Gå til innhold

Koble datamaskin med winxp Pro med ATI Radeon 64MB til tv.

arehsan

Anbefalte innlegg

Jeg har strevd masse med å få kobla datamaskina til tven. Jeg bruker WinXP Pro og Ati Radeon 64MB VIVO. Jeg har de nyeste driverene til skjermkortet.

Når jeg kobler opp til tven får jeg to breie svarte striper oppe og nede på skjermen. Nesten slik som blir når du ser widescreen filmer på vanlig tv. (det er vanlig tv).

Jeg får heller ikke stilt oppløsningen lavt nok. Den går ikke lavere enn 800x600 pga. xp, men da er det sånn at jeg må "scrolle" rundt på tven. (den viser oppløsning på ca. 640x480, mens desktopen er 800x600)

noen som har en løsning på dette problemet?

Jeg har prøvd å koble til både med composite og s-video via scart adapter.

Viss det er noen hjelp så er det en Sanyo 25" tv. (ce25DN-c). Jeg har samme problemet mot en grundig tv også.

Setter pris på hjelp, da jeg vil se en DVD i kveld..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke samme grafikkort som deg, men prøver meg på noen tips likevel...

Først og fremst, bruk composite kabelen mens du feilsøker, den virker alltid. Dette er ikke alltid tilfelle med s-video og scart adapter, og det vanligste resultatet er at bildet blir sort/hvit.

Men tilbake til problemet, har du satt TV formatet til PAL (typisk på advanced menyen til skjermkortet)? Den nordamerikanske standaren NTSC bruker færre linjer pr bilde og blir derfor ikke pent på en europesik TV.

For å få vekk skrolle effekten på TV'en pga for høy oppløsning finnes det antakelig ett valg som kan gjøres ett eller annet sted på skjermkort kontrollpanelet. Gjetter vilt på at det kan hete noe sånt som 'shrink to fit' eller at du har valgt 'preserve original resolution' eller ett eller annet... (hakke peiling på hva ATI kaller det)

håper noe av dette hjalp :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...