Gå til innhold

Ny PC, trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

da er det snart på tide og skifte ut fjordårets PC i noe nyere og bedre :)

men siden jeg kjøpte den her PC'en, har jeg ikke fulgt veldig mye med i hardware fronten, så vet ikke hva som er nytt osv. så vill vært fint om noen kunne hjulpet meg og sette sammen en ny PC

budsjett: 20 000 - 30 000

skjermkort: SKAL ha 2x R600 (noen som vet når den kommer?)

hovedkort: ?

ram: ?

HDD: ?

CPU: ? SKAL være AMD, og dual core.

lydkord: ?

PSU: ?

kabinett: noe stilfullt, og LUFTIG (hater når PC'en restarter seg selv på grunn av varme)

Dif vifter, cpu osv osv: ?

ta og link div deler, fra en eller annen side.. komplett feks..

-Takk

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du foreløpig kan glemme R600 med mindre du har tenkt å vente en stund.

Velg heller da 8800 serien.

8018601[/snapback]

når ventest r600 som ca da? med tanke på at du sa "med mindre du har tenkt å vente en stund."

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

8018601[/snapback]

når ventest r600 som ca da? med tanke på at du sa "med mindre du har tenkt å vente en stund."

8018642[/snapback]

Det finnes ingen offisielle realeasdato ennå så vidt jeg vet. Noen har antydet 3 kvartal.

Forøvrig anbefaler jeg et C2D oppsett. Gjerne en E6600.

Lenke til kommentar

8018601[/snapback]

8018642[/snapback]

Det finnes ingen offisielle realeasdato ennå så vidt jeg vet. Noen har antydet 3 kvartal.

Forøvrig anbefaler jeg et C2D oppsett. Gjerne en E6600.

8018657[/snapback]

r600 utsettes hele tiden ,, men setter opp ett intel core 2 duo oppsett ,, som kommer til og blir drit bra!!

tror ikek du kommer til og trenge noe med enn dette ,

gaming rigg.

Lenke til kommentar
Altså, en E6600 Oc'ed slår nok ikke alt. Og det kommer an på bruksområder.

Ingen AMD prosessor i dag er bedre enn intel sine quad/duo prosessorer. Slenger straks opp et 30k opsett til deg, regner med at du skal ha vista.

8019267[/snapback]

ja, blir nåkk vista på grunn av Dx10, men trenger ikke den dyreste da :p en som egner seg til "gaming".. vet ikke forskjellene på de, annet enn at de er svindyre :p

kikket litt på reviews på E6600, og virket veldig lovende.. blir vell kanskje den :)

Lenke til kommentar

Skal vi se her. Det råeste du får kjøpt i dag blir:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42941

Det er dyr, men det råeste du kan ha. Du kan gå til en thermaltake 850w thoughpower istedenfor 1000w'ern om prisen skal ned.

Du kan kjøpe 2GB av den dyre rammen istedenfor 4GB som jeg har lagt til. (La til 4GB fordi ejg regner med at du skulle ha vista).

Du kan kjøpe en E6600 istedenfor QX6700. Men siden du har så stort budsjett regner jeg med at du vil ha quad CPU. Selv om jeg leser du vil ha AMD, men nå om dagen lager intel det råeste.

Med 2 av disse skjermkortene må du uansett CPU klokke den opp endel for å få den til å ta nytte av MESTEPARTEN av de to grafikkortene, utbytte av alt vil nok ingen CPU på markedet enda ta utbytte av.

Skal du ha vista kjøper du home premium.

Jeg setter også opp et rimeligere gamer opsett til deg.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Nå her er det litt rimeligere opsettet:

SLI ready PSU, ikke at det har noe spesielt å si.

SLI ready minne.

Xenon 3060 istedenfor E6600, samme prosessorene men Xenon 3060 er kjent for å klokke litt lenger, det blir akkurat det samme som sagt, bare at xenon er mer klokkevillig.

Vannkjøling på CPU følger med kabinettet, om du ønsker bedre ytelse kjøp med en Swiftech Apogee GT cpu blokk istedenfor.

Du har 2x 8800GTX, Xenonen er lettere å klokke enn E6600 så den skal nok bli lettere til å få å følge med.

La med retail vista home premium som er versjonen som ikke er strippa og gir mest for pengene. Den er heller IKKE oem så du kan fritt bytte alle komponentene du føler for(oem har et poengbegrensningsystem ved komponentbytte.

Prisen her er også 22592,- iforhold til 30K. Dette vil være lønnsomt. I tillegg kan jeg anbefale deg og kjøpe ET 8800GTX å se om det holder, noe det så absolutt skal gjøre! Enda mere penger spart.

Om du ikke vil ha vannkjøling finner vi et lekkert Lianli kabinett til deg, alá cubecase.

Her er opsettet:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42943

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Skal vi se her. Det råeste du får kjøpt i dag blir:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42941

Det er dyr, men det råeste du kan ha. Du kan gå til en thermaltake 850w thoughpower istedenfor 1000w'ern om prisen skal ned.

Du kan kjøpe 2GB av den dyre rammen istedenfor 4GB som jeg har lagt til. (La til 4GB fordi ejg regner med at du skulle ha vista).

Du kan kjøpe en E6600 istedenfor QX6700. Men siden du har så stort budsjett regner jeg med at du vil ha quad CPU. Selv om jeg leser du vil ha AMD, men nå om dagen lager intel det råeste.

Med 2 av disse skjermkortene må du uansett CPU klokke den opp endel for å få den til å ta nytte av MESTEPARTEN av de to grafikkortene, utbytte av alt vil nok ingen CPU på markedet enda ta utbytte av.

Skal du ha vista kjøper du home premium.

Jeg setter også opp et rimeligere gamer opsett til deg.

8019314[/snapback]

31k. uten vista? :p blir dyrt dette ^^ (med vista altså)

hva slags CPU vifte bør jeg legge til isaffal?. ikke noe alu dritt :p må ha copper, med tanke på OC..

og hva slags vista bør jeg gå for? har ikke peiling på hva som er forskjellen på alle.. vil bare ha en som funker på de meste omerådene,, gaming... og alt annen standard bruk. :)

Lenke til kommentar
Nå her er det litt rimeligere opsettet:

SLI ready PSU, ikke at det har noe spesielt å si.

SLI ready minne.

Xenon 3060 istedenfor E6600, samme prosessorene men Xenon 3060 er kjent for å klokke litt lenger, det blir akkurat det samme som sagt, bare at xenon er mer klokkevillig.

Vannkjøling på CPU følger med kabinettet, om du ønsker bedre ytelse kjøp med en Swiftech Apogee GT  cpu blokk istedenfor.

Du har 2x 8800GTX, Xenonen er lettere å klokke enn E6600 så den skal nok bli lettere til å få å følge med.

La med retail vista home premium som er versjonen som ikke er strippa og gir mest for pengene. Den er heller IKKE oem så du kan fritt bytte alle komponentene du føler for(oem har et poengbegrensningsystem ved komponentbytte.

Prisen her er også 22592,- iforhold til 30K. Dette vil være lønnsomt. I tillegg kan jeg anbefale deg og kjøpe ET 8800GTX å se om det holder, noe det så absolutt skal gjøre! Enda mere penger spart.

Om du ikke vil ha vannkjøling finner vi et lekkert Lianli kabinett til deg, alá cubecase.

Her er opsettet:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42943

8019366[/snapback]

etter og ha lest mye om e6600 nå, så tror jeg det blir den. virker utrolig lovende.

støtter dette HK'et 4gb ram? kommer til og anskaffe det hvis jeg skal ha vista.

så må jeg ha engelsk version av den :) håper de selger det i norske butikker da..

Lenke til kommentar

Begge opsettene jeg lagde til deg er med vannavkjøling på CPU :)

Men om du ikke vil ha vann er det enten :

https://prisguiden.no/product.php?productId=34356

https://prisguiden.no/product.php?productId=54571

https://prisguiden.no/product.php?productId=56847

Eller

https://prisguiden.no/product.php?productId=62385

Av cpu kjølere som gjelder, personlig vil jeg anbefale deg Big typhoon eller Big typhoon VX(Da jeg har VX selv og har prød den vanlige versjonen).(Vx er lettere å feste men vil si den vanlige kjøler bedre).

Men aller helst burde du ha noctunaen jeg linker til med 2x 120MM silenx 14db vifter, da dette kjøler noe sykt og er ekstremt stille.

Hk'et støtter selvfølgelig 4GB ram. Og Engelsk versjon er å få kjøpt i Norske butikker.

(Hk'et har jeg selv og er meget fornøyd med, det er identisk med striker extreme med untakk av:

De gigantiske mosfet kjøleribbene(som gjør at knapt noen cpu kjølere får plass).

Clear CMOS knappen(noe som er UTROLIG lett å utføre selv, bare å ta ut batteriet).

Led lys rundt om kring på kortet som ikke er nyttige eller pene, bare i veien og jalla.

Og LCD display bak, noe som bare er i veien. Og som it ilegg etter min mening ikke gjør noe nytte, ellers er kortet det samme HW messig som Striker extreme :)

Og som jeg sier Xenon og 3060 er AKKURAT den samme Cpu'en. Bare at Xenon ofte er finplukk av uke/batch som gjør at den ville klokke noe bedre, i tillegg er den EGENTLIG beregnet for servere noe som gjør at den vil tåle varme bedre.

Jeg ville valgt en xenon, da får du en E6600 av god uke og batch, så du vet den er klokkevillig.

Om du ikke skjønte det jeg sa nå, så er kort forklart Xenon 3060 og E6600 identiske, bortsett fra at Xenon som oftes er av bedre uke og batch og derfor ofte klokker bedre.

Selv har jeg en E6600 fordi jeg kjøpte før Xenon 3060 kom ut, nå ville jeg faktisk gått for 3060'en.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

ble litt mye dette hehe.

kan du lage en ny liste over deler, med vista, med CPU kjøler (luft) og alt annen som ble forandret siden den første listen. slik at jeg får en liten oversikt her :p

hvilket socket er mobo'en forresten?

edit: trenger ikke og ta med x-fi fatality, den har jeg fra før. plukker den ut fra denne pc'en :)

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Med den beste luftkjøleren, stort kabinett med MASSE muligheter til endringer (du får kjøpt vindu til toppen, vindu til siden, vifteplasser til toppen og ALT mulig hos microplex). Og selvfølgelig vista og 4GB ram.

Denne handlevognen har også E6600 som du ønsket :)

Vista versjonen er nok den beste og mest økonomiske, for den gjenomsnittlige gamer eller bruker er nok ikke de dyrere versjonene vits i å kjøpe.

Lydkortet du har nå(fatal1ty) må du bruke på nytt, bedre gaminglydkort får man ikke kjøpt på markedet i dag, har det selv og er svært så fornøyd.

Her i vogna har du også 2x 8800GTX(beste kortet på markedet per dags dato i SLI).

Men mitt tips er å kjøpe et først, for så å se om du faktisk trenger enda et.

På den måten sparer du penger, og du kan heller kjøpe ett siden når du har fått klokket cpu'en opp imot det den trenger for å dra nytte av begge kortene(3.6 ghz).

Men om du får bruk for 2 kort får du vel også se an.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42944

Et annet tips er å kjøpe alle delene med unntak av cpu kjøler og viftene til den hos netshop, og da bestille med bygging. Slike store cpukjølere monterer de ikke uansett. Og da får du mindre og gjøre, i tillegg til at du får en gameklar pc i posten :)

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Med den beste luftkjøleren, stort kabinett med MASSE muligheter til endringer (du får kjøpt vindu til toppen, vindu til siden, vifteplasser til toppen og ALT mulig hos microplex). Og selvfølgelig vista og 4GB ram.

Denne handlevognen har også E6600 som du ønsket :)

Vista versjonen er nok den beste og mest økonomiske, for den gjenomsnittlige gamer eller bruker er nok ikke de dyrere versjonene vits i å kjøpe.

Lydkortet du har nå(fatal1ty) må du bruke på nytt, bedre gaminglydkort får man ikke kjøpt på markedet i dag, har det selv og er svært så fornøyd.

Her i vogna har du også 2x 8800GTX(beste kortet på markedet per dags dato i SLI).

På den måten sparer du penger, og du kan heller kjøpe ett siden når du har fått klokket cpu'en opp imot det den trenger for å dra nytte av begge kortene(3.6 ghz).

Men om du får bruk for 2 kort får du vel også se an.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42944

Et annet tips er å kjøpe alle delene med untak av cpu kjøler og viftene til den hos netshop, og da bestille med bygging. Slike store cpukjølere monterer de ikke uansett. Og da får du mindre og gjøre, i tillegg til at du får en gameklar pc i posten :)

8019473[/snapback]

nå snakker vi ja :yes: fin pris til nice opsett.

da har jeg bare et par spm igjen.

-den viften, alu ikke sant? er det ikke bedre med den andre viften i copper istedenfor ? med tank på OC

- er det FYSISK plass til CPU viften, med tanke på størrelsen på 8800 kortene?

Ohhh. i need 2 ^^

Lenke til kommentar

For å dra utbytte av 2 må du klokke cpu'en til 3.6 ghz :) For å klare det må du være heldig med CPU'ens uke og batch, i tillegg kunne endel om overklokking.

Noctuna'en som er cpukjøleren jeg har lagt til regnes av mange som den beste lufkjøleren på markedet i dag, om du ser på dette bildet:

i_126408-564x376.jpg

Så er heatpipesa og selve platen som er i kontakt med cpu'en i kobber, mens heatsprederne(velger å kalle det det) er i alu.

Denne kjøler noe helt ekstremt, viftene jeg la med er i tillegg nesten umulige å høre. Og tro meg når jeg sier dette er en av de beste(og mange mener det er den beste) cpu kjøleren på markedet. Hvilken den beste er kan jo aldri helt bli bestemt, pga. forskjellig romtemperaturer, forskjell fra cpu til cpu etc.

Her: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC343B kan du forresten se tileggutstyr som du kan skaffe til kabinettet :).

Et lite forslag forresten: Kjøp med noen ekstra av ded silentx viftene og legg mot NB, SB og Mosfet på HK'et. (Mange klager på at disse blir varme, gjelder alle hovedkort i grunn).

Kjøp med enda fler av de silenx-viftene og fyll kabinettet med dem(for å få plass til alle trenger du nok en 2-3 viftestyringer :)

Da vil du ha en stille og kjølig PC.

Og ja, forresten: Det skal være plass, i alle fall etter mitt øyemål, har hovedkortet selv, ser i alle fall ut som den skal gli inn med god margin.

Hvis du ikke likte dette kabinettet:

PC343B_380.jpg

Kan du gå for kandalf fra thermaltake med en vifte innebygget i døren som gir lavere temperaturer all over.

(Du skal dog klare å få meget lavere temperaturer i lianlikabinettet om du kjøper med eksta viftemoduler og vifter :) ).

Beklager alle skrivefeilene, men er ganske trøtt.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...