-Teddy- Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Isbilen har løsningen; vi fjerner bare hele bransjen så slipper vi hele problemstillingen. Endret 24. februar 2007 av -Teddy- Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hmm, interessan diskusjon. Holder selv på med en amatørjobb jeg gjør tilnærmet gratis. Dette for å bygge opp kompetanse. Om jeg noen gang vil bli proff (altså leve av nettsider) har jeg mine sterke tvil på. Men ødelegger jeg for de som er proffe? De jeg lager nettsiden har knapt råd til en server. Da synes jeg det er helt greit at jeg lager nettsiden deres, selv om resultatet kanskje ikke er verdt 5000 kr en gang. Men straks jeg gjør et arbeid for dekkbutikken i byen tar jeg et arbeid andre er mer kompatible til. Men burde da ikke de som er proffe fortelle hva som er dårlig og hva som er bra? De som er proff burde jo fortelle kunden at dårlige sider ofte er bygd opp med frames, ikke tilgjengelige for alle, de som lager siden ikke har samme kompetanse når det kommer til oppgradering osv. Og om kunden da velger å ikke høre på, har da det proffe firmaet reklamert for dårlig for seg? Men så har man jo en annen gruppe som blir nevnt: amatører som kan litt. Knut sitter på rommet og skal søke på jobb som webdesigner i et firma. For å få en portefolie lager han forholdsvis gode sider til noen små selskaper i byen. Da har han tatt jobben til proffe, muligens gjort det bedre enn de ville gjort det, og dermed taper proffe på det. Vet dette var et dårlig innlegg. Kommer bare med det jeg tenker akkurat nå. Om det er noen konklusjon eller man kan trekke ut hvilken side jeg er på vet jeg ikke, kommer som sakt bare med tanker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Edit:Hadde forresten vore greit om andre kunne komme med eit syn eller fem på saken, kanskje vi får inn nye sider ved det heile? 8017077[/snapback] Jeg tror mange amatører er litt redde for å kreve like mye som de profesjonelle, eller i det minste mer enn resten av amatørene. Ikke for å skryte, men jeg lager mye bedre nettsider enn ungdomsbedriften jeg nevnte i den andre tråden, men jeg hadde ikke turt å kreve mer enn 5 000 kroner for jobben. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Som en videreføring av Runars innlegg: Hva tar egentlig proffe for nettsider? Si statiske html sider og dynamiske sider med mulighet for å legge inn nye sider og nyheter etc. (på høyde med standard wordpress). Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Men idet de store firmaene forsvinner blir det en etterspørsel. Og dermed blir det nye firmaer. 8017738[/snapback] ...og så vil det heile gjenta seg. Det kostar ein god del pengar å starte firma, og du tapar mykje pengar berre på å starte dei opp. Du treng litt utstyr, du treng ein kapital å leve på til du får ei stabil inntekt, du treng ein kundemasse til å gi deg den inntekta etc. Det er store sjangsar for at du investerer i noko du aldri får att. Og eg har sett slikt på svært nært hald, nemlig. Ikkje med webdesignerfirma, men med andre ting. *snip* Sjølvsagt, å lage enkle sider til Butikken nedi gata har du ikkje stort å frykte sånn sett. Dei er truleg ikkje store nok til å få eit enormt utbytte av ei slik internettside uansettt. Det som er gale er når folk gjer slikt med litt større firma som har råd til å betale litt for sidene, og som har potensiale til å tjene pengar/kundar på sidene sine. EDIT: Store firma, som har behov for å ha store og komplekse nettsider har som regel eigne utviklarlag. Men der er likevel store kundar. For eksempel ville ei nettside på høgde med Telenor si (som sikkert har eit solid system bak seg) truleg vere verdt eit par millionar kroner. Endret 24. februar 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Du kunne ikke kommet på eksempler? Tviler på at de største firmaene vi kjenner i Norge bruker amatører. Hvor liten kan en bedrift være for at siden skal kunne være laget av amatører? Så editen din først nå. Til dette mener jeg: Hvor mange tror du du vet om (med kompetanse) som hadde laget en side på høyde med telenor sine sider hadde tatt under... si 500.000? Endret 24. februar 2007 av The_Fire Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg vil tro det går mest i lokale firmaer, og lokale amatører. Kanskje amatøren får reklame/reklamerer via den lokale avisen, eller andre firmaer i området. Større firmaer bruker som oftest ikke denne typen amatører. Eller? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Du kunne ikke kommet på eksempler? Tviler på at de største firmaene vi kjenner i Norge bruker amatører. Hvor liten kan en bedrift være for at siden skal kunne være laget av amatører? Så editen din først nå. Til dette mener jeg: Hvor mange tror du du vet om (med kompetanse) som hadde laget en side på høyde med telenor sine sider hadde tatt under... si 500.000? 8017989[/snapback] Ikkje mange, ikkje mange. Men dei finst sikkert, det er utruleg mange dyktige folk som driv med webutvikling som hobby. Kanskje to-tre hadde kunna slått seg saman for å gjere det, framleis billegare enn større firma. Eksempel ser du ved å kikke i porteføljen til ein del webdesignfirma: http://www.modul.no/ http://www.klapp.no/ http://www.blest.no/ ...er iallefall dei eg kjem på no. ...der du ser sidene til større firma som Tine og Egmont Serieforlag. EDIT: Store firma går nok ikkje til amatørar nei. Halvstore firma derimot, kan godt gjere det, og kan godt ende opp med å få noko som ikkje er heilt det dei forventa mtp. utviklingstid, kvalitet og/eller vedlikehald i ettertid fordi dei gikk til ein amatør som trudde han var bedre enn han var. Endret 24. februar 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Kanskje jeg nærmer jeg offtopic-streken nå, men en ting jeg lurer på: La oss si en kunde ønsker en enkel nettside med muligheten for å legge ut nyheter på forsiden. Er et selvlagd system bra nok, eller bør man gjøre som f.eks. Blest, bruke et ferdig system utviklet av profesjonelle? Og hvis man bruker andres kode, tar man fortsatt like mye betalt? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Ikkje mange, ikkje mange. Men dei finst sikkert, det er utruleg mange dyktige folk som driv med webutvikling som hobby. Kanskje to-tre hadde kunna slått seg saman for å gjere det, framleis billegare enn større firma. 8018124[/snapback] Men vil ikke disse da kunne kalles et selskap? De må vel registrere seg for å ta i mot et beløp på godt over 100 000 (da også 500 000 som i eksempelet). Og om de registrerer seg er de et fullgodt firma. Og dermed vil de ikke bli betraktet som amatører, men heller nybegynnere. Om de tar... si 100 000 for en side som er verdt 1 mill. er de jo dumme. Dessuten tar de beløpet som eksperter. Har de laget en side til 1 mill. vet de nok dette, og vil prise seg deretter. Men dette er helt urealistisk, og som du sier er det mellomstore bedrifter som har noe å frykte. Kan man si at amatører som lager sider til 5000 kr, som er verdt 25 000 kr ikke truer yrket? Mens jeg skriver dette virker ikke det som en logisk slutning (er litt i konflikt med meg selv ). En bedrift som lager nettsider vil jo trenge all slags inntekter, ikke bare inntekter i 100 000-klassen og oppover (kanskje svært sjeldent de har slike inntekter). Da vil en slik 25 000-side være en side de får inntekter fra. Og dermed vil amatører ødelegge når de tar en femtedel av proff-pris på sider de selger. Mye fram og tilbake Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Kanskje jeg nærmer jeg offtopic-streken nå, men en ting jeg lurer på: La oss si en kunde ønsker en enkel nettside med muligheten for å legge ut nyheter på forsiden. Er et selvlagd system bra nok, eller bør man gjøre som f.eks. Blest, bruke et ferdig system utviklet av profesjonelle? Og hvis man bruker andres kode, tar man fortsatt like mye betalt? 8018278[/snapback] Om ein skal utvikle egne CMS eller bruke ferdigsystem får vere opp til kvar enkelt utviklar, og sjølvsagt opp til kven kunden er og kva oppgåva er. Snu det uansett andre vegen, sei at du tar meir betalt om du må utvikle eit nytt system. Du tar ikkje "like mykje" betalt om du brukar ferdigsystem, nei. Synest prisen bør reflektere litt arbeidstid, og litt kva slags type firma websidene tilhøyrer. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Om de tar... si 100 000 for en side som er verdt 1 mill. er de jo dumme. Er gutten i gata dum når han tar 3000 for ei typisk 25000-side, då? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hva med overprisa nettsider? Som for eksempel en statisk nettside bygd opp av tabeller og iframes, med middels grafikk, blir solgt for 4 500 kroner? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Om de tar... si 100 000 for en side som er verdt 1 mill. er de jo dumme. Er gutten i gata dum når han tar 3000 for ei typisk 25000-side, då? 8018354[/snapback] Han lager den i Frontpage, bedriften og gutten aner ikke hva som er vanlig pris å betale, siden tar noen timer forran skjermen, den er en statisk html-side. Mens de som lager den 1 mill-siden har en viss peiling på hva en slik side kan koste. De skjønner at de ikke kan kreve en tiendedel av det som forventes etter det arbeidet de har gjort (de tar ikke 30 kr timen). De bygger mest sansynligvis opp frontend og backend, og dette er sansynligvis ekstremt avansert dersom siden skal gjøre det samme som telenors sider (tror jeg). Begge tilfeller er en tiendedel, men man merker at det er en tiendedel av en million bedre enn en tiendedel av 25 000. Om jeg hadde sett forskjell på en side til en million og 100 000 tviler jeg på. Men jeg tror en som har mulighet for å lage en side til 100 000 ser at en annen side koster en million. Om man ikke gjør dette, er man dum (om det ikke er et veldedig formål +andre om ) Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hva med overprisa nettsider? Som for eksempel en statisk nettside bygd opp av tabeller og iframes, med middels grafikk, blir solgt for 4 500 kroner? 8018434[/snapback] Det er i bunn og grunn det som er rèell markedspris, desverre. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hva med overprisa nettsider? Som for eksempel en statisk nettside bygd opp av tabeller og iframes, med middels grafikk, blir solgt for 4 500 kroner? 8018434[/snapback] Det er i bunn og grunn det som er rèell markedspris, desverre. 8018660[/snapback] Huff Som jeg sa til et par klassekamerater: Vi kunne jo tjent massevis av penger hvis vi hadde gått for ungdomsbedrift, med de prisene og kvaliteten konkurrentene opererer med. Lenke til kommentar
pedsti Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 noe som kan vise oss en side i pris klassen 100 000 - 100 000 000 ? telenor er nevnt ovenfor.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 VG? Dagbladet? De fleste nettaviser er vel ganske dyre. Kanskje jeg tar feil nå, men jeg tror ikke det er mange nettsider folk får betalt mer enn 100 000 000 for å lage. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 VG Nett, Dagbladet.no, Aftenposten.no og lignende nyhetssider med samme størrelse publikum er sider jeg vil tro ligger i denne prisklassen. Ikke billigere i allefall. Lenke til kommentar
lain Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Her er det mange som burde se på ting fra en litt annen vinkel. Om amatørene gjør en like bra jobb som de store proffene, må proffene enten skape en unik tjeneste, kanskje oppgradering, vedlikehold, osv, eller finne seg noe annet å gjøre. Dette blir akkurat det samme som i alle andre bransjer. Hvor mange skomakere er det igjen f.eks? Det å klage på at amatørene ikke holder prisen på webdesign kunstig høy blir for dumt, og det det nesten høres ut som på endel her, er at man burde hatt prissammarbeid mellom alle de som lager websider ++, noe som faktisk er ulovlig. Noen vil nok miste jobben sin, akkurat som at noen andre blir skiftet ut i andre jobber pga det ikke lengre er grunnlag til å holde dem i arbeid. Sånn jeg ser det, vil vi om noen år sitte igjen med de virkelig proffe på toppen, som kan f.eks lage telenor sider osv, og gi et bedre support/oppgraderings tilbud enn mannen i gaten, også vil vi ha semi amatører som gjør en god jobb for den vanlige mannen og små bedrifter, men som ikke tar så veldig mye betalt. Minner meg veldig om den diskusjonen vi har hatt om hva skjer med platebutikkene om all musikk blir kjøpt online. Og det man kommer frem til, er jo at markeder forandrer seg, og man bør heller ligge et steg foran, enn å prøve å hindre at det skjer. Ingen bransje har i utgangspunktet rett til å leve på sine egne vilkår, "you change or you die" som en så fint sa en eller annen gang. Edit: Så noen nevne dagbladet, må si den siden ble betraktelig bedre etter de forandret framsiden. Og er nok av den typen side en amatør ville hatt problemer med å få i land på fornuftig tidsramme. Endret 26. februar 2007 av lain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå