Gå til innhold

Kjøp av Objektiv med IS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt og bruke litt penger på et objektiv.

Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

Jeg så dette:

img_348527282_0.jpg

Fra: Preus Foto

Og har funnet en rimeligere pris for objektivet (brukt).

Om IS:

Jeg så en video fra denne siden:

Dpreview Anti-shake

Klikk på bildet til høyre.

Dette er da Bildestabilisator inne i et kamera (ikke objektiv), jeg hørte noen snakke i at Sensoren måtte bevege seg minst 3mm for og få et stabilt bilde på 300mm.

Jeg vedde på at denne sensoren beveger seg mer.

Har noen erfaringer med Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM?

Kjøpe denne brukt eller kjøpe Sigma 70-300 APO i stedet?

Hva tror dere om kvaliteten på Canons objektiv på APO enn Sigma's?

Jeg vet at det finnes en APO verson av Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM men den koster 10k kr.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, DO vil si et spesielt linseelement som gjør det mulig å konstruere objektivet mindre enn vanlig men likevel få nær-L-serie optisk kvalitet.

APO vil si apokromatisk, dvs spesielt laget for å unngå kromatisk abrerasjon, dvs at lys av forskjellig farge brytes ulikt.

Jeg har Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM selv, og er veldig fornøyd. Du kan se testbilde her: http://www.akam.no/test/bilderedigering/fa...gapiksler/33171

Lenke til kommentar
Nei, DO vil si et spesielt linseelement som gjør det mulig å konstruere objektivet mindre enn vanlig men likevel få nær-L-serie optisk kvalitet.

APO vil si apokromatisk, dvs spesielt laget for å unngå kromatisk abrerasjon, dvs at lys av forskjellig farge brytes ulikt.

Jeg har Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM selv, og er veldig fornøyd. Du kan se testbilde her: http://www.akam.no/test/bilderedigering/fa...gapiksler/33171

8015968[/snapback]

Har du/dere testet ut objektivet? Dette er da bare en test av hvordan interpolere bilder..

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt dette objektivet. Bruker det på 30D.

Jeg er ikke fornøyd i det hele tatt. Bildene blir ikke skarp nok for meg. Er ikke bevegelse i bildet. Bare ikke skarpt nok. Selv om jeg blender litt ned.

Få fatt i et Canon EF 70-200mm f/4L USM. Da blir i hvertfall noen bilder skarpe. Så lenge kamera er noenlunde i ro.

Eventuelt kjøp en 1.4 converter i tillegg for å få bedre tele.

Canon EF 70-200mm f/4L USM + 1.4 konverter er mye skarpere enn Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM.

Og selv om du klipper i et bilde tatt med Canon EF 70-200mm f/4L sånn at du får samme utsnitt som 300mm med Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM, så blir bildet skarpere.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Akam har ikke testet objektivet som sådan, men jeg kjøpte det i April og har brukt det siden. Henvisningen min var til et bilde tatt med et 5D og det objektivet, ikke til artikkelen som sådan. Jeg har ingen erfaring med Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM annet enn at en naturfotograf jeg kjenner bruker det og er fornøyd.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er imidlertid et av de første IS-objektivene Canon kom med, og teknologien i det begynner vel å bli en smule gammel etterhvert. Neste gang Canon kommer med nye objektiver holder jeg en liten knapp på en ny versjon av dette.

Lenke til kommentar

:Aetius

Men 5D er vell et fullformat kamera? Objektivet oppfører seg sikkert annereledes på mitt 30D, siden det ikke er fullformat.

Jeg lurer på om det er noe galt med mitt objektiv; Men får riktignok aldri testet det skikkelig heller. Bur ein plass dar sola aldri aldri skin.... Blant 7 fjell. :whistle: God natt!

Lenke til kommentar

Redigerte mitt svar da det i whiskytåka åpenbarte seg for meg at det sikkert ikke var DO-objektivet du mente, men Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Uansett hvilket objektiv du snakket om, så høres det ut som om det kan være noe i veien med det. Jeg ville levert det inn til Canon for sjekk om jeg var deg.

Ellers vil fullformatkameraer vanligvis stille større krav til et objektivs optiske kvalitet, siden det benytter større utsnitt av bildesirkelen (og da spesielt fra kantene der objektiver ikke yter sitt beste).

Lenke til kommentar
[...]

Jeg vet at det finnes en APO verson av Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM men den koster 10k kr.

8015672[/snapback]

Feil. Det som koster 10k mer er DO-utgaven. DO står for "Diffractive Optics", og har ikke noe med APO å gjøre. Som Aetius er inne på, er det en teknologi som først og fremst bidrar til å redusere lengden på objektivet.

APO svarer derimot til "low dispersion", som vil si at det benyttes glass med lav fargespredning. Merk at det da som regel bare er snakk om ett eller noen få elementer, ikke alt glasset i objektivet. At det står APO på objektivet er slettes ikke noen garanti for underverker.

I Canons beskrivelse av EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM står det bl.a.:

Et UD-linseelement (glass med ultralav dispersjon) korrigerer kromatisk avvik og gir høy oppløsning og kontrast i hele zoomområdet uten fargespredning i motivkonturene.

Det betyr at dette objektivet også kan anses som et APO-objektiv, selv om Canon ikke bruker APO, UD, ED eller LD i selve betegnelsen.

Tester jeg har sett av dette objektivet, indikerer at det er ganske skarpt for en zoom i dette området, og betydelig bedre enn forgjengeren (som startet på 75mm). Jeg ville klart valgt Canons 70-300mm IS USM fremfor Sigmas 70-300mm APO. Antagelig er det skarpere, og på grunn av bildestabilisatoren kan du oftere blende ned for å få optimal skarphet (som regel mellom f/8 og f/11) eller bedre dybdeskarphet.

Om du kjøper brukt, bør du imidlertid være klar over at de første eksemplarene av Canon-objektivet hadde et problem med skarpheten når man fotograferer i portrettformat. Disse kan visstnok returneres til Canon for å få feilen fikset.

Vær også klar over at Sigma har tradisjon for dårlig kompatibilitet med senere Canon-modeller, så om du bytter til et nyere Canon-hus om noen år, er det ikke sikkert at Sigmaen funker lenger. Forhåpentligvis kan Sigma oppgradere objektivet, men etter garantiperioden må du regne med å betale for det.

Hvis Sigmaen er et alternativ, ville jeg også vurdert Tamrons 70-300mm F/4-5.6 Di LD. Den nye "Di"-utgaven skal vissnok være skarpere enn tidligere utgaver, og jeg har sett leserinnlegg fra folk som mener den tildels er skarpere enn Sigmas APO (muligens ved lengre brennvidder). Den har visstnok noe mer CA (fargespredning), men i de tilfellene der det er et problem (f.eks. kvister mot lys himmel), kan det korrigeres digitalt i ettertid. Og Tamron har ikke hatt Sigmas kompatibilitetsproblemer. Dessuten er den rimelig.

Lenke til kommentar
Akam har ikke testet objektivet som sådan, men jeg kjøpte det i April og har brukt det siden. Henvisningen min var til et bilde tatt med et 5D og det objektivet, ikke til artikkelen som sådan. Jeg har ingen erfaring med Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM annet enn at en naturfotograf jeg kjenner bruker det og er fornøyd.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er imidlertid et av de første IS-objektivene Canon kom med, og teknologien i det begynner vel å bli en smule gammel etterhvert. Neste gang Canon kommer med nye objektiver holder jeg en liten knapp på en ny versjon av dette.

8018284[/snapback]

Forsiktig nå! 75-300 f/4-5,6 IS USM var et av de første med stabilisator. 70-300 f/4-5,6 IS USM er helt nytt med ny og forbedret optikk(bla UD-linse) samt forbedret IS. Ifølge flere seriøse anmeldere er dette et av de sjeldne tilfellene hvor du faktisk får mer enn du betaler for, så med respekt å melde er Luske_Ludvig sitt utsagn rett og slett galt med mindre det er en feil på hans eksemplar!

Lenke til kommentar

Og jeg tror det beste er viss jeg finner et objektiv som har omkretsen 58ø mm, da sparer jeg et UV filter...

Men antar dere at UV filter på KIT objektivet 18-55mm er nødvendig uansett?

Jeg fant et brukt canon objektiv med IS for 3k, men det var det gammle fra 1995 (produsert/kjøpt i 1997 sa selgern).

Ellers har jeg funnet også en som selger denne til 4000 med UV filter (Hoya). Dermed koster selveste objektivet ca 3,5k.

Det Tamron dere linker til koster rundt 1300kr. Litt for billig?

https://prisguiden.no/product.php?productId=41695

Lenke til kommentar

Hei igjen dere!

Jeg nå nok ta tilbake det negative jeg har skrevet om 70-300 f/4-5,6 IS USM lenger oppe.

Jeg har sammenlignet endel bilder nå. Det som har lurt meg er polafiltere jeg har benyttet. Ser at bilder tatt uten polafilter er skarp.

Her er et bilde jeg tok idag UTEN polafilter.

ISO 320, f5.6, 1/60 sek, 300mm, 30D, ikke redigert, 1600x1067, håndholdt og overskyet.

post-14885-1172436488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
tør jeg spørre hva slags and du tok bilde av i vannet der? Den har i alle fall jeg aldri sett!

Mvh,Tore Stabell Kulø

8034438[/snapback]

Ser ut som en Aix galericulata, populært kalt mandarinand!

Edit: Dessuten så er filnavnet på bildet også mandarinand...

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...