Gå til innhold

kjøpe compressor eller jobbe med dB levels?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

hellu gutta :p

ja tja lurer på om jeg skal kjøpe meg en compressor snart. spurte om en bra compressor på flstudio.com forumet. men fikk beskjed av Blake (utrolig goooooood house produsent, ligger låter av han i fl studio:P) at det ikke trengs hvis man bare setter ned lyden som kommer inn så bare bruke vst compressor og få opp de lave punktene. hva syns dere? skal jeg gjøre det på den måten eller ta kjøpe meg en ordentlig compressor?

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal bruke kompressoren til dynamikkomprimering av dine egne låter må lyden først analogiseres, sendes ut fra lydkortet til kompressoren, og så sendes tilbake og digitaliseres. Noe tungvint kanskje, samt at du kan kun bruke kompressoren på enten én track eller hele låta.

Bruker du VST er hele signalbanen digital, samt at du kan bruke så man instanser av kompressoren til forskjellige tracks og hva det måtte være du bare måtte ønske.

En annen fordel er at du unngår eventuell analog clipping om du er uheldig med konfigurasjonen av kompressoren, selv om dette er veldig usannsynlig når man har tilegnet seg litt erfaring med å jobbe med analoge signaler.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

holder ikke den vst compressorn for deg da?

skal ikke være behov for en ekstern kompressor egentlig.

Har lært en metode som går ut på at man assigner hver lyd til sin egen channel i misern så stilelr på lydvolumet der slik at ingen av lydene går over -6db. Er tydeligvis det alle de proffe driver med :) Så det kunne vært noe for deg å prøve ;)

Så får du heller skru opp lyden pga alt blir lavere :p

Link til der det står om det: http://www.flipside.singingcrane.com/FL/in...hp?topic=3706.0

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+981234789

skal du ha eksterne compressorer, blir det dyrt, det holder nok med vst plugger for deg. lær deg det først ihverfall, så kan du utvidde..

se på kjærhus har noe rimelig bra compressorer/EQ

eller Waves

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...