Gå til innhold

Ipod Nano eller Creative Zen v?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å kjøpe meg en liten og nett mp3-spiller ettersom det 2-3 år gamle creative beistet er litt stress å drasse på. Vil helst bruke minst mulig på den, ettersom jeg forsatt kommer til å bruke den større spilleren min. Spilleren må ha minst 4 gb minne. Jeg vurderer også andre merker hvis det finnes andre spillere som det er vits å ta en titt på. :)

Etter å ha lest litt så lurer jeg litt på denne Noen komentarer? Virker jo som en bra pris. dog uten fm-radio, men jeg fant ut at det var en rimelig stor prisforskjell på disse. Jeg har en forholdsvis liten musikksamling som bare sakte men sikkert vokser :!:, derfor er det godt mulig 4 gb holder. Dette skal jeg sjekke opp snarest.

Min første tanke var at jeg skulle kjøpe en slik Creative muvo til rundt 500 kr, men når en zen v 4 gb "bare" koster litt over det dobbelte syntes jeg det var smartere å gå for det.

Hvis det blir for lite plass blir det en 8 gb spiller. Og her er jo debatten om jeg bør velge ipod nano eller creative zen v plus mer aktuell ettersom prisen er så og si samsvarende. Hvilken er egentlig best? Ipod nano eller creative zen plus? ulemper og fordeler?

Håper noen gidder å ta seg tid til å hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Ipod er ipod, spør du meg største driten noengang oppfunnet. De har en bra markedsføringsavdeling som har klart å hjernevaske såpass mange, det skal de ha! Men i bunn og grunn så eier folk ipod bare fordi de aldri har prøvd noe annet. Hovedpoengene deres er brukervennlig, ekstra funksjoner/utstyr og noen har det og "fordi alle har det". Vel, hvis du er så dum at du ikke klarer å legge over musikk uten itunes så by all means, go ahead. Og med funksjoner/utstyr, jeg må si behovet for lommelykt på mp3 spilleren ikke har vist seg enda, skal si fra om det gjør det. Sef kjekt med spill, men det har mobilen min og, og bruker ikke den til spill heller :p

Sist men ikkeminst, "alle" har ipod fordi det er det de store kjedene selger. Ipod kan fint selges med tap, når de kan selge hauevis med utstyr for 10-15 ganger prisen du kan importere for.

Tilbake til saken

De som kjenner meg her veit at jeg først og fremst er iaudio fan, overlegen lydkvalitet og ikke noe av det j**** MTP crappet. Iaudio med 4Gb får du vel billigst med denne. Hadde selv en sansa spiller, byttet til iaudio (D2), forskjellen i lydkvalitet+++ er så enorm at det ikke er morsomt å tenke på hvor mange som har sansaer. Men det skal sis at om du bruker standardøreproppene som følger med spillerne, så kan du like gjerne velge noe av de billigspillerne.

Angående den creativen, så er nok ikke den dum! Er et par punkt som for meg trekker ned, hovepunktet er at den såvidt jeg vet kun har MTP, og det takler jeg ikke, nødt til å ha drag and drop ;)

For å oppsummere det jeg har mumla ned mens jeg har switchet mellom div forum og irc og mistet tråden flere ganger:

IKKE IPOD

Billigspillere gir mye plass for pengene, men du får aldri like bra lydkvalitet som de spillerne som er dobbelt så dyre. Med mp3 spillere kommer det helt an på pengene, så lenge du ikke kjøper ipod så er jeg fornøyd ;)

Lenke til kommentar

Takk for et godt langt svar :) . Det blir nok ikke ipod nei. Iaudio skal sjekkes ut (men linken sendte meg bare til cdon.com sin hovedside). Av de testene jeg har lest av Creative zen plus så trenger den faktisk ikke programvare for å fungere, selv om det ikke står noe om dette i brukermanualen.

Jeg har en zen extra 30 gb og denne synes jeg har bra lydkvalitet. Spilleren jeg ønsker meg nå trenger ikke ha verdens beste lydkvalitet, men helt ok. Jeg har et portapro hodesett (jajajaja), men kanskje jeg skulle fått meg noen gode plugger ;)

Endret av Torland
Lenke til kommentar

Av Nano og Zen V ville jeg valgt Zen V, det eneste som taler for iPod er Rockbox, som ikke fungerer på andre generasjon Nano enda.

Forsåvidt er det "drag and drop" på Zen V, via programvaren som følger med, men da er du avhengig av Creative-programvaren (som lager til et Utforsker-lignende brukergrensesnitt). Om du bare skal bruke den på faste maskiner, funker det greit.

Pass på at om du kjøper iPod, er det som å kjøpe en bil uten skikkelig garanti. Mange butikker, deriblant Hi-Fi Klubben, sluttet å selve Apple-produkter, fordi det var så mye styr med dem og garantien.

Ellers er nok ikke iAudio noe dårlig valg heller. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

heh er ikke drag and drop hvios det krever programvare ;) Ren UMS/MSC/drag and drop er at den installerer seg selv og kommer opp som ekstern disk.

Linken på Cdon er til iaudio 6. Er litt morsomt/tragisk med sider som har slike systemer som cdon, eks jeg pleier alltid trykke på musehjulet for å åpne alle interessante linker i nye tabs, hos cdon så forsvinner da menyen. I tilleg kan man ikke linke direkte tdeligvis, ikke engang ved å kopiere link location slik jeg gjorde. Lurer på om de vet at de faktisk taper en god del på en slik banal ting ;)

Lenke til kommentar

Drag and drop eller ikke. Det betyr igrunnen ikke så mye for meg. Vet at du kan innstallere drivere som får det til å virke som drag and drop, men er ganske sikker at denne spilleren viser seg som en ekstern disk. :)

Slike sider er idiotiske ja, hehe. Har skjedd med meg også flere ganger :p Ellers må jeg bare takke for hjelpen. Jeg tror jeg går for creative zen v plus.

Har et off-topic spørsmål her som jeg gjerne skulle hatt svar på; Er det stor forskjell i lydkvalitet mellom mp3 formatet og wma format? Jeg vurderer nemlig å omgjøre hele min musikk samling til wma for å spare plass...

Lenke til kommentar

Jeg fant en sammenligning mellom ulike lydformater her. Forskjellen mellom WMA og LAME MP3 er ikke særlig stor, og det er neppe så mye du kan redusere bitrate uten at det går utover kvaliteten. Dette også med tanke på at filen blir behandlet flere ganger.

MP3 er også fordelaktig med tanke på kompatibilitet og at det er en "lettere" koding, de fleste MP3-spillere som spiller både WMA og MP3, har en merkbart lavere batteritid på WMA. Husker jeg ikke feil, var det oppgitt 12 timer for MP3 og 8 eller 10 for WMA på min gode gamle M:Robe MR-100.

Merk at i testen er det to MP3-kodere med, LAME og Shine. LAME er gratis, og brukes veldig mye i freeware-programmer, som f.eks. Audacity.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

For siste gang: drag and drop involverer ikke noe som helst form for windows media player, creative manager eller microsoft paint :p

Synkronisering med windows media player er via MTP, som imho sucks :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

1: Konvertering av filer gjør at du mister kvalitet uansett.

2: Det er fire ting som avgjør hvor bra lyd du tilslutt får i øret fra en mp3 psiller. To av dem er sef kvaliteten på fila og hva slags hodetelefoner du bruker. De to andre går på selve mp3 spiller. Første er hva slags lydchip som sitter inni mp3 spilleren. Vet ikke hva de fleste tror om innholdet i en mp3 spiller men det er faktisk veldig mye av de samme delene. Lydchippen er veldig viktig, finnes gode og dårlige av disse.

Den andre delen som betyr noe er softwaren, som faktisk skal bruke lydchippen til å lage lyd. Det er den som gjør at lyden på sansa e200 serien er så urtrolig dårlig. Når rockbox kommer vil de ha sin egen måte å dekode lyden på og derfor ha mulighet for bedre lyd enn vanlig sansa firmware.

Poenget med det her er at iaudio både bruker gode chipper og samtidig er kjent for å kunne bruke dem slik de er ment ;) D2 har også div BBE effekter som mach3bass etc. Det er en slags avansert equalizer som virkelig merkes. FLere spillere som har slike funksjoner, og jeg har ikke prøvd mange, så derfor er jeg ikke dum nok til å komme og si at jeg har teh uberkuleste mp3 spiller evah ;) Det jeg KAN si, er at det som står i spesifikasjonene stemmer, mtp batteri, kodekstøtte etc. Skjermen er milevis foran ipod video og creative zen vision m, jeg har prøvd de å akkurat det vet jeg.

Spilleren er verdt den skyhøye prisen, og jeg har lyst til å se en spiller som leverer bedre enn den her. Det sir jeg ikke fordi jeg tror det ikke finnes, men fordi jeg virkelig vil prøve den da :D

Kjøper du iaudio kan det neppe gå galt, men du får ikke kjøpt den hos elkjøp og du betaler for å få bedre kvalitet! Men så er ikke iaudio det eneste merket som utdanker elkjøpsortimentet, poenget er at det finnes spillere som gjør det ;)

Lenke til kommentar
Wma kan da ikke være så gale?! jeg bryr meg ikke om det senker batteritiden med noen timer...

8031367[/snapback]

Det er ikke noe galt med WMA, men jeg forsøkte å forklare at det er lite vits i å konvertere, ettersom WMA ikke er voldsomt mye bedre enn det MP3 er. Det er en bedre teknikk, men ikke noe ekstremt. Det gjør at du ikke kan redusere bitrate særlig mye før kvaliteten blir dårligere enn originalen, og som det er sagt, mister du litt kvalitet når du konverterer også.

Dette med hvor viktig kvaliteten musikkfilene dine har avhenger endel av hva slags avspillingsutstyr du har. Selvsagt også hvor kresen du er. Om du har en "normal" spiller og ikke altfor dyre hodetelefoner, kan det godt hende du fint overlever med en forholdsvis lav bitrate/kvalitet i forhold, det er veldig mye lettere å høre kvalitetsforskjeller på godt utstyr. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...