KGU Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vil gjerne høre med dere om hva dere regner som vesten? Har noen av dere vært i Argentina? Mener dere det er en del av vesten? For min del synes jeg Argentina er som Spania, bare med en enda kulere hovedstad. Argentinere ser på seg selv som europeere, selv om landet ikke ligger i Europa, men hva sier dere? Er det en del av vesten? Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Den gangen argentina blir den del av «Vesten» så ligger jeg 6 feet under Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hva setter du i ordet "vesten"? Vest for Asia? Eller rike land i verden? USA blir regnet som et vestlig land, men hva blir Mexico og Colombia? Hva med Japan? Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Noen bilder. Her er Buenos Aires, den enorme hovedstaden: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Bariloche, Patagonia i sør: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Link Endret 25. februar 2007 av KGU Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) om du mener "Vesten" som "rike" land er argentina definitivt ikke blant "Vesten" KGU : skjul slike bildeserier er du snill! Endret 25. februar 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Du kan jo skyte opp noen bilder av noen Saddam-boliger rundt omkring i Irak da. Der har du gullkraner på 200 bad i en villa liksom. Argentina har sikkert noen finere strøk, men landet er så langt ifra Vesten du kan få det til i mine øyne. Da tenker jeg ikke bare på velstand. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Den gangen argentina blir den del av «Vesten» så ligger jeg 6 feet under 8019227[/snapback] Hvorfor det? Hater du vesten? Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Hva setter du i ordet "vesten"? Vest for Asia? Eller rike land i verden?USA blir regnet som et vestlig land, men hva blir Mexico og Colombia? Hva med Japan? 8019289[/snapback] Vesten blir jo svært flittig brukt i politikk, f.eks. vesten er dekadent, eller at vesten er grusomme, eller "vi i vesten skal ikke tro vi er bedre enn andre" etc etc. Da burde man vel ha en klar definisjon? Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Du kan jo skyte opp noen bilder av noen Saddam-boliger rundt omkring i Irak da. Der har du gullkraner på 200 bad i en villa liksom. Argentina har sikkert noen finere strøk, men landet er så langt ifra Vesten du kan få det til i mine øyne. Da tenker jeg ikke bare på velstand. 8019357[/snapback] Hvorfor er Argentina så langt ifra Vesten du kan få det? Har du vært i Argentina? De regner seg faktisk som europeere. Argentina er faktisk rikere enn et land som Polen, langtfra noe fattig land. P.S. For 70 år siden var Argentina et av verdens rikeste land, rikere enn Norge. Så sent som i 1980 var landet på nivå med Spania... Endret 25. februar 2007 av KGU Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 om du mener "Vesten" som "rike" land er argentina definitivt ikke blant "Vesten" KGU : skjul slike bildeserier er du snill! 8019315[/snapback] Jeg spør deg hva du regner som vesten? Det er jo greit å vite hva folk mener når det blir brukt så mye? Er Portugal vesten? Fjernet noen bilder. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Den gangen argentina blir den del av «Vesten» så ligger jeg 6 feet under 8019227[/snapback] Hvorfor det? Hater du vesten? 8019358[/snapback] Nope, hater midt-østen. USA er (var) en gang gode venner av Norge de og ... uff og uff hvor mye venstresiden klarer å klusse det til. Nei, jeg mener at Argentina ikke kvalifiserer seg til "den vestlige verden" Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Den gangen argentina blir den del av «Vesten» så ligger jeg 6 feet under 8019227[/snapback] Hvorfor det? Hater du vesten? 8019358[/snapback] Nope, hater midt-østen. USA er (var) en gang gode venner av Norge de og ... uff og uff hvor mye venstresiden klarer å klusse det til. Nei, jeg mener at Argentina ikke kvalifiserer seg til "den vestlige verden" 8019422[/snapback] Regner du Polen som vesten da? Hva er det som må til for at Argentina skal kvalifisere seg da etter din mening? Argentina består jo av 99% italienere, spanjoler, tyskere, walisere, jøder, østerrikere, walisere og andre europeere. Jeg råder deg til å ta deg en tur til dette fantastiske landet som er like stort som hele Vest-Europa. Jeg tror du kan få deg en overraskelse av de sjeldne. Buenos Aires blir ikke kalt Sør-Amerikas Paris for ingenting. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Polen er i mine øyne eller ikke en del av Vesten, de er øst-blokk til de grader! Vesten er som du har sagt selv et politisk begrep, og i denne definisjonen så faller jo Argentina helt ut. Det er ihvertfall mitt synspunkt på saken. Tyrkia er heller ikke en del av Vesten! Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Polen er i mine øyne eller ikke en del av Vesten, de er øst-blokk til de grader! Vesten er som du har sagt selv et politisk begrep, og i denne definisjonen så faller jo Argentina helt ut. Det er ihvertfall mitt synspunkt på saken. Tyrkia er heller ikke en del av Vesten! 8019527[/snapback] Jeg følger deg ikke helt. Mener du Polen ikke kan betegnes som vesten pga de ikke er rike nok? Hvis vesten er et politisk begrep, hvorfor kaller du da Polen for øst-blokk? Det er jo ikke noe politisk begrep som heter øst-blokk, og Polen er jo mye mer NATO-tilhengere enn Norge f.eks, og ligger i hjertet av Europa. EU-medlemmer er de også, i motsetning til Norge. Jeg er enig i at Tyrkia ikke er en del av vesten, men det mener jeg har geografiske, historiske og kulturelle årsaker. P.S. Argentinas økonomi vokser mer enn tre ganger så raskt som Norges, så det er ikke bare Norge som går godt for tiden. Endret 25. februar 2007 av KGU Lenke til kommentar
Onarki Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vesten er ikke noe geografisk betegnelse, men en kultursfære som representerer de vestlige verdiene: individualisme, frihet, fornuft og egoisme. Ut i fra denne definisjonen av Vesten er Hong Kong, Singapore, Japan og Sør-Korea en del av Vesten, mens Russland, Venezuela og Cuba ikke er det. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Vesten er ikke noe geografisk betegnelse, men en kultursfære som representerer de vestlige verdiene: individualisme, frihet, fornuft og egoisme. Ut i fra denne definisjonen av Vesten er Hong Kong, Singapore, Japan og Sør-Korea en del av Vesten, mens Russland, Venezuela og Cuba ikke er det. 8019631[/snapback] Hehe, du tok med egoisme som en vestlig verdi ja. Tror den er ganske universell, men det var kanskje et stikk i siden til markedsøkonomien som jeg regner med du misliker? Jeg kan være med på at vesten ikke er noen geografisk betegnelse, f.eks. regner vel mannen i gata Australia som en del av vesten, men jeg mener at disse øst-asiatiske landene (og Hong Kong) ikke kan regnes som vesten utifra et kulturelt og historisk perspektiv. Det blir rett og slett for mye som skiller. Singapore og Hong Kong har jo ikke noe demokrati heller da, så de blir ekstra vanskelig å betegne som en del av vesten. Jeg mener Argentina oppfyller de kulturelle, historiske, økonomiske og politiske kriteriene som skal til for å betegne Argentina som vesten. Argentina er som en forlengelse av Spania, akkurat som Australia er en forlengelse av Storbritannia. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Folk her i Vesten vet for lite om Argentina og det er for langt borte til at vi tenker på det som noe vestlig land. Dessuten: Argentines have the highest consumption in the world of red meat Må jo være vestlig, da. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vist definisjonen av "vesten" er nasjoner som har ein stor grad av europere som innbyggere så kan vi definere Argentina som vesten. Eichmann har jo sikkert bidrat til at Argentina har fått ein "vestlig" kulturarv.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Blir det ikke mer naturlig å gruppere Argentina som Latinamerikansk, sammen med Chile, Brasil, Uruguay, Paraguay (og Peru+Mexico?), m.fl.? "Vesten" er jo et temmelig diffust begrep forsåvidt.. Forøvrig et interessant land det hadde vært spennende å lære mer om. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vest : USA og alle vestlige stater i Europa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå