Gå til innhold

Amatører selger sider til bunnpriser

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter disksujonen som startet i denne tråden, og siterer de relevante innleggene:

En timelønn på 300 om du ikke er utdannet for fem øre vil jeg si er å lure kunden, samt ødelegge litt for bransjen.

8009305[/snapback]

Hvordan kan det være å ødelegge litt for bransjen? Dessuten vil jeg også si at en webdesigner til 300 kr timen er billig.

8010361[/snapback]

Det vil være å ødelegge for bransjen ved å ta arbeid fra andre.

Samme som amatørfotografer som selger bilder de tar for 10kr stk e.l. på slike "stockphoto" sider.

8010756[/snapback]

Det kalles konkurranse.

8010809[/snapback]

Å selge ut ting til spottpris er ikke konkurranse, det er ødeleggende for bransjen. Om alle amatørutviklere uten utdanning skulle begynne å selge sider til en tiendedel av de profesjonelle ville faget forsvinne fordi det ikke fantes arbeid til utdannede.

Det finnes en LAAAAANG tråd om dette på foto.no i forbindelse med en artikkel om fotografier som ble solgt til spottpris. Amatører legger ut bilder på "stockphoto" sider der de får 10kr betalt for hvert bilde en bruker kjøper. Store firmaer som f.eks. Coca Cola har brukt slike bilder istedet for å bruke profesjonelle fotografer.

Det ødelegger bransjen.

8010948[/snapback]

Jeg skjønner jeg stikker hånden i et vepsebol her, men hvis amatør gjør et like godt arbeid (og på samme tid) som en proff ser jeg ingen grunn til at jeg likevel skal velge proffen. Det kreves ikke utdanning for å kalle seg verken fotograf, programmerer eller webdesigner, så forskjellen ligger forhåpentligvis i kvalitet. Jeg mener det er fritt til å velge hvem en vil leie inn for å designe en side/ta et bilde/programmere et program. Hvis det er slik at det ikke er forskjell på amatør og proff i kvalitet vil jeg si at proffen er overpriset, siden man da ikke kan forsvare en slik pris med høyere kvalitet, bedre produkt osv.

8011032[/snapback]

Skjønner godt at forbrukeren ikke vil betale mer enn høyst nødvendig for et produkt, men for at kvaliteten skal kunne opprettholdes i det lange løp kan man ikke ha slike priser. Ingen kan leve på å lage websider til slike priser, og ingen vil utdanne seg til en jobb der man jobber hardt for småpenger. Dermed blir hele bransjen en hobby, og det blir umulig å få kvalitetswebsider.

Problemet er faktisk i noen tilfeller at klienten ikke har nok kunnskap til å velge en profesjonell utvikler kontra en amatør fordi han/hun tror at en webside er en webside. Kvaliteten er jo klart lavere hos amatøren, det er prisen og. Klienten vet ikke at en dårlig nettside gir de besøkende inntrykk av at bedriften er useriøs.

Ta en titt på disse sidene som er solgt for 5000kr, en kompis av meg har laget de i frontpage:

http://ryggemusikken.no/

http://www.bk-atlas.no/

Uansett om kvaliteten er like god som hos de profesjonelle i utgangspunktet kan man ikke selge ting til langt under vanlige priser i det lange løp. Yrket vil da forsvinne og den eventuelle kvaliteten hos amatørene vil heller ikke kunne opprettholdes fordi det ikke er noen profesjonelle som kan lære de opp. (Det seg være fra forum, guider e.l.. Ikke nødvendigvis som utdanning)

Jeg foreslår at vi oppretter en egen tråd eller tar det på PM om vi skal diskutere videre, jeg vil ikke poste flere innlegg i denne tråden om dette emnet.

EDIT: Fant tråden på foto.no, diskusjonen varte i rundt en måned i juni-juli i fjor.. http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=225081

8011408[/snapback]

Eksemplene du legger frem er ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt, siden de ikke er designmessig særlig bra - og vil heller kunne fungere som et argument for hvorfor en bør velge proffer istedet for en lykkelig amatør. Jeg kan ikke se hvordan disse sidene kan gjøre at markedet ødelegges siden nettsidene var grusom å se på og i forhold til hva en får igjen er prisen ublu.

Men det blir litt det samme som å tvinge meg til å kjøpe verktøyet mitt hos en merkeforhandler hvis jeg syns at en sag fra Rema1000 er akkurat det jeg trenger. Man kan si at man ødelegger markedet for proffene, men hvis jeg har behov for en sag som verken er av særlig kvalitet eller særlig god å holde i/se på (hva vet jeg om sager) så kjøper jeg heller en sag til 19.90 på Rema enn en til over hundre kroner hos Florvåg Bruk. Jeg vet også at sagen jeg kjøper kanskje ikke er av så god kvalitet som den jeg kjøper hos en proff verktøyforhandler, men det er en risiko jeg er villig til å ta.

På samme måte er det med alle yrkesgrupper. Hvis ikke noen er villige til å betale den prisen man forlanger må man enten se seg om etter et nytt marked, lage et nisjeprodukt som er unikt eller tilby noe amatørene ikke tilbyr. Å nekte noen å selge noe fordi andre lever av det er ikke veien å gå.

8015311[/snapback]

Jeg brukte de to sidene for å illustrere at kundene har for lite kunnskap til å velge faglært arbeidskraft istedet for amatører som jobber på hobbybasis. De to sidene er sterkt overpriset i forhold til kvaliteten, men samtidig underpriset i forhold til profesjonelle sider; proffene kan ikke konkurrere mot slike priser.

Du snakker om sager, som om en sag skulle vært et yrke. En sag koster xxx å produsere, og kan selges til xxx + overskudd. En webside har ikke noen fast produksjonskostnad, og man kan ikke regne på samme måten. Det er bedre å sammenligne med polske arbeidere. De jobber noen ganger ulovlig, og til en pris norske arbeidere aldri ville gått med på. Dette er fordi lønnsnivået i Polen er så mye lavere enn i Norge at de syns de tjener mye penger. Amatørene som gjerne er under 20år har det på samme måten. Amatørene (polakkene) syns det er mye penger, men de tar langt lavere priser enn det "voksne" (nordmenn) kan ta for sitt arbeid. Dermed ødelegger polakkene den norske bransjen på samme måte som amatørene ødelegger for proffene.

Merk at jeg er for at amatører gjør noen få slike "billigjobber" for å komme litt inn i systemet og får litt publisitet, men det er ikke greit over tid.

Det kom et par svar til i den andre tråden mens jeg skrev denne, siterer disse her:

Problemet her er vel neppe kvaliteten hos verken proffesjonelle eller amatørar, men heller prisnivået hos amatørane.

Det er ikkje urimelig at ein amatør lagar websider, fotograferer eller teiknar like bra som ein proff - men det er urimelig at han gjer like bra arbeid til ein tiendel av prisen fordi han har det som ein hobby. Det er det som øydelegg markedet.

Ein proffesjonell grafisk designar, webdesignar, fotograf, whatever - det gjeld mange kreative yrker - er nødt å kunne leve av arbeidet sitt, og må derfor prise det slik han gjer. Ein amatør som har anna arbeid ved sida av, og er dyktig på området kan levere like bra arbeid til ein brøkdel av prisen nettopp fordi han ikkje treng å prise det noko høgare. Flott for amatøren der og då, og surt for proffen der og då - men på lang sikt så er det kun med på å øydelegge markedet. Dei som er proffe vil ikkje kunne overleve om markedet blir oversvømt av den type amatør.

8015975[/snapback]

Og ikke minst, dersom en amatør velger å selge samme type arbeid som en utdannet webdesigner til en brøkdel av prisen vil det også bli med på å ødelegge markedet da de utdannede og profesjonelle ikke vil ha spesielt mye arbeid.. Konkurranse ja, men det er samme problemstilling som at polakkene kommer til norge og tar arbeidet fra de norske håndverkerne.

8016024[/snapback]

Sånn, nå har jeg enten avsluttet eller startet en lang diskusjon. Kos dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan si meg enig, men syns mange amatører tar meget godt betalt. Kunne nevnt flere eksempler fra elevbedrifter i klassa, hvor de fikk opp til 5000 kroner for en webside med rammer og tabeller laget i GoLive.

8016463[/snapback]

Først - fint at denne tråden er flyttet.

Jeg har en kommentar til den som sa at dette kunne sammenlignes med å innhente polske snekkere for å jobbe i industrien. Nei, det kan det ikke. For det første tar ikke disse polakkene arbeid fra norske industriarbeidere. Det er kuul umulig å få tak i norske håndtverkere, så disse innhentes for å dekke etterspørselen. For det andre er disse i et ansettelsesforhold til de de jobber hos, enten ved at de ansettes direkte eller er utleid via en tredjepart. For det tredje har håndtverkere avtaler som regulerer lønnsforholdene til arbeiderene. Det kan mer sammenlignes med en person som strikker gensere, maler bilder, synger i band, eller andre kreative yrker. Det du sier er at amatørband ikke kan spille i arrangement og ta betalt for det fordi det ødelegger for de proffe artistene. Eller jeg kan ikke male et bilde og selge til min svigermor siden det ødelegger for profesjonelle kunstnere?

Jeg håper det er forskjell på amatør og proffer enn pris, og proffene må ha noe mer å skilte med som viser tydlig hvorfor jeg bør velge de fremfor hansen på hjørnet. Jeg mener også det er fritt frem hvem en vil handle hos.

Lenke til kommentar

CruellaDeVille:

Akkurat i markedet for web- og grafisk design er det ofte svært lite som skiljer dei proffe frå "Hansen på hjørnet". Ofte er amatørane som er sjølvlærde langt meir kompetente enn førtiåringane som sit i dei regjerande selskapa i området, og langt meir oppdaterte på ny teknologi som har med fagområdet å gjere. Derfor er det dumt at amatørar kjem med prisane sine, sjølv om produktet kanskje er like bra eller betre enn kva eit profft selskap kunne ha levert til same oppgåva.

Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ike noe problem. Man betaler ikke en person etter utdannelse, man betaler de etter kvaliteten på arbeidet. Hvis noen ønsker å gjøre det billigere og folk velger den personens produkt så ser jeg ikke noe problem.

Det er som å si at f.eks q-tols ødelegger bransjen fordi det verktøyet koster 1/10 av prisen. Dette er konkuranse. Selfølgelig så er ikke kvaliteten bra nok for proffarbeid. Hvis en amatør kan lage en like fin webside som en proff så betyr det at man ikke trenger veldig utdannelse og at det yrket ikke er noe man kan leve av, men noe man kan drive med på hobbybasis. samme med bildeselginga. hvis noen vil selge bildene sine for 10 kroner så er det greit, det betyr bare at det er såpass enkelt å ta bilder at de er verd 10 kroner.

Btw, polakkene har ikke ødelagt den norske bransjen, det har bare åpnet kundenes øyne rundt dårlig arbeid. Og nei, polakker bygger ikke like bra som oss, det har noe med at vi har et godkjenningsorgan som bestemmer hva som er lov og hva som ikke er lov å gjøre når man bygger et hus. Dette organet finnes ikke i polen/latvia/litauen osv. Jeg er tømrer så jeg veit. Grunnen til at vi bruker polakker er fordi det er for stor mangel på arbeidskraft.

Yrket webdesigner er snart ikke et yrke lenger fordi alle kan drive med dette, mange driver med det på hobbybasis og kvaliteten kan bli like bra som proffesjonelle folk lager. jeg bygger sammen pc'er og driver med litt pc support på fritia, og jeg tar ofte bare småpenger for dette. Og jeg kan dette fordi jeg driver med pc på fritia mi.

Lenke til kommentar
CruellaDeVille:

Akkurat i markedet for web- og grafisk design er det ofte svært lite som skiljer dei proffe frå "Hansen på hjørnet". Ofte er amatørane som er sjølvlærde langt meir kompetente enn førtiåringane som sit i dei regjerande selskapa i området, og langt meir oppdaterte på ny teknologi som har med fagområdet å gjere. Derfor er det dumt at amatørar kjem med prisane sine, sjølv om produktet kanskje er like bra eller betre enn kva eit profft selskap kunne ha levert til same oppgåva.

8016628[/snapback]

Jo, men hvor er da logikken at jeg skal velge en proff fremfor en amatør hvis sluttproduktet er like bra? Jeg er som kunder flest, vil ha mest mulig for minst mulig. og jeg gir langt blanke i hvem som gjør det, jeg har ikke noe moralsk ansvar for de proffe. Kan ikke de levere et produkt som er godt nok til en pris som står i forhold til hva jeg får er de fryktelig overpriset, spør du meg.

Lenke til kommentar
Yrket webdesigner er snart ikke et yrke lenger fordi alle kan drive med dette, mange driver med det på hobbybasis og kvaliteten kan bli like bra som proffesjonelle folk lager.  jeg bygger sammen pc'er og driver med litt pc support på fritia, og jeg tar ofte bare småpenger for dette. Og jeg kan dette fordi jeg driver med pc på fritia mi.

8016676[/snapback]

Om alle kunne få hjelp frå slike som deg, eller om alle kunne litt om PC og slapp å gå til verkstader for å få ting fiksa, så hadde jo verkstadane til slutt forsvunne grunna pengemangel. Då vil dei få som ikkje er i stand til å fikse sjølv ha eit problem. Sidan mange elektrobutikkar og fungere som PC-verkstad o.l. vil dei få eit stort tap av kundar, og kanskje gå under. Det heile blir ein ond sirkel, ser du?

Det same gjeld litt i designverdenen. I mange tilfeller er amatørarbeid meir enn godt nok for ei bedrift, og langt billigare enn å bestille frå eit selskap. Likevel treng vi dei store selskapa rett og slett fordi dei små amatørane ikkje har kapasitet til å utvikle, drifte og vedlikehalde større nettsider. Ja, unntaka fins, og unntaka er dei som tar 5000kr for ein jobb med langt større markedsverdi. Poenget er berre at når selskapa ikkje har inntekter frå denslags arbeid, så vil dei ikkje vere i stand til å utvikle dei store portalane heller. Nok ein gang, ond sirkel.

Der er alltid unntak, men generelt trur eg dette er det som vil skje/skjer.

Lenke til kommentar
Jo, men hvor er da logikken at jeg skal velge en proff fremfor en amatør hvis sluttproduktet er like  bra? Jeg er som kunder flest, vil ha mest mulig for minst mulig. og jeg gir langt blanke i hvem som gjør det, jeg har ikke noe moralsk ansvar for de proffe. Kan ikke de levere et produkt som er godt nok til en pris som står i forhold til hva jeg får er de fryktelig overpriset, spør du meg.

8016722[/snapback]

Du som kunde er ikkje den som gjer feil, heller. Derimot, amatørane som underprisar arbeidet sitt er dei som gjer feilen.

Alt for mange undervurderer websider som medium, og difor trur mange amatørar at eit par tusenlappar for ei side og ein logo er riktig. Tenk over kva ei god internettside og kva ein god logo kan bety for riktig selskap. Litt surt å sjå på at selskapet veks seg stort og flott over ditt arbeid, når du tok 4000,- betalt for arbeidet for eit år sidan, eh? ;)

Ja, litt satt på spissen, men du ser problemet.

Lenke til kommentar
Om alle kunne få hjelp frå slike som deg, eller om alle kunne litt om PC og slapp å gå til verkstader for å få ting fiksa, så hadde jo verkstadane til slutt forsvunne grunna pengemangel. Då vil dei få som ikkje er i stand til å fikse sjølv ha eit problem. Sidan mange elektrobutikkar og fungere som PC-verkstad o.l. vil dei få eit stort tap av kundar, og kanskje gå under. Det heile blir ein ond sirkel, ser du?

8016776[/snapback]

Jo, men det du sier er at vi har et moralsk ansvar for de som driver profesjonelt? Siden de ikke tilbyr noe som kvalitetsmessig hever seg over en god amatør er det eneste man kan appelere til er moralske forpliktelser. Hvert eneste år startes ørten selskaper i Norge. De fleste går til grunne fordi de ikke har et produkt/en pris/en kvalitet som holder i forhold til konkurrentene. Og når det gjelder pc-verkstedeksemplet ditt er ikke dette riktig heller. Så lenge det finnes noen som etterspør en tjeneste vil det også alltid finnes noen som tilbyr samme tjeneste.

Lenke til kommentar
Jo, men hvor er da logikken at jeg skal velge en proff fremfor en amatør hvis sluttproduktet er like  bra? Jeg er som kunder flest, vil ha mest mulig for minst mulig. og jeg gir langt blanke i hvem som gjør det, jeg har ikke noe moralsk ansvar for de proffe. Kan ikke de levere et produkt som er godt nok til en pris som står i forhold til hva jeg får er de fryktelig overpriset, spør du meg.

8016722[/snapback]

Du som kunde er ikkje den som gjer feil, heller. Derimot, amatørane som underprisar arbeidet sitt er dei som gjer feilen.

Alt for mange undervurderer websider som medium, og difor trur mange amatørar at eit par tusenlappar for ei side og ein logo er riktig. Tenk over kva ei god internettside og kva ein god logo kan bety for riktig selskap. Litt surt å sjå på at selskapet veks seg stort og flott over ditt arbeid, når du tok 4000,- betalt for arbeidet for eit år sidan, eh? ;)

Ja, litt satt på spissen, men du ser problemet.

8016796[/snapback]

Jeg gjør egentlig ikke det. Nettsiden alene gjør ikke at et selskap vokser.

Lenke til kommentar

Om vi har eit moralsk ansvar? Njææ, njaa... Nei, igrunn ikkje. Du har rett i det du seier at det er ingen grunn til å velge dyrt og bra når du kan velge billig og like bra.

Samtidig så vil ikkje ting fungere om "alle" skal velge amatørar til slutt, då vil dei store selskapa forsvinne. Færre store selskap som kan gi ein viss trygghet i utviklingsdelen og vedlikehaldet vil gi amatørar som kanskje ikkje er kapable til det meir ansvar enn dei i utgangspunktet såg etter. Utan å ha konkrete eksempel, så veit eg etter litt tid både her på forumet og andre stader at ein del typiske amatørar som tar på seg oppgåver som dei overhodet aldri burde vurdert eingong. Ein kan ikkje lære seg grunnleggande webferdigheiter på eit oppdrag du får 4000,- for i utgangspunktet, der kunden kunne tenke seg eit typisk 40 000kr-prosjekt.

Så problemet er ikkje kundane, dei gjer det som blir best for dei (eller det som på papiret ser best ut for dei der og då). Problemet er heller ikkje kvar enkelt amatør som tar oppdrag frå større firma. Problemet er vel kanskje helst at det er så mange amatørar som tar så mange oppdrag frå store firma, og samtidig at det er så mange som vel desse amatørane framfor store firma utan eigentleg å vite heilt kva dei har behov for eller kva dei går til.

Jeg gjør egentlig ikke det. Nettsiden alene gjør ikke at et selskap vokser.

I desse dagar med så mange nettbaserte firma, så jo. Og om ikkje nettsida aleine gjer selskapet stort og flott, så er den likevel til god hjelp. Ei god nettside er selskapet sitt ansikt ut til publikum. Internettsider er det einaste mediumet firmaet tilnerma kostnadsfritt kan annonsere så mykje, opplyse så mykje og gi kundane mulighet til å kontakte dei direkte.

Ikkje berre nettbutikkar, men og andre store firma får store mengder kundar og inntekter direkte gjennom nettsidene sine. Det er ein grunn til at "www.nettside.no" har blitt ein fast "signatur" på mange reklameplakatar, annonsar etc. dei siste åra for ein del selskap. Dei hadde neppe hatt nettsidene der om dei førte til tap ;)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Samtidig så vil ikkje ting fungere om "alle" skal velge amatørar til slutt, då vil dei store selskapa forsvinne. Færre store selskap som kan gi ein viss trygghet i utviklingsdelen og vedlikehaldet vil gi amatørar som kanskje ikkje er kapable til det meir ansvar enn dei i utgangspunktet såg etter. Utan å ha konkrete eksempel, så veit eg etter litt tid både her på forumet og andre stader at ein del typiske amatørar som tar på seg oppgåver som dei overhodet aldri burde vurdert eingong. Ein kan ikkje lære seg grunnleggande webferdigheiter på eit oppdrag du får 4000,- for i utgangspunktet, der kunden kunne tenke seg eit typisk 40 000kr-prosjekt.

Akkurat her er jeg enig med deg, men det er ikke prisen det står på men kompetanse. Og selv en amatør bør ha et realistisk forhold til sin egen kompetanse. Selv har jeg hatt jobber hvor timelønn i etterkant har vist seg å være rundt 3.50 øre, men det er mitt problem som utvikler/husflidsperson i dette tilfelle. Jeg har også en programmeringsjobb hvor jeg er ansatt hos en større utdanningsinstitusjon i Norge, og i den jobben får jeg betalt 144 kr pr time. Noe jeg ikke syns er særlig bra, men siden jeg sikkert bruker minst dobbelt så lang tid som proffene er det likevel greitt.

Jeg er enig i at amatører i mange tilfeller underpriser arbeidet sitt og det er noe glade amatører bør ta til etteretning, men å si at de ødelegger markedet for proffene er å legge litt mye ansvar på de. De har intet ansvar for proffene, det har kun proffene selv. Hvis de mener (som meg dengang) at 3.50 er en okay timebetaling så de om det - la de nå få lov til det.

Lenke til kommentar

Greit at vi kan kanskje ikkje legge så mykje ansvar på Ola Nordmann som sel websider til eit par tusen kroner, men han og alle andre som han er likevel grunnen til at større webdesignfirma tapar kundar og pengar. Det er liksom ikkje til å komme utenom, sjølv om det kanskje ikkje er direkte hans skuld.

Edit:

Hadde forresten vore greit om andre kunne komme med eit syn eller fem på saken, kanskje vi får inn nye sider ved det heile?

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Scenarioet er:

Ti kundar.

Sju av dei treng enkle, små websider som ein typisk amatør kan klare heilt fint å lage, og ta rundt 5000kr for. Eit profft firma ville tatt 25000 for ein tilsvarande jobb.

Tre av kundane treng større og langt meir omfattande arbeid gjort.

- Ein av kundane går til ein amatør som trur han klarar det, med ein avtalt pris som tilsvarar 1/10 av kva eit firma ville gjort. Grunnen til at denne amatøren blei valgt er at han hadde annonsert seg klar for slike oppdrag på sine sider uten heilt å kjenne til kva det kunne innebere. Amatøren gjer eit litt halveis-arbeid eller må bryte midt i prosessen pga. manglande kompetanse. Firmaet har kasta bort mykje tid på ingenting, og det har forsåvidt vår kjære amatør og.

- Dei to andre går til store firma og får jobben gjort der til den prisen det kostar. Dei får sidene sine leverte og kan gå vidare.

Men, dei store selskapa er ikkje i stand til å overleve på dei to kundane, og går konkurs. Hadde dei fått dei sju første kundane i tillegg til sin pris, kunne dei overlevd. I neste omgang er der ingen firma til å ta på seg dei store jobbane.

==============

Veldig satt på spissen og ikkje minst forenkla, men eg trur det illustrerer korleis marknaden er i Noreg akkurat no. Noreg er ikkje eit land der "det er alltids nokon andre som kan ta over" på dette markedet når det kjem til litt større prosjekt.

EDIT:

Det er til sjuande og sist dei store kundane det går ut over, ikkje amatørane, og heller ikkje webdesignfirmaa (dei kan finne seg andre ting å gjere :p). Tenk på at det faktisk er eit tilbud som forsvinn frå markedet.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...