Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømprisene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisene har vel en generell stigning som ellers i samfunnet.

Er ganske billig strøm i Norge. Har hørt rykter om at det koster 2-3 kr/kwh i tyskland.

MEN...så har vi et mye kaldere klima enn tyskland, samtidig som vi produserer billig strøm..

Vær klar over at private forbrukere, står for 33% av forbruket. Resten går til tung industri ( som smelteverk ) og andre bedrifter ala kontorlandskap.

Lenke til kommentar

Smelteverk bruker enormt mye strøm. Hvert smelteverk bruker ca like mye strøm som en middels norsk småby.

Jeg gjorde noen eksperimenter på en "bitteliten" forsøks-smelteovn her om dagen og brukte 180 000 W så lenge forsøket varte (ca 1 time) Ute i industrien bruker en tilsvarende ovn rundt 100-500 ganger mer døgnet rundt i år etter år.

Fordelen er at norge lager strøm fra vannkraft, det er en enorm miljøgevinst i forhold til utenlandske konkurrenter som bruke fossile brennstoff til å lage strømmen. Ved å bruke norsk strøm sparer man altså verden for utrolige mengder CO2 og sur nedbør.

Lenke til kommentar

Men vi bør jo kanskje spørre oss; hvorfor det ikke gjøres mer med tanke på å benytte nullpunkt-energi.

Tenknologien skal være enkel, og man kunne så tidlig som på 30 tallet omforme nullpunkt-energi til å gi strøm nok for fem hustander (om enn den gang), med en ganske liten og enkel innretning.

Problemet er visstnok at det er et omtrent kostnadsfritt alternativ, og øvrighetene stritter i mot. Fortåelig nok på En måte. Det ville jo slå beina under all industri som repr. etablert kraft og energiformer osv.

Men på det området er visstnok endel m.e.m.3.verden land (som India, Brasil m.fl.) i ferd med å planlegge og utarbeide forskning og industri. Og det er vel noe man bør være obs på.

Men rart at ikke engang miljøpartier og bevegelser engang snakker noe om nullpunkt-energi?

Det gir jo null forurensing.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 14:01, skrev Hondaen:

Er ganske billig strøm i Norge. Har hørt rykter om at det koster 2-3 kr/kwh i tyskland.

MEN...så har vi et mye kaldere klima enn tyskland, samtidig som vi produserer billig strøm..

Ja det er for galt at vi skal tynes så mye. Helt i orden at kraftlagene tar det de må ha, og justerer prisen etter forbruk og tilgang. Men at staten tar en så stor del er for drøyt.

Det er mange som sammenligner oss med utlandet, og en ting er som du sier at klimaet er "ekstremt" her. Men vi glemmer ofte at det brukes store mengder gass i utlandet som påvirker strømforbruket positivt. Mye til matlaging, som forøvrig stikker av med endel prosenter på strømregningen her.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 21:53, skrev Kjetil Lura:

Quote:

Hondaen skrev (2002-12-07 14:01):

I følge nyhetene på tv så har vi et av europas dyreste strøm nå.

stemmer, mener jeg hørte at vi ligger på 2. plass av verstingene, selv med VANNKRAFT! danmark med kullkraft har billigere strøm. HALLOOO! go norge sier jeg! go staten, go Bondevik (som antageligvis får strømregningen dekket av krf).

Lenke til kommentar
Quote:

fondus skrev (2002-12-07 22:49):

stemmer, mener jeg hørte at vi ligger på 2. plass av verstingene, selv med VANNKRAFT! danmark med kullkraft har billigere strøm. HALLOOO! go norge sier jeg! go staten, go Bondevik (som antageligvis får strømregningen dekket av krf).

Er nå vel ikke bondevik sin feil at strømmen er blit veldig dyre? Kan vel si at hele stortinget's sin feil for at de ikke setter ned avgiften. Husk bondevik er hjelpeløs om han ikke får stortinget og regjeringen med seg i det forskjellige sakene som kommer opp. Og staten er du og meg fondus? så stemm når den tid kommer?
Lenke til kommentar

Selv om et norsk gasskraftverk hadde forurenset miljøet 3 ganger mindre enn bruk av skittent kull ( co2 utslipp ), så velger heller Norge å importere denne "skitne" kullkraften fra Danmark..

Hipp hurra!

I norge så har vi forutsetninger for å produsere mye elektrisk kraft billig. Mitt forslag er å lage enorme vindmølleparker ute i nordsjøen, laget for å kunne stå i flere hundre år. Er flere grunne banker der ute med ideelle grunnforhold. Ute i havet, så plager støyende vindmøller ingen. Vindmøller på land er helt forferdelig, ødelegger vår vakre natur.

Kraften brukes direkte og til opppumping av vann i store vannmagasin i fjellet. Om natten f.eks, da brukes ikke så mye energi. Blåse det hardt da, så pumpes vann opp i magasinene. På den måten lagres energien.

Jeg mener vi kan bli et elektrisk kraft eksporterende land i framtiden med en slik løsning. Det er miljøvennlig og økonomisk realiserbart. Det kommer nok når oljen tar slutt..

Imellomtiden så får Norge brenne av og selge arvesølvet, mens røyken av dette ligger tett over de norske byer :-|

Lenke til kommentar

Hondaen: Du må huske at vindmøller er forferdelig dyre i innkjøp og har lav levetid (rundt 10-40 år) i forhold til vannkraftverk (40-100år). Innkjøpskostnaden blir garantert enda høyere om møllene skal tåle å stå ute i sjøen. Danmark har jo satset hardt på vindkraft men en nyere rapport kritiserer dette sterkt.

Jeg siterer: "I "Dansk Økonomi for år 2002" ("Vismandsrapporten") konkluderes det med at vindkraftutbyggingen i Danmark totalt sett har gitt et samfunnsøkonomisk tap på 3 milliarder kroner, selv når miljøfordeler ved produksjonen og økonomisk nytte for produsentene er regnet med. Et eksempel til etterfølgelse? Neppe!"

Når det kjelder gasskraft-debatten så ser vi at vi trenger mer kraft og at norge er det landet som kan produsere renest gasskraft i verden (selv uten CO2-fjerning) Siden norge har god turbin-teknologi og nærhet til gassforekomster bør gasskraft utbygges her i stedet for i utlandet. Norske gasskraftverk vil være meget gode både med tanke på god virkningsgrad og lite svovelutslipp. CO2 er som vi vet en usynlig gass som ikke kan kalles "røyk". CO2 henger heller ikke lavt, men forsvinner raskt opp i atmosfæren og er klart mye mer belastende på det globale klimaet enn på det lokale. Lokalt vil kun den hvite vanndampen være synlig, og det blir ingen merkbare lukt eller miljø-konsekvenser i nærområdene.

Hvor bør et gasskraft-anlegg plasseres?

Gasskraftverk lager to former for energi: Elektrisk kraft (rundt 50-70% av energien) og varmeenergi i form av varmt kjølevann på ca 80-100 grader (ca 20-40% av energien) For å gjøre gasskraft mest mulig nytte er det derfor viktig at vi plasserer det der vi kan bruke kjølevannet. Altså til oppvarming av byggninger (og papirfabrikken på skogn) Det er dyrt å lage infrastruktur for slik vannfordeling og lage vannbåren varme i hus, så derfor bør man benytte de områdene som er mest utbygd med vannbåren varme. Dvs. gamle bygårder i de større byene som har oljefyr og radiatiorer.

Jeg bruker å fleipe med at man burde bygge et gigantisk gasskraftverk i bjørvika i stedet for opera. Det fyrer fort opp gasskraftmotstanderne men er egentlig ikke så dumt rent teknisk og miljømessig sett.

En annen ting er at vi varmer stort sett norske boliger med elektrisk kraft. Elektrisitet er den "edleste" formen for energi, og bør brukes til formål som krever elektrisitet og ikke til oppvarming som kan dekkes av direkte forbrenning (gassfyr) Direkte forbrenning er jo tross alt mye høyere virkningsgrad enn å gå via gasskraftverk, el-transport og så varmeovner. Dermed bør vi bytte ut elektrisk oppvarming med gass-oppvarming (ren norsk gass) De norske gass-ressursene er nok til ca 200år så det skal være nok å ta av. Om 200 år er det garantert funnet opp andre og mye bedre måter å dekke energibehovet på.

Vil ikke dette føre til kraft-overskudd?

Nei. Elektrisk kraft bør brukes til de formål som krever elektrisitet for å fungere (elektronikk, smelteverk, belysning osv) Vi bør altså eksportere elektrisk kraft for å erstatte utenlandsk kullkraft. I tillegg bør vi bygge flere smelteverk for å miljøriktig produsere metall i stedet for utenlandsk metall-produksjon som baserer seg på kullkraft.

CO2-regnskapet vil uansett bli positivt. Et 1GW kullkraftverk gir ca 3 ganger så mye CO2-utslipp som et 1GW kullkraftverk. Dette gir enorme miljøgevinster på verdensbasis. Dette gir norge en god miljøprofil, vi får vist vår gode turbin-teknologi, og senket kraft-prisene til et fornuftig nivå. Et slikt kraftverk vil lønne seg enormt miljømessig selv uten CO2-fjerning. Når teknologien for CO2-fjerning er skikkelig moden (om ca 5-10år) så er det enkelt å bygge dette på et eksisterende gasskraftverk. Dette gir nok en gang norge sjansen til å vise hvor gode ingeniører og forskere vi har.

Håper dere leste alt! :smile: Det er et viktig og interresatn tema.

-Simen1-

Lenke til kommentar

Kjetil Lura: Gassovn er et godt alternativ! (Både miljømessig som forklart ovenfor og prismessig.) PS. håper du gadd å lese hele posten min :smile:

En av de i kollektivet der jeg bor skal hente katalytt-gassovnen de har på hytta og bruke den fra januar av. Jeg vet gass skal være langt billigere enn dagens strøm, men er det noen som vet de eksakte prisene(kr/l) på slike propan-flasker og den eksakte brennverdien(kWh/l) ?

Lenke til kommentar
Quote:

Simen1 skrev (2002-12-09 22:41):

En av de i kollektivet der jeg bor skal hente katalytt-gassovnen de har på hytta og bruke den fra januar av. Jeg vet gass skal være langt billigere enn dagens strøm, men er det noen som vet de eksakte prisene(kr/l) på slike propan-flasker og den eksakte brennverdien(kWh/l) ?

Joda simen1 eg leste hele posten din. Den som statoil selger bruker 300gram gass på max 4.2kw. Ovnen koste 1200kr og en 6kg med den gjennomsiktige flasken ca 1000 om du ikke har en fra før, Med tomflaske koster en nye ca300kr. Nå kan du selv finne det ut med mine ca tall.
Lenke til kommentar

Hmm.. Vi har ovnen fra før, men kan det stemme at 6kg gass koster 1000kr? Det hørtes ganske mye ut...

300g/h for 4,2kW betyr jo at 6kg brukes opp på 20 timer dersom vi har max effekt. Altså får vi 20hx4,2kW = 84kWh ut fra den. (det kan sikkert stemme) men 1000kr for 84kWh er jo knalldyrt, 12kr/kwh.

Det kan umulig stemme. (Gass er billigere å produsere enn bensin og 167kr/kg høres rimelig usansynlig ut.) Det var ikke så lett å finne frem prisene hos hydro, så jeg får spørre igjen om det er noen som vet hvor vet hva gass koster?

Lenke til kommentar

Gass er et godt alternativ. Men selv holder jeg en stor knapp på vedfyring. Er jo kjekt når man kan varme opp et helt hus hele vinteren med ved fra egen skog... Kostnader er 20 liter bensin, og litt strøm til vedklyveren.

PS, ja jeg leste naturligvis posten til Simen :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...