Gå til innhold

kommunikasjon over strømledninger


Anbefalte innlegg

Noen som har en god guide om hvordan kommunikasjon fungerer over strømledninger?

 

Eksempler på anlegg som kommuniserer over strømledningene:

- Brannalarmanlegg mellom detektor og sentral.

- Ethernet (LAN) over 230V strømnettet i huset.

- Fjernstyring / Smart hus anlegg.

- NOBØ fjernstyringsanlegg.

- x10 fjernstyringsanlegg.

og sikkert en lang rekke til...

 

Hvordan kommuniserer enhetene sammen i slike anlegg? Man har ikke så mangen forskjellige metodene på å overføre signaler gjennom en strømførende leder:

- Spenning (volt)

- Strøm (ampære)

- Frekvens (hz)

- Pulser (av / på)

 

Hvordan kan jeg forsyne en enhet med en viss spenning, hvor strømforbruket øker med antallet enheter som er tilkoblet "linjen / bussen", og kommunisere mellom enhetene over denne linjen?

Endret av eydybdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt forvirret.

 

Jeg er elektriker, og har satt opp flere ting du lister opp her.

 

Brannalarmanlegg går på et eget nett. ofte 24 eller 12 volt. Ledningene er som regel PVXP-kabler med 1kvmm tversnitt.

Brannklokker går som regel på egen kurs, og kan ha så mye som 2,5kvmm tverrsnitt om klokkene er motoriserte.

 

Smarthus-opplegg går på vanlig 230volt, MEN styringsenhetene går på et eget system. Det er relér som får signal fra svakstrømsutstyret om å åpne slusene til 230volts-utstyret (kurser for oppvarming, belysning, persienner, etc etc). Ingen av signalene går parallellt over 230volten.

 

Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder NOBØ-anleggene.

 

Ethernet over Lan er noe annet. Da går strømmen på 50hz, og nettverksignalene på en helt annen frekvens. Den er riktignok langt lavere enn i cat5-kabler siden vanlige strømledninger ikke er revolverte (tvunnet),og dermed ikke skjermer like godt for støy. Dessuten blir det kun ett par istedenfor 2 som brukes på vanlige TP-kabler.