Gå til innhold

Hva skjer med dem som ikke har hørt om gud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bare lurer på noe... Hva skjer med de som ikke har hørt om gud? Jeg har hørt fra faren min at man ikke trenger å tro på gud for å komme til "himmelen", bare man er en god person så er det ok... ( Sikter spørsmålene til de troende)

8016612[/snapback]

 

Jeg siterer hele posten, slik at det skal bli lettere å svare på spørsmålene dine.

 

Det hele kommer litt an på hvem du spør (det finnes uendelig mange varianter innenfor kristendommen), men det svaret jeg har fått når jeg har spurt kristne har vært dette:

 

Dersom man aldri har hørt om gud, kommer man til himmelen. Dersom man har hørt om gud, holder det ikke bare å være god. Da må man tro på jesus før man kommer til himmelen. Har man hørt om gud og fortsatt ikke tror, kommer man ikke til himmelen.

 

Eskimoen spurte misjonæren "er det slik at hvis du aldri fortalte meg om gud, ville jeg kommet til himmelen uansett?", hvorpå misjonæren svarer bekreftende. Eskimoen tenker seg om litt, og spør igjen: "Hvorfor fortalte du meg om gud da?"

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på noe... Hva skjer med de som ikke har hørt om gud? Jeg har hørt fra faren min at man ikke trenger å tro på gud for å komme til "himmelen", bare man er en god person så er det ok... ( Sikter spørsmålene til de troende)

8016612[/snapback]

 

Jeg siterer hele posten, slik at det skal bli lettere å svare på spørsmålene dine.

 

Det hele kommer litt an på hvem du spør (det finnes uendelig mange varianter innenfor kristendommen), men det svaret jeg har fått når jeg har spurt kristne har vært dette:

 

Dersom man aldri har hørt om gud, kommer man til himmelen. Dersom man har hørt om gud, holder det ikke bare å være god. Da må man tro på jesus før man kommer til himmelen. Har man hørt om gud og fortsatt ikke tror, kommer man ikke til himmelen.

 

Eskimoen spurte misjonæren "er det slik at hvis du aldri fortalte meg om gud, ville jeg kommet til himmelen uansett?", hvorpå misjonæren svarer bekreftende. Eskimoen tenker seg om litt, og spør igjen: "Hvorfor fortalte du meg om gud da?"

8020147[/snapback]

 

Gjør de det da? Er ikke hundre prosent sikker på det, men har ihvertfall hørt at i kristendommen (ihvertfall katolsk), så må man høre om Gud og Jesus, og godta det igjennom dåp. Og for eksempel babyer som blir født, og dør før de blir døpt, bare slutter å eksistere eller havner i et slags mellomrike. Er som sagt ikke hundre prosent sikker.

Lenke til kommentar

Er du ikke døpt og tror på Jesus brenner du i helvete. Ganske eksplisitt forklart i DNT.

Du får sikkert et litt annet svar om du spør en gladkristen i dag, men de har imho lite med kristendommen som religion å gjøre. De fleste passer faktisk bedre inn under new-age trenden, bare at de tilber Jesus og ikke Diana :p

Lenke til kommentar
Er du ikke døpt og tror på Jesus brenner du i helvete. Ganske eksplisitt forklart i DNT.

Du får sikkert et litt annet svar om du spør en gladkristen i dag, men de har imho lite med kristendommen som religion å gjøre. De fleste passer faktisk bedre inn under new-age trenden, bare at de tilber Jesus og ikke Diana :p

8026473[/snapback]

 

Tror du på helvete?

Lenke til kommentar
Tror du på helvete?

8032812[/snapback]

Tror ikke på noe jeg min kjære. Hva hadde det med noe å gjøre? Vi snakker om hva kristendommen sier skjer om du ikke tror på Jesus og resten av gjengen, og den sier eksplisitt flere steder at du brenner.

"I tell you the truth, no one can see the kingdom of God unless he is born again." "How can a man be born when he is old?" Nicodemus asked. "Surely he cannot enter a second time into his mother's womb to be born!" Jesus answered, "I tell you the truth, no one can enter the kingdom of God unless he is born of water and the Spirit. Flesh gives birth to flesh, but the Spirit gives birth to spirit. (NIV, John 3:3-6)

 

Og jeg kan komme med sikkert 20 til om du vil. Baserer du troen din på bibelen er det umulig å komme unna hvis du ikke sløyfer flerfoldige avsnitter. Og hvis du sløyfer et eneste avsnitt, hva er da grunnen til at det er mer feil enn resten av bibelen? Hvorfor ikke sløyfe hele greia? Om du velger hva du vil lese og tro på ut fra det som passer deg, som et menneske fullt i feil, så blir jo lærdommen akkurat like feil.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på noe... Hva skjer med de som ikke har hørt om gud? Jeg har hørt fra faren min at man ikke trenger å tro på gud for å komme til "himmelen", bare man er en god person så er det ok... ( Sikter spørsmålene til de troende)

8016612[/snapback]

Jeg kan ikke svare på dette, og jeg tviler på at noen egentlig kan gi deg et skikkelig svar på dette.

 

Men jeg kan si deg at faren din tar feil. I alle fall i følge de største retningene innen kristendommen. Prostestantene mener f.eks det motsatte; man trenger bare å tro. Mens katolikkene mener at man også må oppføre seg litt skikkelig -- samtidig som man tror.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg har hørt er at hvis du ikke vet om eller hørt om gud så kommer du til himmelen sammens med de som tror på gud, men hvis du ikke tror på gud blir du værende på jorden til dommedagen kommer og du "havner" i helvete..

 

Dette er jo helt feil, siden dette da ikke har noe med hvor snill du er og hvor mange gode gjerninger du gjør, så lenge du tror på gud kommer du til himmelen.. Tenk deg da; Du har en man som har vært snill hele livet, hjulpet andre og aldri brutt noen regler og ikke tror på gud, og en mann som har f.eks. voldtatt en jente men tror på gud.. den snille personen kommer til helvete imens den slemme kommer til himmelen, hvordan kan dette være rettferdig? Det er jo helt feil å dømme etter troen.. da burde "gud" heller dømme etter hvordan man har levd livet osv..

Lenke til kommentar

Man må tro på riktig gud, og / eller følge de riktige reglene.

Ingen religiøse i verden er enig i hvilke regler som skal følges.

 

Hvis ikke man velger riktig brenner man i ett eller annet helvete, fryser i ett eller annet helvete, eller blir pint i en evighet...

Eller som den kristne Gud beskriver det for dem som ikke tror: "There shall be weeping and gnashing of teeth."

 

Det nevnes også "outer darkness" -- hvor de ikketroende skal bli bortvist til.

Det er der i mørket "weeping and gnashing of teeth" foregår.

I all evighet...

 

Kanskje ikke et brennende helvete -- men et helvete likevel...

 

Det Norrøne helvete er et kaldt sted, kalt Helvete.

Hel sitt vete. Hel sitt rike.

Hel.

Datter av Loke.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på noe... Hva skjer med de som ikke har hørt om gud? Jeg har hørt fra faren min at man ikke trenger å tro på gud for å komme til "himmelen", bare man er en god person så er det ok... ( Sikter spørsmålene til de troende)

8016612[/snapback]

 

Dersom man aldri har hørt om gud, kommer man til himmelen. Dersom man har hørt om gud, holder det ikke bare å være god. Da må man tro på jesus før man kommer til himmelen. Har man hørt om gud og fortsatt ikke tror, kommer man ikke til himmelen.

 

8020147[/snapback]

 

Dette er feil.

I bibelen står det at ALLE får i løpet av sitt liv høre om Gud og Jesus og ALLE vil få sjansen til å tro på det.

De som ikke gjør dette, havner i helvete når de dør.

Du kan komme til tro i øyeblikket du dør og du vil da bli tatt imot i himmelen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...