indus Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg har nå Windows Vista og ønsker å bruke Windows PRO. kan jeg ha begge OS programmene instalert og velge hvem jeg vil bruke. For når jeg starter pc'en så kan jeg velge vista eller PRO men da jeg velger PRO finner den ikke Windows mappa så hvordan instalere PRO igjen uten at vista blir borte? Takk for alle svar Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hvordan installerte du Vista? Hvis du la Vista på samme partisjon eller samme mappe som XP, vil jo ikke maskinen finne igjen XP-filene. Legg hvert operativsystem på ulike partisjoner. Er ikke helt hvordan det er med Vista og dualboot, men XP gir deg hvertfall en liten bootmanager. Dette er jo da muli gå installere i ettertid også. Lenke til kommentar
indus Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Hvordan installerte du Vista? Hvis du la Vista på samme partisjon eller samme mappe som XP, vil jo ikke maskinen finne igjen XP-filene. Legg hvert operativsystem på ulike partisjoner. Er ikke helt hvordan det er med Vista og dualboot, men XP gir deg hvertfall en liten bootmanager. Dette er jo da muli gå installere i ettertid også. 8015424[/snapback] Når jeg instalerte vista ble den "gammle" windows mappa omgjort til windows.old. men smart dom jeg sletta jeg jo den men før jeg gjorde det funka alt bra. og ja begge os programmene var instalert på samme disk. Men er nå i etter tid at jeg skal instaler PRO igjen vil vista da bli borte? Lenke til kommentar
gsp Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Bruk to hdder sata, og bytt hvilken som skal boote først i bios. Det er min løsning på problemet Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Når jeg instalerte vista ble den "gammle" windows mappa omgjort til windows.old.men smart dom jeg sletta jeg jo den Indus, det var helt riktig å slette den windows.old. Du kunne ikke bruke den som Windows any more. For at det skal fungere, du må installere Vista og Xp ,ikke i samme partition. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Bruk to hdder sata, og bytt hvilken som skal boote først i bios. Det er min løsning på problemet 8018258[/snapback] det er ikke noe problem i forhold til dette, gsp. Du har valgt å gjøre det slik. Men du har anledning til å gjøre det enklere for å boote Vista eller xp uten å gå i bios. Det nye systemet til Vista gir deg anledning til det. Slik du beskriver, krever det Jo, at du har 2 Disker. Men hva med en disk og 2 partisjoner da ? Eller 3 eller 4 Hvordan skal du løse det? Behandling i BCD gir deg alternativer for det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg har nå Windows Vista og ønsker å bruke Windows PRO. kan jeg ha begge OS programmene instalert og velge hvem jeg vil bruke.For når jeg starter pc'en så kan jeg velge vista eller PRO men da jeg velger PRO finner den ikke Windows mappa så hvordan instalere PRO igjen uten at vista blir borte? Takk for alle svar 8015408[/snapback] Du kan installere Win Xp på en annen partisjon enn Vista. Du vil dog komme opp i det at du må forandre noe, reparere litt for å få Vista opp igjen. Installasjon av xp etter Vista er litt mer arbeid enn omvend. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvordan installerte du Vista? Hvis du la Vista på samme partisjon eller samme mappe som XP, vil jo ikke maskinen finne igjen XP-filene. Legg hvert operativsystem på ulike partisjoner. Er ikke helt hvordan det er med Vista og dualboot, men XP gir deg hvertfall en liten bootmanager. Dette er jo da muli gå installere i ettertid også. 8015424[/snapback] Det er den samme logikk heile veien med dette, bare at du kan ikke bruke den "manager"du sier lenger, når du har Vista i samme systemet. Du må bruke Vista's BCD (Boot Configuration Data) og du bruker bcdedit.exe noe som erstatter bootcfg.exe som du hadde i xp. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hva med å bare installere Grub, så får man lett valget om hvilket OS man vil starte. Lenke til kommentar
cRave Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Først innstaler XP på en partisjon(disk). Deretter vista på en annen partisjon(disk). Når du starter pcen kommer opp 2 alternativer, Windows xp og Vista. Du kan velge hvilket du vil starte Jeg har gjort det sånn.. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 bra tråd, får en maskin med vista home premium. Men vil ha en liten partisjon med winxp pro, så en er sikker på at ting fungerer. Vista vil bli reinnstallert når servicepakke etc kommer. så, en lager to primary partisjoner, liten c for winxp, en for vista og en logical lagring. Disken er 100G, så 10G for winxp,60G for vista og resten for den logiske. Er usikker på om maskinen kommer med ren vista dvd, så om dette lar seg gjøre. Samt finne en måte å laste ned alle winxp oppdateringene etter sp2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå