LogiZa Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hei folkens igjen. Jeg har isntallrt TAT for å teste CPUen min. lot den stå på full load i 20min og fant ut at den går ikke over 70C. Jeg bruker den viften som fulte med. Syntes tempen er litt ille på full load. Idle ligger den på 45C. Kan det skade CPUen at den ligger på 70C? Jeg har lite lyst til å la være å spille på PCen helt til jeg får den kjøleren jeg har bestilt, men om jeg ikke har noe valg så har jeg vell ikke det. CPUen min er som i emnet. Core2Duo E6700. 2.66GHz Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 De prosessorene kan ligge rundt 100 grader de uten å ta skade, så tror ikke 70 skal være noe problem Lenke til kommentar
LogiZa Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Okay.. takk for svaret.. da slipper jeg å bekjymre meg over det :D:D Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 helst umnder 50 grader load da Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 helst umnder 50 grader load da 8021997[/snapback] Hvis du tenker på AMD baserte systemer så kan 70 grader være høyt ja. Men et er heller ikke skadelig om en amd prosessor ligger på 60 grader under load. Men tilbake til intel så tåler de en del mer varme enn amd sine cpuer. Så 70 grader er ikke optimalt men heller ikke noe farlig. Du vil sikkert ikke klare å klokke så langt fordi tempen vil stoppe deg rimelig fort. Men den vil slett ikke ta skade når den ligger på 70 grader under load. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 MEner å ha lest at loddetinnet som fester IHS til kjernen smelter ved 80 grader. Så så alt for mye varmere er ikke bra. Og dessuten er det ikke bra for prosessoren å ha så høy temperatur over lang tid. Men det går nok greit frem til den nye kjøledren er på plass. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Trur jentungen hadde vore borti pc'en til kjærringa. For der var vannpumpa plutselig skrudd av PCprobe gikk i alarm ikke lenge etter at pc'en ble skrudd på, og når jeg spurte kjærringa hva tempen var, sier hu 112 Grader Tru jeg var kjapp til å skru av på powerknappen. PC'en virka i hele går, så det ser ut som jeg slipper å kjøpe ny CPU til henne. Dette er en C2D 6400 *edit* Kan jo godt være at PC probe viste feil, og ved for høy temp, skal ikke morroa slå seg av?? Endret 26. februar 2007 av DeathByDigital Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) helst umnder 50 grader load da 8021997[/snapback] Går helt fint med Load temp på over 50 grader. Men 100 grader er for mye hvis du skal kjøre den på den temperaturen 24/7. Det mener jeg er nok til at det blir så mye stress inni CPUen at den kan bli ødelagt. Selv ville jeg si at maks Load temperatur bør være ca. 70-80 grader ved 20 grader i rommet. Da har du litt å gå på, med tanke på om du får det litt ekstra varmt i rommet osv. Men 70 grader load er litt høyt ja. Jeg tror at kjøleren ikke sitter helt fast EDIT: Hei folkens igjen. Jeg har isntallrt TAT for å teste CPUen min. lot den stå på full load i 20min og fant ut at den går ikke over 70C. Jeg bruker den viften som fulte med. Syntes tempen er litt ille på full load. Idle ligger den på 45C. Kan det skade CPUen at den ligger på 70C? Jeg har lite lyst til å la være å spille på PCen helt til jeg får den kjøleren jeg har bestilt, men om jeg ikke har noe valg så har jeg vell ikke det. CPUen min er som i emnet. Core2Duo E6700. 2.66GHz 8016817[/snapback] Ingen spill vil stresse CPU like mye som TAT eller Orthos (I hvertfall ikke som jeg vet) så tror ikke det skal være noe problem. Jeg har aldri nermet meg min Orthos load temp når jeg spiller. Endret 26. februar 2007 av christopher909 Lenke til kommentar
LogiZa Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Der ja.. Mye svar. Jeg fant ut at tempen når jeg spiller stiger ikke akuratt noe spess men alikevell. Jeg har bestilt meg denne viften fra komplett.no. Trur den skal gjøre susen. Får jeg den på plass så kan jeg vell sette meg ned å clocke litt også. Jeg har clocket en del før men ikke med den biosen hovedkortet mitt bruker nå. Så er det noen fine programmer dere kan anbefale for meg? Jeg brukte somregel Biosen da jeg clocket min forrige PC og det fungerte fint men flate den BIOSen jeg har på det hovedkortet her er helt nytt for meg. Hovedkort.!! Forresten.. Jeg monterte vifen min på nytt og satte på annen pasta og tempen gikk faktisk ned 7grader men kan fremdeles ikke vente på den nye viften Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Den viften, i likhet med andre Zalman vifter, er langt ifra Ultra Quiet for å si det sånn Bare så det er nevnt. Den kjøler bra, men sørg for at den er temperaturstyrt, ellers blir det bråk. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Der ja.. Mye svar. Jeg fant ut at tempen når jeg spiller stiger ikke akuratt noe spess men alikevell. Jeg har bestilt meg denne viften fra komplett.no. Trur den skal gjøre susen. Får jeg den på plass så kan jeg vell sette meg ned å clocke litt også. Jeg har clocket en del før men ikke med den biosen hovedkortet mitt bruker nå. Så er det noen fine programmer dere kan anbefale for meg? Jeg brukte somregel Biosen da jeg clocket min forrige PC og det fungerte fint men flate den BIOSen jeg har på det hovedkortet her er helt nytt for meg. Hovedkort.!! Forresten.. Jeg monterte vifen min på nytt og satte på annen pasta og tempen gikk faktisk ned 7grader men kan fremdeles ikke vente på den nye viften 8028555[/snapback] Tuniq tower 120 er den beste luftkjøleren du får. hadde den på lager på www.databutikken.com til MYE mindre enn komplett's pris på Zalman 9700. Zalman er greie de, men det fins styggere vifter som kjøler bedre. Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) husker jeg hadde en P4 660 prescott på ca 85 grader i load noen par dager. ser ikke ut som den tok noe skade av det. hadde overklokka den da cra 3,6ghz til 4.45 ghz @ stock vifte og stock Vcore men det var ikke lurt. så satt den tilbake til 4ghz Endret 26. februar 2007 av akakulings Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 jeg blir litt lei av brukere som poster svar uten å kunne begrunne de. Det å slenge ut en påstand som en annen bruker faktisk tar for rene fakta kan være katestrofalt. Når det gjelder temps på disse CPU'ene, tåler de ganske mye. 70 grader C er regnet for å være varmt for CPU'en. Over dette snakker vi om throttle funksjonen som slår inn. Guide fra tomshardwareguide Sjekk ut den linken der, så skulle vel den gi noen svar til deg som måtte lure. Kanskje vi får en litt mer sakelig diskusjon og forståelse for temps på en CPU... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Høy temp kan forkorte levetiden, men som det nettopp har blitt nevnt: Blir tempen faretruende høy throttler CPU ned. 70 grader er mye, men ikke FARLIG mye. Men det kan jo tenkes du får stabilitetsproblemer hvis den stiger for mye. Disse cpuene kan visst kjøres på under stock spenning på stock hastighet også. Hvor mye vet jeg ikke, men skal ikke mye til for å senke tempen 5-6 grader og mer til. Lenke til kommentar
NadeN Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 i bios står det at min E6600 er på 50 grader og i TAT står det 60 så jeg vil anta at du trekekr fra 10 grader? pga jeg stoler mer på min bios enn et crap** program Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 i bios står det at min E6600 er på 50 grader og i TAT står det 60 så jeg vil anta at du trekekr fra 10 grader? pga jeg stoler mer på min bios enn et crap** program 8033073[/snapback] Bare så du er klar over det, er det ingen målinger gjort med noe form for termometer, men variabler som blir avlest i en tabell og sendt tilbake til grensesnittet. Denne tabellen inneholder indeksering av verdiene som angir de forskjellige temp. Jeg opplever også at TAT har noe høyere verdier for min temp enn f.eks BIOS og CoreTemp. Speedfan er også enig med Coretemp. Men tar jeg verdiene som TAT gir meg og regner ut gjennomsnittet av hver CPU sin temp, har jeg den verdien som vises i BIOS, Coretemp og speedfan. Lenke til kommentar
LogiZa Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Nå har jeg installert min ZALMAN og jeg har tempen idle på 35C. Det er 6C mindre enn det hardwareteste sa menmen. Flate den er DIGER:. men uansett.. tenkte jeg skulle prøve å clocke den. (E6700) assa. Noen som har samme CPU og clocket den som kan gi meg noen headlines? hvor mye de har fått den opp stabil mener jeg. BTW. Takk for all hjelpen. Forresten. Må si meg litt skuffet egentlig siden CPUen kommer opp i 50C på full load. Testet med TAT. Forrventet litt mer fra viften: Kanskje jeg har montert den litt skakt eller noe?? Endret 27. februar 2007 av LogiZa Lenke til kommentar
andylove Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Nå har jeg installert min ZALMAN og jeg har tempen idle på 35C. Det er 6C mindre enn det hardwareteste sa menmen. Flate den er DIGER:. men uansett.. tenkte jeg skulle prøve å clocke den. (E6700) assa. Noen som har samme CPU og clocket den som kan gi meg noen headlines? hvor mye de har fått den opp stabil mener jeg. BTW. Takk for all hjelpen. Forresten. Må si meg litt skuffet egentlig siden CPUen kommer opp i 50C på full load. Testet med TAT. Forrventet litt mer fra viften: Kanskje jeg har montert den litt skakt eller noe?? 8040343[/snapback] Neppe. Det er helt normalt med en større differanse på CPU'en ved IDLE og LOAD. Selv har jeg passivt kjølt min E6400 @ stock med en Scytje Ninja+. Har en vifte i bakkant som blåser inn og en i toppen som trekker ut samt en i front som også trekker ut. Har IDLE temps på 40/42 grader og heavy LOAD på ca 50/55. Det er jo slettes ikke værst. Men jeg lurer på hvordan du klarer å få din CPU så kjølig. Har du vifta på full guffe? Lenke til kommentar
LogiZa Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 Hellu.. Ja jeg harke noe viftekontroller så den går på full guffe heletiden.. Jeg synes det var morsomt at de kalte viften "ultra quiet" Men lurer på hva den kjøler på det laveste, og lurer på hvor stille den er da. Det er garantert at jeg ikke kan gå tilbake til å sove med PCen på enda som jeg kunne med min forrige PC. Nå har jeg installert min ZALMAN og jeg har tempen idle på 35C. Det er 6C mindre enn det hardwareteste sa menmen. Flate den er DIGER:. men uansett.. tenkte jeg skulle prøve å clocke den. (E6700) assa. Noen som har samme CPU og clocket den som kan gi meg noen headlines? hvor mye de har fått den opp stabil mener jeg. BTW. Takk for all hjelpen. Forresten. Må si meg litt skuffet egentlig siden CPUen kommer opp i 50C på full load. Testet med TAT. Forrventet litt mer fra viften: Kanskje jeg har montert den litt skakt eller noe?? 8040343[/snapback] Neppe. Det er helt normalt med en større differanse på CPU'en ved IDLE og LOAD. Selv har jeg passivt kjølt min E6400 @ stock med en Scytje Ninja+. Har en vifte i bakkant som blåser inn og en i toppen som trekker ut samt en i front som også trekker ut. Har IDLE temps på 40/42 grader og heavy LOAD på ca 50/55. Det er jo slettes ikke værst. Men jeg lurer på hvordan du klarer å få din CPU så kjølig. Har du vifta på full guffe? 8041142[/snapback] Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 De viftener kjører til vanlig på full guffe, så med mindre han har gjort noen endringer så gjør den nok det. Jeg for min del synes 35 grader er mye til å være idle. Jeg idler som regel på 30 grader og mindre, med en CNPS9500. Full load er som regel aldri under 40 grader. Men det er pgs. temperaturen på rommet, ikke at kjøleren er "magisk". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå