derimot er ikke et geografisk uttrykk Endret 1. mars 2007 av Darx Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg regner med at argentinere regner seg som argentinere og ikke europeiske. Argentina som land ligger ikke i det området som blir defnert som vesten. Jeg vil også påpeke at store deler av sør afrika er bebodd av nederlendere men igjen, landet blir ikke ansett som en del av vesten men av afrika. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) igjen, geografien har lite å si, australia er en del av den vestlig e verden Endret 1. mars 2007 av Darx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå