Gå til innhold

Hjelp til valg av forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til sette opp et anlegg snart, og har siklet litt på eltax AVR-900 forsterker på 6*210W @ 4ohm og et sett Dynavoice F6 på 125w @ 8ohm og lurer på om dette går an å kombinere med en slik selvbygg-woofer fra dynabel med PA forsterker (innebygget forsterker) http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm

Håper på gode og seriøse svar.

EDIT: endret tittel

Harald

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har tenkt til sette opp et anlegg snart, og har siklet litt på eltax AVR-900 forsterker på 6*210W @ 4ohm og et sett Dynavoice F6 på 125w @ 8ohm og lurer på om dette går an å kombinere med en slik selvbygg-woofer fra dynabel med PA forsterker (innebygget forsterker) http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm

Håper på gode og seriøse svar.

Harald

8018679[/snapback]

Det går jo men vil låte elendig, ikke bare det at Eltax er så dårlig at jeg ikke ville brukt det som bakgrunnsmusikk i garasjen engang men høyttalere bør faktisk være tilpasset hverandre, front, senter og bakhøyttalere børe ha identiske egenskaper, helst være av samme merke, subwooferen bør ogsp ha en lyd som henger sammen med de andre komponentene.

Lenke til kommentar

jaja, men det er jo en bassforsterker den pa-forsterkeren da. ser nå også at det står at man kobler wooferen rett på høyttalerutgangen på hovedforsterkeren engang.

bruno: hvorfor er Eltax dårlig? jeg har hvertfall god erfaring med merket. Har noen eltax høyttalere her på en eldgammel forsterker. de spiller utrolig bra. Kilder?

tusen takk for svar

Harald

Lenke til kommentar

Komplett.no er så grei at de oppgir hvor mye effekt Eltax AVR-900 kan dra fra veggen. De oppgir det til 500W.

Skal vi regne på det og finne ut hvor mye den kan levere?

Typisk virkningsgrad er 60%. Dvs. at 500W strøm blir til 300W lyd.

300W lyd delt på 6 kanaler blir 50W pr. kanal. Mer effekt enn det er det ikke mulig å få ut av høyttalerene med den forsterkeren.

Og når dette i tillegg er ved 4 ohm, blir det ikke mye effekt når du har høyttalere på 8 ohm.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Komplett.no er så grei at de oppgir hvor mye effekt Eltax AVR-900 kan dra fra veggen. De oppgir det til 500W.

Skal vi regne på det og finne ut hvor mye den kan levere?

Typisk virkningsgrad er 60%. Dvs. at 500W strøm blir til 300W lyd.

300W lyd delt på 6 kanaler blir 50W pr. kanal. Mer effekt enn det er det ikke mulig å få ut av høyttalerene med den forsterkeren.

Og når dette i tillegg er ved 4 ohm, blir det ikke mye effekt når du har høyttalere på 8 ohm.

8024429[/snapback]

50 watt i 4 ohm betyr vanligvis kanskje 35-40 watt i 8 ohm siden det sikkert ikke er en forsterker som dobler effekten ved halvering av impedansen, det er vel mer vanlig på forsterkere i 30-40 000 kronersklassen og oppover, hvis du finner noen i det hele tatt, effekten er oppgitt etter IEA-normen som betyr at den er målt med en tone på 1000 Hz og, målt etter FTC som betyr at den måler effekten ved ett frekvensområde på 20-20 000 Hz er det kanskje 25-30 watt igjen pr. kanal og på full styrke vrenger det så mye at man må skru ned og dermed sitter en med en forsterker på kanskje 6x15 - 6 x 20 watt.

Konklusjonen er at verden vil bedras!

"Allting går att sãlja med mõrdande reklam, - kom och kjõp konserverat grõt"

Lenke til kommentar
jaja, men det er jo en bassforsterker den pa-forsterkeren da. ser nå også at det står at man kobler wooferen rett på høyttalerutgangen på hovedforsterkeren engang.

bruno: hvorfor er Eltax dårlig? jeg har hvertfall god erfaring med merket. Har noen eltax høyttalere her på en eldgammel forsterker. de spiller utrolig bra. Kilder?

tusen takk for svar

Harald

8023539[/snapback]

Det er dårlig fordi det er elendig kvalighet, det ser greit ut men lyden er elendig.

Jeg har ingen annen kilde enn at jeg har prøvd noen Eltax høyttalere, solgte også 2-3 sett da jeg drev butikk men kutta dem ut da jeg testa dem selv, og med nesten 35 år hifi-interresse har jeg hørt veldig mye som låter bedre men lite som låter dårligere. :-)

Lenke til kommentar

hvordan kan de da oppgi det??

er det noe dere vil anbefale til ca. overkommelig pris? eller må jeg over 10k for å få noe hørbart??

også er det en som sier

driver mine JWS 1500 supert.. disse er på 600W med 1x15" 2x4" + diskant i hver høyttaler..

det hadde vel ikke gått hvis den bare kunne levere

6x15 - 6 x 20 watt.

??

hjelp!

EDIT: fant denne er den bedre?? står ikke oppgitt strømforbruk da.

Harald

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

vell en nettbutikk for data er ikke rette plassen og kjøpe hifi utstyr .

btw når du sier bass så snakker du om et instrument med 4 strenger , eller en note .

og en pa forsterker en

public address system: an electronic amplification system used as a communication system in public areas

noe jeg regner med du ikke leter etter .

du skal var ha en effektforsterker beregnet til innebygging subwoffers

til forsterker kan du jo bare fortsette på eltek sine sider , er mye bra der

skulle heller ikke være no problem og kombinere den selvbygger subben som du linker til med et hvilket som helst anlegg , subben er den høyttalere du uten problemer kan kombinerer med andre høyttaler merker , da di spiller så lave frekvenser at man ikke merker at det ikke er samme lyd signatur like bra som ved for eksempel en senter høyttaler av annet merke

Lenke til kommentar
ok :p det forklarer saken.

men hvordan er Sony STR-DG500(s) lurer litt på denne. sony er vel bra merke?

8041175[/snapback]

Vil bare legge denne tråden i mine innlegg, da jeg også vurderer å kjøpe Dynavoice F6 med Sony STR-DG500B :). Så erfaringer ønskes folkens!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan anbefale Cambridge forsterkere på det varmeste. :thumbup:

Har selv en P500 effektfortserker fra Cambridge.

Den er på 2x65, ekte, sterke watt, et av de beste kjøpene jeg har gjort tror jeg.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Cambridge og Nad er billige forsterkere som gir mye for pengene. De går Eltax og lignende merker en høy gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...