Gå til innhold

E6700 Temp. Problem?!

LogiZa

Anbefalte innlegg

De viftener kjører til vanlig på full guffe, så med mindre han har gjort noen endringer så gjør den nok det.

Jeg for min del synes 35 grader er mye til å være idle. Jeg idler som regel på 30 grader og mindre, med en CNPS9500. Full load er som regel aldri under 40 grader.

Men det er pgs. temperaturen på rommet, ikke at kjøleren er "magisk".

8041315[/snapback]

Hmm.. Jeg er faktisk ikke sikker på hva temperaturen i rommet mitt er men jeg har somregel ikke muligheter til å orke å ha på meg Genseren :p Trur ikke det er så altfor varmt her da. 20+ i rommet et sted.. :p Hva er tempen på rommet ditt da? Jeg synes kjøleren gjør en god job men forventet faktisk litt mer :p sånn ikke 50-52 i full load.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida..

Jeg har det jeg også.. min ene er 32 og den andre er somregel 36 :p Stusset litt på det selv men nå som du sier det så er det nok normalt ^^,. Jeg erke noe ekspert men trur det har noe å si på at PCen utnytter den ene kjernen mere enn den andre. eneste logiske jeg kan tenke meg.

Endret av LogiZa
Lenke til kommentar

Jeg har over 22/23 grader rom temp, ofte mer. Men det skyldes en liten baby som liker å ha det varmt. Merker at så fort jeg lufter, så synker CPU temp på normal bruk til under 30 grader.

Ligger som regel konstant på 42 grader med mindre jeg gjør noe vanvittig belastende for CPU.

Men jeg må si meg kraftig uenig på at 35 grader idle er mye. Da er du optimist eller liker å fryse. Forøvrig er det differanser på hva slags verdier de forskjellige hovedkortene gir på tempen.

Lenke til kommentar
Jeg har over 22/23 grader rom temp, ofte mer. Men det skyldes en liten baby som liker å ha det varmt. Merker at så fort jeg lufter, så synker CPU temp på normal bruk til under 30 grader.

Ligger som regel konstant på 42 grader med mindre jeg gjør noe vanvittig belastende for CPU.

Men jeg må si meg kraftig uenig på at 35 grader idle er mye. Da er du optimist eller liker å fryse. Forøvrig er det differanser på hva slags verdier de forskjellige hovedkortene gir på tempen.

8041779[/snapback]

Tempen på hovedkortet mitt ligger på 32C. Men NVIDIA Monitor liker å juge litt trur jeg med tanken på tempen den viser for CPUen min. Eller.. Den viser jo vist bare 4C mer da på CPUen. Sist jeg var på den så viste den 12C mer på CPUen enn det TAT gjorde. Vet ikke helt hva jeg skal stole på jeg. Harke sjekket i BIOS enda for temp på hovedkortet mitt. har det EVGa-kortet komplett selger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og så er vi igang igjen med enda en tråd om temperaturer (og Core 2 Duo).

:roll:

Tankevekker og "reprisetime nr. 345":

Jeg satte sammen ett "budsjett-system" idag..

MSI P965 Neo - Celeron 347 ("Cedar Mill") - 1GB Geil DDR800-kit.

CPU-temp: 4 grader idle ca.10 grader load.

Kjørte MSI Live Update (Bios 1.5 til 1.6).

CPU-temp: 27 grader idle ca. 45 grader load

(CPU klokket fra 3.06 til 3.81 @ 1.38Vore=stock).

Hva forteller dette om "temperaturer" avlest via Bios (og software som leser de samme "peker-adresser")?

Lenke til kommentar

Fant ut at det var liksågreit å bare drite i tempen på CPU'en. Blir helt gal av å holde på med tweaking. Om den viser 42 grader idle, så er det helt supert for meg. Om den viser 55 load, så er også det helt ok. Den brenner ikke opp, er 50 grader under throttle funksjonen og har ikke mye vcore.

Jeg ser heller på tempen på mine disker. De er langt viktigere for meg enn CPU. Den kan erstattes, men ikke data. Som regel da. Jeg mener det er en svært ond sirkel å begynne med modding av kabinett og alltid oppnå de beste resultater temp messig. Man blir aldri fornøyd. Er som en anorektiker, tynn som faen, men feit i sitt eget speilbilde...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra sagt/skrevet "Andylove" :thumbup:

Jeg har etterhvert sluttet å ha "Speedfan", AsusProbe, Everest oppe på mine PC'er.

Som du skriver blir man fort "manisk" når det gjelder å få temperaturen lavest mulig. :)

Lenke til kommentar

Det kan være greit å sjekke av og til etter du har spillt osv. slik at du vet hvor mye du har å gå på.

Personlig er jeg ikke så hysterisk at jeg har kjørende programmer som overvåker PCen på jakt etter feil og høye temperaturer. Men så få programmer som mulig for best mulig ytelse derimot...det er jeg skremmende opptatt av :blush:

Godt poeng det der meg diskene, det tror jeg veldig mange ikke tenker over. "neh, trenger ingen vifte til diskene", også går det et år med tre disker tettpakka inni et kabinet før de ryker en etter en. :p

Lenke til kommentar

Jeg har speedfan liggende åpen, og det er for diskene mine. Dessuten har jeg regulert farten på viftene med speedfan, så jeg må ha det åpent. Ellers går jo viftene for fulle mugger. Programvaren er jo forsåvidt gratis også.

Men det er veldig greit å følge litt med på diskene ja. Forferdelig mange som ikke tenker over hvordan man skal ivareta disse.

Og de fleste som sliter med høye temps, har faktisk dårlig gjennomstrømning i kabinettet. Det er jo bare å ta seg en tur til produsentene sine hjemmesider, så står det gjerne litt om tanken bak airflowen.

Dette ble forferdelig off topic. Men jeg håper det er mange som leser denne tråden og fra nå av slutter med litt dumme spørsmål. Vil forøvrig nok engang tipse om linken jeg har på forrige side ang temp på Core 2 Duo CPU'er.

les HER før du spør om hva som er høy temp eller ei!

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Masse bra sagt her. Når jeg leste det om Diskene mine så har jeg bare to men de er brennheite noenganger.. Har en 80mm vifte som tar seg av de, men kunne godt tenkt meg å tempe ned de. Man blir faktisk ganske frustrert over temp på PCen selv om at det kanskje ikke er noe vits. Hvilke program kan man bruke for å lese tempen på HDD's?

Kabinettet mitt ligger for øyeblikket helt åpent. Jeg har montert veldig mye og herjet inni der i det siste også har jeg ikke tatt meg tiden til å lukke det igjen enda :p Men nå som jeg har montert den siste viften så kan jeg sikkert lukke det igjen: Jeg har vell 4 vifter i PCen min. En i døra, en forran, en bak og en oppå. Jeg vet ikke om tempen vill synke. Men håper på det.

Jeg så litt på tempen og den rører seg nesten ikke engang hvis jeg spiller blantannet WoW. Det er jo greit. :p Trur det er mye som skal til for at faktisk CPUen skal komme oppi full load så jeg skal prøve å ikke bry meg om hva den ligger på når den faktisk er det. Veldig lite av CPUen min blir jo brukt når jeg sitter å spiller.

Så litt på du som snakket om ytelse og programmer. Det er et hat for meg også. Irriterer meg faktisk over at lydkortet mitt og controlpanelet til det kjører fem programmer alene. Musen min og tastaturet mitt kjører ett hver for seg som er helt nødvendig hvis jeg skal kunne bruke de på normal måte :p

Jeg har sikkert nok minne men alikevell. Før var jeg helt på jordet. Lukket alt fra explorer til MSN når jeg kjørte det minste spill.

Lenke til kommentar

Du kan overvåke temperaturen til harddiskene med de fleste programmer som lar deg overvåke temperaturer ellers.

Men HDDHealt er kun for harddisker, og har et varslingssytem som sier ifra hvis det merker noen endringer som kan føre til crash osv.

Nyeste versjon finner du HER

Lenke til kommentar

Sjekket harddiskene mine nå. Mine SATA-disker holder seg nesten dobbelt så kaldt som IDE-diskene mine gjorde. Det likte jeg. Så ikke på de som et problem.

Men jeg vil gå tilbake til zalmanviften. Nå er jeg superfornøyd med den. Jeg skrudde den ned fra 3800RPM til 1200RPM og gradestokken rørte seg 1C oppover. :D det vil si at grunnen til at tempen er som den er, er pga. romtemp ^^,

THUMBS UP FOR ZALMAN.

Lenke til kommentar
Jepp. Merker på min at metallet er kaldere enn fingrenen mine, som er iskalde etter noen timer på rommet.

Selv ikke nede ved basen er det lunk ved full load! ;)

Gode kjøler med andre ord, bare synd jeg ikke får stillt på viftehastigheten.

8048493[/snapback]

Ja det trudde jeg også.. Men jeg fikk gjort det i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...