Gå til innhold

Amatører selger sider til bunnpriser

Anbefalte innlegg

Kjapt svar på det lain sier:

Hvorfor er det nesten ikke skomakere igjen? Fordi skobutikker selger drit (amatørprodukter) til en så billig penge at det ikke lønner seg å gå til skomakeren med skoen lenger.

Samme med nettsider. Nå lages nettsidene så billige at de er drit (amatørprodukter). De som er proff vil ikke ha noen intekt, og vil bukke under som skomakerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si at skoene jeg har kjøpt meg er dritt, men blir nok solgt endel billig dritt som du så fint kaller det.

Og mener dette kan også sies om webdesign, om du vil være sikker på at du får noe som holder og varer og kan oppgraderes og brukes videre, betal et firma litt ekstra for jobben. Om du vil ha en statisk vanlig html side uten mye dill, betal en "amatør" 5000,- spenn.

Hvorfor har design bransjen en større rett til å holde et kunstig prisnivå enn andre bransjer? hvorfor skal denne bransjen få lov til å drive mer eller mindre pris sammarbeid? Hvor blid hadde du blitt om alt av andre varer i samfunnet steg med 200%?

Lenke til kommentar

"Hvor liten kan en bedrift være for at siden skal kunne være laget av amatører?" blei det spurt tidlegare.

Me har nett starta eit lite føretak med ca 100K i eigenkapital, og treng ei heimeside knytt til Google Apps + betalingsløysing og div. database. Budsjett på ca 15-20K.

Einaste situasjonen der vi ville nytt oss av ufaglært/ikkje ferdig utdanna personar er dersom dette var partnarar i føretaket feks (og i praksis jobba gratis!). Saka er at sjølv for ein (bitteliten) aktør som oss, er andre ting enn «den funkar» sentrale.

1) God design. Ikkje det same som fiffige løysingar; folk er gjerne sjølvlærte i det tekniske, sjeldnare i komposisjon/fargelære, typografi osb.

2) Ansvar; mykje enklare å gjere problem gjeldande vs. eit anna føretak (ma; prisavslag, omlevering osb. dersom noke går galt).

3) Tidsspørsmål; dersom «amatøren» blir sjuk, har han gjerne ingen som tek over jobben han pliktar gjere, innan fastsett tid. Og sjølv om han godtek «fiksing» som nemnt i 2), hjelp det ikkje dersom det ikkje blir gjort effektivt nok.

4) Vidare er det enklare å kommunisere med folk som er godt kjent med rekneskap/fakturering/opphavsrett/standardar osb.

Profesjonalitet stikk kort og godt djupare enn framsida på ei heimeside. Sjølv for små føretak byr gjerne den kortsiktige innsparinga på større kostnadar i lengden.

Unntaket eg kan tenke meg er dei som brukar nettet utelukkande som ei slags «kontaktannonse». Sei bilselgarar, lag og foreningar osb. At prisane blir pressa for slike tilfelle, ser eg ikkje på som noko stort problem; dette er jo bare rett og rimelig, dersom dei faktisk kan leve med den vara ein amatør kan levere til 5K.

Men for sjølv dei minste reint nettbaserte føretaka ser eg ærleg tala ikkje store omveltingar ift kven som leverar varene....

Ein annan sak er at det -internt- i bedriftene gjerne skjer ei konsolidering; tenk bare på avisene; der du tidlegare hadde fotograf+journalist i lokalavisene, har du etter digitaliseringa bare «fotograferande journalistar» igjen... og det har utan tvil gått ut over kvaliteten på dei publiserte bilda... Dette er jo like aktuelt ved dei såkalla proffe heimesideprodusentane; «designande programmerar» osb...

Men det blir jo eit litt anna problem enn det som er teke opp her!

Lenke til kommentar
noe som kan vise oss en side i pris klassen 100 000 - 100 000 000 ?

telenor er nevnt ovenfor..

8032678[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvordan det er med nyhetssiden som ble nevnt (db, vg) men jobber i et firma som har et par underleveranser til Telenor og det er ikke slik at Telenor ber webdesignerfirma.no om å legge til det og det på sidene deres.

Telenor har et stort utviklingsmiljø innad i bedriften. Skal de f.eks. implementere en nyhetsfeed må den være på et helt spesielt format tilpasset deres egenutviklede software. Deretter må den gjennom et testmiljø i en testfase. Deretter kan operations ihverksette publisering av feeden og redaktøren bestemmer hvor den skal være etc. Et stort byråkrati hele greia.

Så for å si det sånn, så tror jeg ikke det finnes weboppdrag i den prisklassen totalt sett. Et stort firma som ønsker en webside vil ha en prosjektgruppe som har ansvar for å styre prosessen. Underleverandører og eventuelt interne utviklingsmiljø vil samarbeide om en totalløsning som visst kan komme opp i flere millioner, men fordelt på 10-50 underleverandører og egne utviklingstimer.

I store firmaer så er det ikke slik at webben er separert fra alt annet de driver med. Markedsføringsavdeling, økonomiavdeling, driftsavdeling, redaksjon og andre vil alle ha sine retningslinjer og innspill. Nettsiden skal ikke bare være en reklameplakat (selvfølgelig skal den være det også) men et verktøy til gode for alle avdelinger i bedriften.

Det har vel gått litt OT nå, men tror jeg vil avlive myten om at det finnes webutviklingsselskaper som kan tjene millioner på å lage en nettside for en stor bedrift.

Lenke til kommentar

Grunnen til at amatører selger til bunnpriser, er at de vil vel ha noe på portefølje, for så å få større jobber og tjene mer?

I hvertfall det jeg gjør, hehe. Og dessuten vet jeg ikke hva jeg skal ta for sider jeg lager uansett så. Men neste side jeg lager, går vel for noen tusen, utenom de jeg skal lage for venner osv.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

jeg tror at mange små bedrifter ikke hadde kommet til å hatt nettside hvis de ikke kunne fått de billige. Har selv lagd nettside til trafikkskolen for min mor. Gjorde det faktisk gratis til henne, siden jeg fikk førerkortet gratis =) Men for å si det slik, de hadde ikke hatt en side, hvis det ikke hadde vært for meg -> På grunn av nevnt økonomi..

Det er litt som det med å laste ned billige låter fra itunes. Man går jo en større næring i støvlene ved å kjøpe derfra (Lokale cdsjapper osv).. Det er bare slik det er idag. En manns brød, en annens død =)

Lenke til kommentar

1.

Det er overproduksjon av grafikere og webdesignere. Omtrent ingen får jobb fordi det er for mange til for få jobber.

2.

Utdannelsen er ofte rævva, studentene er rævva, og det som læres bort har for lavt nivå. Studentene tar fagene fordi det er et fag som ikke er stress, åsså er det kuuuult.

3.

Om nå grafikere har så lav kvalitet, høy pris, at en amatør har ingen problem med å konkurrere .... ja da har man skutt seg selv i foten og får skylde seg selv. Du går ikke og tar bilder, for så å konkurrere med en amatørfotograf, og eneste salgsargumentet ditt er at du er proff.

Jeg er programmerer. Jeg klager ikke på alle disse amatørprogrammererne. De med 5år på skole er ikke altid bedre enn amatører.

Amatørprogrammerer vil uansett ikke ta jobben min. amatørene lager små websider, enkle programmer, og andre koselige ting. Jeg lager store systemer som krever MINST 40t uka i 3år sammen med 15 andre.

Ergo vi konkurerer ikke på samme område. Grafikere derimot konkurrer med amatører og syter stadig. De vil ha en lett jobb ... ta noen bilder ... selge til 5000kr, right...

Kanskje grafikerene heller skulle ha hevet nivået sitt mange hakk, og begynt å jobbe med noe orntli istedet for å syte på at de ikke får jobb.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare amatørene som presser ned prisene her, er ganske ofte kunden selv også. Var jo nevnt tidligere med att en hadde sagt en pris på 5000, men han fikk bare 1000kr for sia. Men da må man vel bare tenke selv, er arbeidet mitt bare verdt 1000kr? Ellers så har jeg jo sett en del sider som er blitt laget av "proffe" som er laget med tabeller, utdaterte standarder osv... Så når jeg lager en side som jeg kanskje tar 5000kr for, som er laget og designet ut i fra de nyeste standarene, lurer jeg litt når enkelte "proffe" klager over at amatører stjeler arbeidet dems. Jeg snakker ikke om alle her, men noen :)

Ellers har jeg også lagt merke til at det er dårlig med oppdatering av standarder på skolene rundt om i landet. Var på besøk på Media og Komunikasjons linja på skolen her, så på hva dem gjorde osv. Joda, de lærte bort design med tabeller, inline css osv. Så der sto jeg, amatør som jeg var, og følte jeg var mer oppdatert enn en skole som skulle lære det bort. Jeg har planer om å gå Media og Komunikasjon når jeg begynner på VGS, men spesialisere meg i webdesign der? Det tviler jeg på, da lærer jeg det heller på hobbybasis, hvor jeg faktisk har muligheten til å lære nye standarder osv :)

Så nå stiller jeg spørsmålet, blir det riktig å betale en "proff" som har en slik utdanning, framfor en amatør som er oppdatert på de nyeste standardene?

Bare for å snu det hele litt på hodet :wee:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Angående priser, jeg har laget en side til en bokhandel, der designet er helt "greit", dvs. ikke noe fansy über moderne greier, men det var heller ikke målet. Det som er blitt prioritert er et custom system som gjør at den bokhandelen lett (via webgrensesnitt) kan legge til nye bøker, med bilde, beskrivelse, pris osv. Dette gjør at denne bokhandelen kommer litt frem på nett, og kan tjene en slant på det. (de har faktisk merket en økende etterspørsel på de bøkene som er på nett).

Hva mener dere er en grei pris på noe slikt? Det er ikke avtalt noe på forhånd, men de har heller sagt til meg at jeg må finne en pris, men jeg er så voldsomt i tvil...

Lenke til kommentar

Blir provosert. Det er dessverre sånn at sålenge man har referanser, klarer å levere til riktig tid og til en ålreit pris kan man overleve uten problemer i Norge. Det har hvertfall vært sånn. Heldigvis finnes det "mindre" byråer, som når suksess. JimmyRoyal for å nevne noen. Det er slike byråer som forhåpentligvis er fremtiden i bransjen.

Lenke til kommentar

Jeg får følelsen av at en av bransjens overlevelsestaktikker er å selge overdrevne og knotete flash-elendigheter til de som kan betale, bedrifter der de som tar avgjørelsene har så lite greie på og feeling for internett at de synes webben er umulig uansett hvor veldesignet den er. Am I right?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...