teoball Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg brukte nettopp det innebygde bios oppdateringsprogrammet på mitt nye Asus P4PE hovedkort. La inn bios versjon 1002, men fikk en feilmelding. Når jeg da bootet opp igjen fikk jeg meldingen: BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media... INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Jeg har lest at det er noe som heter ASUS Crash-Free BIOS, men mer finner jeg ikke ut, selv på Asus sin hjemmeside. Står bare at du trenger en system diskett og etter et par trinn er systemet oppe og går igjen. HVORDAN? Forbanna dårlig support! Noen som kan hjelpe? Mvh. Trond Jacobsen [ Denne Melding var redigert av: teoball på 2002-12-07 14:17 ] Lenke til kommentar
runejensen Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Hei, Teoball Jeg har hatt SAMME problemet!! Jeg slettet alle filer på harddisk (HD). Og ringte til Elkjøps support 820 70120 (12 kr minuttet). Der kunne de fortelle meg at de kunne ta inn maskinen og sende den til en spesialist i Nord-Norge. De gjorde dette, og jeg fikk maskinen tilbake i tip-topp stand. (De hadde til og med fjernet noen kaffiflekker på kabinettet). Rent konkret hva de gjorde, må jeg innrømme, vet jeg ikke. Håper dette var til hjelp! Vennlig hilsen Rune Jensen, spillende manager i Bjørnis. Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Du må prøve å få tak i bios oppdatering på diskett og flashe biosen på nytt. crash free bios er en funksjon som gjør at du kan gjenopprette bios data med en floppy diskett hvis det har gått galt under oppgradering. Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Regner med at alt+F2 funker fortsatt. Få lagt biosfila på diskett og flash bios på nytt. Har versjon 1003.002 som gikk inn på min maskin uten problemer. Gi meg en adresse så sender jeg den prompte. Yoda Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Quote: teoball skrev (2002-12-07 14:08):Jeg brukte nettopp det innebygde bios oppdateringsprogrammet på mitt nye Asus P4PE hovedkort. La inn bios versjon 1002, men fikk en feilmelding. Når jeg da bootet opp igjen fikk jeg meldingen:BIOS ROM checksum errorDetecting floppy drive A media...INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Du må prøve med en nye bios oppdatering på den gammle måten. The checksum of the BIOS code in the BIOS chip is incorrect, indicating the BIOS code may have become corrupt. Contact your system dealer to replace the BIOS. Lenke til kommentar
teoball Skrevet 7. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2002 Heisann dere! Jeg fikset problemet. Disketten jeg prøvde å oppdatere biosen fra var ødelagt, slik at maskinen ikke fikk lest riktig data. Her er fremgangsmåten jeg brukte: 1. Laget boot-disket på en annen maskin, i dette tilfellet en med Windows ME. 2. Kopierte 1002 biosen inn på en annen diskett + aflash.exe (det "manuelle" oppdateringsprogrammet). 3. Startet maskinen med boot-disketten i. Ventet til alt var ferdig og satte så disketten med biosen inn. 4. Kjørte aflash.exe og skrev inn bios navnet, i dette tilfellet p4pe1002.awd. 5. Restartet etter vellykket flashing, gikk inn i bios og trykket så på "load defaults" (gamle verdier). 6. Lagret, restartet og voila! Eneste som var litt dumt var at maskinen fikk en tendens til å henge seg lettere ved overklokking enn tidligere... Noen som har prøvd 1003 beta-biosen og funnet den mer stabil? Mvh. Trond Jacobsen Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 det er bra at du klarte å løse problemet ditt. Vil si også at den framgangsmåten du skrev er et godt eks. for andre som ønsker å flashe asus hovedkort. Jeg synes forsatt at den første bios på asus pe kortet er den mest stabile. da tenker jeg på overklokking og stabilitet! Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Hovedkort Asus P4PE Bios 1003.002 P4 2,53 533 FSB 133 Twinmos PC3200 2,5.3.3.7 355MHz Asus GF4 TI4200 GPU / MEM 250/450 Maskinen lar seg enkelt kjøre opp med FSB 133@150 P4 2,53@2,85 Twinmos PC3200 2,[email protected] 400MHz TI4200 GPU / MEM 250/450@275/500 Maskinen går helt stabil så langt jeg har prøvd. Mangler en skikkelig burn inn test. Tenker jeg skal bytte ut boxed vifta + heat sink før jeg kjører denne. Yoda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå