Gå til innhold

Trenger litt hjelp med utvelgelse av komponenter


Anbefalte innlegg

Hadde planer om å bestille PC før jul, men det ble ikke noe av, så da blir det nå. :roll:

 

Ihvertfall, har satt sammen noe her:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...35-2A9BF6E33126

 

Ser det bra ut? Eller har jeg bomma totalt? Budsjettet er allerede overskredet, så det bør ikke bli dyrere enn det jeg har valgt der (trenger ikke bli billigere heller altså).

 

I tillegg trenger jeg også hjelp til å velge skjermkort, ca. pris 1500-3000.

Jeg har også bestemt meg for å handle ny skjerm, tenkte på LCD 20". Noen tips? Har ikke helt bestemt meg for widescreen eller "vanlig". Pris rundt 2-3000.

 

PCen skal brukes til en del bildebehandling, videoredigering osv, men sannsynligvis mest til å kjøre spill (flightsimulator bl.a.).

 

Jeg lurer også litt på om jeg skal bruke WinXP som jeg har nå, eller om jeg skal oppgradere til Vista. Noen synspunkter på det? Jeg har en del spill som er laget for XP, vil de fungere med Vista?

 

Ett siste spørsmål da: Når jeg bestiller en PC slik, får jeg da med det jeg trenger av ledninger, skruer osv, eller er det noe jeg bør bestille i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå ned til E6600 og legg pengene i et skikkelig skjermkort 8800gts 640 / 8800gtx. E6700 er 2000 kr ut av vinduet, når du kan klokke det i løpet av et minutt med standard kjøler..Hadde også vurdert en annen PSU enn hiper, feks Corsair 620W...helt super strømforsyning..stille med alt av kabler som følger med.

 

Ser komplett har en LG 20" som visstnok skal være ganske god, med 5 ms... Ledninger osv følger som regel med ja

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Støtter forslaget til debbi, mye penger å spare i forhold til tapt ytelse. Kutt raptor og velg en vanlig disk til 800 kr, brukt de sparte pengene på 8800gts med 640 ram! Skjermen din støtter ganske høy oppløsning og mer ram kommer godt med...iallfall i kommende spill som crysis som sikkert sluker ram rått. Ellers er jo oppsettet helt sweet!

 

Kan være kjekt med en SATA brenner også, så slipper du de stygge fæle IDE kablene ;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327072

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Kan være kjekt med en SATA brenner også, så slipper du de stygge fæle IDE kablene ;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327072

8016745[/snapback]

 

 

Ja det var smart, det tenkte jeg ikke på engang.

 

Men da har jeg notert brenner med SATA, billigere harddisk og bedre skjermkort, 8800gts med 640 ram. Noen flere meninger/tips? Bestiller sikkert i morgen eller mandag.

 

Ihvertfall, god natt, sov godt dere som ikke gjør det allerede.

Lenke til kommentar
Takk for svar, da blir det noe sånt da:

 

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...AC-7B4754C94E73

 

 

Når det gjelder OS så tror jeg at jeg fortsetter med XP foreløpig (+ skal prøve Linux på den maskinen jeg har nå, til nettsurfing og slikt..)

 

Flere som har noe å komme med?

8016013[/snapback]

Windows XP? Håper du da bruker 64-bit versjonen, ellers er de 4 gigene med ram bortkastete penger...

Lenke til kommentar
Windows XP? Håper du da bruker 64-bit versjonen, ellers er de 4 gigene med ram bortkastete penger...

8020603[/snapback]

 

Så du mener jeg bør oppgradere til Vista? Eller bare bruke XP 64 bit? Hvis jeg velger Vista, bør jeg velge 64 bit da og eller? (Ja, jeg er faktisk helt blank på det området.)

Lenke til kommentar

Da har jeg ihvertfall bestilt PCen, så takk til alle som har hjulpet meg med å komme fram til den endelige løsningen. Slengte med en Vista Ultimate når jeg først bestilte, så får jeg se hva det blir jeg installerer når jeg kommer så langt.

 

Strømforsyning ble ikke Hiper nei, det ble Corsair 620W.

 

Får satse på at sjefen gjør en feil så jeg får mye cash på neste lønningsdag nå da bare. :whistle:

Lenke til kommentar
Windows XP? Håper du da bruker 64-bit versjonen, ellers er de 4 gigene med ram bortkastete penger...

8020603[/snapback]

 

Så du mener jeg bør oppgradere til Vista? Eller bare bruke XP 64 bit? Hvis jeg velger Vista, bør jeg velge 64 bit da og eller? (Ja, jeg er faktisk helt blank på det området.)

8023801[/snapback]

Går for vista, det har jeg gjort. Er godt fornøyd. Uansett hva du velger til slutt, så velg i alle fall x64, ellers er det som sagt litt penger ut av vinduet...

Lenke til kommentar

kjøp en annen strømforsyning. Bare tull å bruke 1400,- på det.

 

En

Selv har jeg denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323684

og er godt fornøyd.

 

En chieftec 400w vil sikkert også holde, men det kan jeg ikke garantere deg.

 

Det er sterkt hypet hvor kraftig PSU som trengs. Folk setter opp nesten 1000w PSUer bare noen skal kjøpe ny pc de skal spille på. Det trengs ikke.

Lenke til kommentar

Tobbi se på utviklingen, hvordan det går i strømbruk spesielt med tanke på skjermkort. Man har gjerne en ordentlig PSU rimelig lenge, så er det ikke penger ut av vinduet i det hele tatt spør du meg. Litt kjipt å måtte bytte hvis du er keene på nytt skjermkort om 1,5 år...

 

Alle her vet godt han kunne klart seg med en god 500W, men prisforskjellene er ikke store. Virker som flere synes det er galskap å legge 1/3 av prisen av et skjermkort i en skikkelig PSU.

 

Raptoren har han droppet, anbefaler å lese tråden først faktisk...

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jo takk, PCen funker utmerket den. Har ikke hatt problemer så langt ihvertfall, og jeg har ihvertfall ikke vært borti maskin med bedre ytelse. Det er en sann glede å spille spill med alt på fullt. Hvis jeg skal klage på noe så må det være at jeg er trøtt om morgenen fordi jeg spiller halve natta, men det er vel ikke PCen sin feil.

 

Så til alle som bidro med sine meninger: tusen takk for hjelpa! :):thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...