Gå til innhold

Feil under installasjon av ubuntu - trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

sitter her og skal legge inn ubuntu, men sliter med en feilmelding som er som følger: Failed to start x server (your graphical interface)....

Denne kommer ganske fort etter att jeg har valgt installasjon i hovedmenyen.

Har dette noe med skjermkortet å gjøre? Velger å tro det, og hvordan skal det løses??

Har btw 8800gts 640mb skjermkort om det er til noe hjelp..

All hjelp mottas med takk, og husk att jeg er utrolig fersk i dette gamet...... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sitter her og skal legge inn ubuntu, men sliter med en feilmelding som er som følger: Failed to start x server (your graphical interface)....

Denne kommer ganske fort etter att jeg har valgt installasjon i hovedmenyen.

Har dette noe med skjermkortet å gjøre? Velger å tro det, og hvordan skal det løses??

Har btw 8800gts 640mb skjermkort om det er til noe hjelp..

All hjelp mottas med takk, og husk att jeg er utrolig fersk i dette gamet...... ;)

8016962[/snapback]

Ta dette med en klype salt, hukommelsen er ikke helt på plass:

Mener det skal gå an å starte installasjonen med "safe graphics mode" eller noe slikt.

Da bruker installasjonsprogrammet en helt "plain" driver som burde virke på alt.

Alternativt kommer Ubuntu 6.10 (og 6.06) i alternative intallasjonsversjoner. Jeg måtte laste ned en alternativ versjon for å få installert på en gammel 350MHz maskin. Da fikk jeg velge grafisk/ikk-grafisk vising før installasjonen. Kanskje det er noe for deg? Men prøv gjerne "safe graphics mode" først!

EDIT: hvilken LAPTOP har du?

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

8017296[/snapback]

Hehe...javisst. Hvor tok jeg det fra??

Åssen går det med installasjonen, vi er nysgjerrige her, vet du.

8017437[/snapback]

Må ha litt tålmodighet, sitter og laster ned ny alternate versjon av ubuntu for å prøve den...

Lenke til kommentar
Må ha litt tålmodighet, sitter og laster ned ny alternate versjon av ubuntu for å prøve den...

Ja, det er like greit å laste den den alternative versjonen med en gang. ettersom den også fungerer som standard-CD-en. Snedig å ha hvis du skal installere på en gammel PC, eller en PC med lite RAM. Vel, lykke til! Nå skal jeg se ned i kaffekoppen min her. Skål :-)

Lenke til kommentar

lastet ned og installerte ubuntu i tekstbasert modus, og det gikkk greit, men når jeg restarter og skal gå inn i ubuntu, får jeg samme feilmelding igjen: failed to start x server (your graph. interf.) :realmad:

Hva i all verden gjør jeg så videre. Har lastet ned nyeste driver til skjermkortet, men vet ikke hvordan jeg skal få den lagt inn ettersom jeg ikke kommer inn i ubuntu.

:wallbash:

Lenke til kommentar
Tja, men det står at det er lagt til support for

Geforce 8800 GTS og 8800 GTX i denne nVidia driveren

8023230[/snapback]

Etter utrolig mye knoting både frem og tilbake, fikk jeg tilslutt kommet meg inn i ubuntu :w00t:

Ikke nok med det, men fikk også installert nyeste nvidia-driver til 8800. Alt gikk liksom mye glattere og bedre da for å si det sånn.

Men har av en eller annen grunn mistet valget legg til/fjern programmer (eller noe lignende). Hvordan få denne frem i lyset igjen?

Har også fått 3 forskjellige ubuntu valg i grub også - hvordan redigere grub slik att jeg fjerner dem som ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Har også fått 3 forskjellige ubuntu valg i grub også - hvordan redigere grub slik att jeg fjerner dem som ikke er nødvendig?

8027669[/snapback]

Best å la dem være som det er. Dette er som regel eldre versjoner av kjernen Linux som du kan falle tilbake på om noe går feil senere. Så mitt råd: la det være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...