Gå til innhold

Sinnsyke temperaturer på X1900XT

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg startet med denne tråden først i overklokkingsdelen av denne forumkategorien, men da den blir mindre lest. OG Den passer bedre her, prøver jeg igjen ;)

Uansett, jeg har ett Poweroclor X1900XT 256MB. Tok av den bråkete standardkjøleren, og klemte til med en Zalman VF-900CU. Regnet med at temperaturene skulle falle litt. Og det gjorde de jo, idle temperaturene.

Idle ligger GPU'en nå på rundt 40 grader. Problemet kommer med en gang jeg fyrer opp ett spill. Tidligere idag spilte jeg Dark Messiah of Might and Magic multiplayer. Jeg la klokken til 625/700@1,45V... Som jo er standard klokk, jeg bare har skrudd av overdrive. Uansett, jeg tenkte ikke så mye på temperaturen, men hadde fortsatt monitoring graphs oppe i ATI tray tools.

Skal si jeg ble litt skremt når jeg kom ut av DMMM, og så at temperaturene hadde vært helt oppe i 117 grader! :no:

For det første syns jeg det er rart det ikke skjer noe, at jeg ikke får noen warning eller lignende (shutdown). Og for det andre er denne temperaturen uforståelig for meg. Andre med samme kort, og kjøler har fortalt meg at load temperaturen skjeldent gikk over 65 grader :p

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan skjekke, eller gjøre for å fikse dette? Tidligere hadde jeg temperaturer såvidt over 100, syns det var ekkelt, så passet litt på. Har ikke tenkt så mye på det i det siste, men 117 var dråpen. No more 3D until it's fixed :p

Hjelp! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Testet nettopp mitt X1900 GT. Etter kun 10 min med artifact scanning i ATItool kom jeg opp i 93-95 grader. Kan sikkert bli enda mye varmere etter mange timers intens spilling. :ermm:

8017418[/snapback]

Låter normalt før standard kjøler, en accelero x2 fixar tempen mye bedre och tyst är den med.

8017521[/snapback]

Er slettes ikke normalt med den kjøleren som sitter orginalt på 1900xt...

Den kjøleren klarte fint å kjøle mitt 1900xtx (@ 700/1700) kort til under 70, dog ikke med vanlig kjølepasta, men det burde allikevel gi en god pekepinn...

Lenke til kommentar

Jeg bruker arctic silver. Har allerede prøvd å rempntere vifta (som går)... uten hell. Kan sikkert gjøre det igjen, for dette er "krise" :p

Satte på artifact scan i ATT nå, og på 3 minutter, var temperaturen oppe i 102. Da stoppet jeg den. TRE minutter!

Jeg får prøve å sette på vifta på nytt seinere. Er rart, jeg følger boka. Har bytta vifter på flere GPU'er før, og har aldri opplevd noe lignende.

Lenke til kommentar

Jeg har denne kjøleren i pcen min, og det er mulig å skru den på litt feil. Riktignok er det minnebrikkene som får svi for den monteringsfeilen, men er det så sikkert at tempen bare omhandler kjernen?

Litt tvilende til denne forklaringen, siden jeg tror minnet hadde fått mye trøbbel ved slik overoppheting.

Lenke til kommentar

Nå har jeg skrudd den på igjen, og tester temperaturer ATM. Jeg har selvfølgelig tatt på minnekjølerne som fulgte med også.

En ting er i alle fall klart. Temperaturen er langt over 70 grader load. Er oppe i 96 grader nå, men det kan se ut som om det tar litt lenger tid. Den har stabilisert seg på rundt disse temperaturene nå.

Jeg syns fortsatt det er ganske høyt, men det er jo bedre enn før.

Når jeg tok av kjøleren, og så på selve kontaktflaten (på kjøleren)... hadde den faktisk fått ett innriss fra selve GPU'n. På GPU'n står det R580 ATI og sånn, noe av det hadde gått over på kontaktflaten på kjøleren. Derfor tok jeg på ekstra mye arctic silver, slik at jeg var sikker på at kontaktflaten også traff den andre delen av GPU'en.

Temperaturen har nå gått opp til rundt 99 grader, men den har jo brukt nesten ti minutter på å nå så høyt. Den jevnet seg mye ut mot slutten.

Forresten. Bare så jeg er 100% sikker, det er 625/700@1,45V som er standard for kortet mitt, sant?

Lenke til kommentar
Når jeg tok av kjøleren, og så på selve kontaktflaten (på kjøleren)... hadde den faktisk fått ett innriss fra selve GPU'n. På GPU'n står det R580 ATI og sånn, noe av det hadde gått over på kontaktflaten på kjøleren. Derfor tok jeg på ekstra mye arctic silver, slik at jeg var sikker på at kontaktflaten også traff den andre delen av GPU'en.

8021268[/snapback]

For mye "kjølepasta" er ca like ille som for lite. At du kan se skriften fra GPU'en i kjøleblokka betyr at du har renset den for dårlig. Du burde klare å få vekk alle spor ved hjelp av isopropanol eller andre passende rensemidler som ikke legger igjen rester.

Pass på at du har skikkelig luftsirkulasjon i kabinettet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er galt med for mye kjølepasta, men det må fortsatt være nok :p

Jeg tenkte ikke på å få bort resten av merkene. Luftsikulasjon i kabeinettet er OK. Nå har jeg ikke døra på engang, men det er nok vifter som trekker inn/blåser ut luft.

Kjørte 3DMark06, og loopet testene 2 ganger nå. Temperaturen kom opp i 99 grader.

Hvorcidt jeg gidder å ta av kjøleren enda en gang, for å få av merkene, får jeg se på. Frister litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...