Gå til innhold

kommunikasjon over strømledninger


Anbefalte innlegg

Noen som har en god guide om hvordan kommunikasjon fungerer over strømledninger?

 

Eksempler på anlegg som kommuniserer over strømledningene:

- Brannalarmanlegg mellom detektor og sentral.

- Ethernet (LAN) over 230V strømnettet i huset.

- Fjernstyring / Smart hus anlegg.

- NOBØ fjernstyringsanlegg.

- x10 fjernstyringsanlegg.

og sikkert en lang rekke til...

 

Hvordan kommuniserer enhetene sammen i slike anlegg? Man har ikke så mangen forskjellige metodene på å overføre signaler gjennom en strømførende leder:

- Spenning (volt)

- Strøm (ampære)

- Frekvens (hz)

- Pulser (av / på)

 

Hvordan kan jeg forsyne en enhet med en viss spenning, hvor strømforbruket øker med antallet enheter som er tilkoblet "linjen / bussen", og kommunisere mellom enhetene over denne linjen?

Endret av eydybdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt forvirret.

 

Jeg er elektriker, og har satt opp flere ting du lister opp her.

 

Brannalarmanlegg går på et eget nett. ofte 24 eller 12 volt. Ledningene er som regel PVXP-kabler med 1kvmm tversnitt.

Brannklokker går som regel på egen kurs, og kan ha så mye som 2,5kvmm tverrsnitt om klokkene er motoriserte.

 

Smarthus-opplegg går på vanlig 230volt, MEN styringsenhetene går på et eget system. Det er relér som får signal fra svakstrømsutstyret om å åpne slusene til 230volts-utstyret (kurser for oppvarming, belysning, persienner, etc etc). Ingen av signalene går parallellt over 230volten.

 

Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder NOBØ-anleggene.

 

Ethernet over Lan er noe annet. Da går strømmen på 50hz, og nettverksignalene på en helt annen frekvens. Den er riktignok langt lavere enn i cat5-kabler siden vanlige strømledninger ikke er revolverte (tvunnet),og dermed ikke skjermer like godt for støy. Dessuten blir det kun ett par istedenfor 2 som brukes på vanlige TP-kabler.

 

 

Det eneste som gjør det mulig med parallell kommunikasjon over lavspenningsnettet i bygninger, er forskjellige frekvenser.

Å bruke annen strøm er helt umulig, siden strømmen i en kurs hele tiden endrer seg etter forbruket, pluss at strømmen er oppad begrenset til sikringens størrelse.

Spenningen kan man heller ikke endre på, siden det vil a) endre spenningen for alt på kursen OG resten i sikringsskapet, og b) være ulovlig i forhold til materiell du har brukt. En vanlig ELKO lysbryter er klassiifsert for maks 250 volt. Om du setter spenninge ned, vil mye av det som er på kursen ikke virke.

 

Så, frekvensen er det eneste du kan tulle med.

Lenke til kommentar
Nå er jeg litt forvirret.

 

Jeg er elektriker, og har satt opp flere ting du lister opp her.

Jeg er elektriker selv, og forsker på et lite prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre.

 

Brannalarmanlegg går på et eget nett. ofte 24 eller 12 volt. Ledningene er som regel PVXP-kabler med 1kvmm tversnitt.

I analoge brannalarmanlegg kommuniserer detektorene over 24 volten til detektorne i en loop sløyfe. Hver detektor har sin unike adresse, og kan rapportere om feil, brudd, service eller alarm status for hver enkelt detektor. Jeg vil frem til hvordan dette gjøres.

 

Smarthus-opplegg går på vanlig 230volt, MEN styringsenhetene går på et eget system. Det er relér som får signal fra svakstrømsutstyret om å åpne slusene til 230volts-utstyret (kurser for oppvarming, belysning, persienner, etc etc). Ingen av signalene går parallellt over 230volten.

 

Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder NOBØ-anleggene.

Noen smarthus opplegg har egen separat kabling for styringen, hvor da styringen er under 50 volt. Det er ikke denne typen jeg vil frem til, men dette som ofte betegnes som "trådløse" smarthus opplegg. Disse kommuniserer over 230 volten med unike adresser for hver modul. Men igjen, hvordan? Nobø kommuniserer over 230 volten, og man må installere et filter i sikringsskapet for å få kommunikasjonen over alle tre fasene i installasjonen, samt å sikkre seg at signalene ikke flyter over til naboen sitt hus.

 

Ethernet over Lan er noe annet. Da går strømmen på 50hz, og nettverksignalene på en helt annen frekvens. Den er riktignok langt lavere enn i cat5-kabler siden vanlige strømledninger ikke er revolverte (tvunnet),og dermed ikke skjermer like godt for støy. Dessuten blir det kun ett par istedenfor 2 som brukes på vanlige TP-kabler.

Ethernet over strømledningene er vel et av de beste eksemplene å referere til. Her overføres en dataprotokoll over 230V nettet i huset. Antagligvis via egne frekvenser som du sier...

 

Det eneste som gjør det mulig med parallell kommunikasjon over lavspenningsnettet i bygninger, er forskjellige frekvenser.

Å bruke annen strøm er helt umulig, siden strømmen i en kurs hele tiden endrer seg etter forbruket, pluss at strømmen er oppad begrenset til sikringens størrelse.

Spenningen kan man heller ikke endre på, siden det vil a) endre spenningen for alt på kursen OG resten i sikringsskapet, og b) være ulovlig  i forhold til materiell du har brukt. En vanlig ELKO lysbryter er klassiifsert for maks 250 volt.  Om du setter spenninge ned, vil mye av det som er på kursen ikke virke.

 

Så, frekvensen er det eneste du kan tulle med.

8018335[/snapback]

Regner med det er frekvensen jeg må bruke ja, men noen som har et forslag til hvordan? Lovligheter / ulovligheter er irrellevant i denne sammenheng. :-) Spenningen dette skal brukes på er forøvrig 12 og 24 volt, og da er godkjenningskravene straks en del enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har vært borti av trådløst, er ELKO Wireless, og det er samme prinsippet som SmartHus. Et RF-signal går til et rele som åpner 230volten til lampa (eller hva det måtte være). Jeg var på kurs om dette for en ukes tid siden, og da lærte jeg at enhetene måtte parres for å virke. På den måten kan man ikke skru av lyset til naboen.

 

Det med brannalarmanlegg og ID'er er jeg faktisk ikke helt sikker på hvordan funker. Siden dette er i en lukket sløyfe, så kan det sikkert fint gå med pulser på en unik frekvens som gjør at sentralen kan skille enhetene fra hverandre. Forskjellige pulser (tenk morse) kan angi forskjellige feilkoder eller beskjeder. Dette er en måte det *kan* virke på, men varierer sikkert fra fabrikatet til sentralen.

 

Jeg mente selvsagt ethernet over 230volt. Det vet jeg går på en annen frekvens. Noe annet er simpelthen ikke mulig siden det allerede er en "okkupert" linje.

 

Hvordan du tøyser med frekvensen aner jeg ikke. Det får du spørre noen svakstrømsfolk om :)

Lenke til kommentar

Dette med å overføre signaler på ledninger med driftspenning (som f. eks nettverk over 230v eller kommunikasjonen mellom detektorer og sentralen i brannalarmanlegg) fungerer på akkurat samme måte som f.eks TV og radiosignalene i luft eller på koaks. Altså man modulerer signalene på forskjellinge grunnfrekvenser og i andre enden har man en tuner som stilles inn på den grunnfrekvensen man modulerte det sendte signalet på. For eksempel man kan sende et nettverkssignal på 230v ved å sende det på f.eks. 15KHz (er ikke sikker på hvilken frekvens som faktisk brukes men den kan neppe være høy siden lederne ikke er revolvert som nevnt tidligere her)

 

I nyere brannalarmanlegg brukes digital adressering og digital modulering av signalene.

 

Edit: Wikipedia artikkel om frekvensmodulasjon (FM)

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar

Ikke bland smart hus inn i bildet.

Nyste nobø (Orion 700), elko wireless og moeller xcomfort går på radiofrekvenser sendt på lufta.

Gamle Orion 512 gikk direkte på strømnettet.

Ettersom du skal tukle med 24V så er det jo lettere og sammenligne med ADSL på telefonlinja, der er jo driftspenningen på 48V normalt og høyrer ved ringesignal.

Lenke til kommentar
Ikke bland smart hus inn i bildet.

Nyste nobø (Orion 700), elko wireless og moeller xcomfort går på radiofrekvenser sendt på lufta.

Gamle Orion 512 gikk direkte på strømnettet.

Ettersom du skal tukle med 24V så er det jo lettere og sammenligne med ADSL på telefonlinja, der er jo driftspenningen på 48V normalt og høyrer ved ringesignal.

Jeg gav bare noen eksempler på smarthus løsninger som kommuniserer over strømledningene. :)

 

ADSL teknologien er og noe av samme prinsipp som jeg er ute etter, bortsett fra at ADSL teknologien er stjernenett, ikke BUS nett som jeg vil lage.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_fr...on_multiplexing

 

Vil tro det står mye klok informasjon i Wiki lenken over... Noen som har jobbet med noe lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...