Gå til innhold

Er prosessoren min overklokket fra fabrikken?

koronag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg installerte Intels processor recognition-dings, og fikk opp en advarsel om at min E6600 var overklokket? Jeg har aldri gjort det, i hvert fall.

uGuru viser Ext Clock 272mhz. Hva er dette for noe?

(CPU`en ligger på 39-40 grader idle)

PS: Et lite spørsmål til. Jeg hadde store problemer med at bruk av dvd-rom brukte all prosessor-kraft på den ene kjernen, muslagg og vanvittig lav lesehastighet fra dvd\cd. Jeg fikset dette med å legge inn en raid-driver (etter google-søk). Hva i all verden har en raid-driver med dette å gjøre? :hmm:

Specs:

AB9 Pro

2GB ram

E6600

7950GT

XP SP2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hovedkortet kan i noen tilfeller overklokke prosessoren litt uten at du har stilt inn på noe. Er uansett bare en klokk på 4 HTT, ergo nesten ingenting. Bare ignoer advarselen, skal ha ingenting å bety. Det med raiddriveren har jeg ikke peiling på, kanskje var det chipsedrivere på samme cd slik at du instalerte det samtidig? Vil i tilfelle hvirke mer logisk

Lenke til kommentar

Ext Clock er hastigheten som FSB er stilt til. FSB er såkalt "quad pumped", noe som betyr datahastigheten er 4 ganger så høy. 272MHz * 4 = 1088 GT/s/pin. Orginalt skal C2D E6600 gå på 1066 FSB. Klokkehastigheten på CPU øker når FSB øker. Din CPU er altså overklokket med 2%. Hvis du ikke har overklokket selv så kan det hende at hovedkortleverandøren har gjort det sånn at hovedkortet skulle ha lettere for å vinne tester. Overklokking bryter med garantien, men er svært vanskelig å oppdage for produsentene om det blir en retur.

Raid-driver er rettere sagt en driver for SATA og PATA-kontrollere. Bugs i denne driveren kan ha konsekvenser for harddisker og DVD/CD-romer. Henger dette så kan det få konsevkenser andre steder i systemet, f.eks mus.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva dere mener nå. Om noe går galt kan det gå utover garantien selv om JEG ikke har overklokket noe?

Og, man skal altså legge inn raid-driver selv om man ikke bruker raid?

Tror aldri jeg la inn noen raid-driver på mitt gamle hovedkort (KN-8 SLI), og hadde aldri noen problemer med dvd-rom da.

Jeg installerte Medieval 2 før jeg la inn raid-driveren i går, det tok ca en time. :!:

Lenke til kommentar

Fra bios .16 så må du også oppdatere ikke bare bios, men også jm micron raid driver på det kortet. Har du ikke den driveren så ta et googlesøk,

Anngående 4% overklokken så overklokker nesten alltid Abit sine hk litt, andre produsenter gjør det også, jeg hadde et Gigabyte kort som var 5% overklokket fra stock, så noen produsenter gjør det for som Simen sier å få et bittelite overtak i tester.

Skal du bruke raid på det kortet annbefaler jeg deg å bruke Intel sin som er sataport 1 og 2.

Lenke til kommentar

Ja, du kan i teorien få problemer med garantien dersom CPUen blir ødelagt og intel finner ut at den har vært overklokket. De gir ingen garanti på overklokkede produkter, samme hvem som sto for overklokkinga.

Men nå skal ikke det være noe å bekymre seg for. 2% er en bagatell som jeg ikke kan tenke meg til gir noe utslag på stabilitet eller andre ting. Det er også umulig for intel å oppdage om den har vært overklokket 2%.

Jepp, raid-driveren er ikke en driver kun for Raid0 eller Raid1. Det er en driver for selve Raid-kontrolleren, en kontroller som har mulighet for Raid0, Raid1, ikke-raid, og kanskje Raid10 og 5 også. Uten driveren vil ikke operativsystemet finne disker og drev koblet til Raid-kontrolleren i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, folkens! :thumbup:

Man lærer noe nytt hver dag. Det var forresten JMicron raid-driveren jeg la inn, og nå funker det som sagt.

Oppdatering av BIOS venter jeg litt med, bare glad for at maskinen endelig funker, har hatt all slags problemer med AB9 Pro. :thumbdown: Plug n play liksom!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ext Clock er hastigheten som FSB er stilt til. FSB er såkalt "quad pumped", noe som betyr datahastigheten er 4 ganger så høy. 272MHz * 4 = 1088 GT/s/pin.

GT/s/pin? Kan dette begrepet forklares? det er noe nytt jeg ikke har hørt før. Ser at de nye Core i7 også oppgir GT/s istedenfor GHz; hva er forskjellen?

(mulig jeg avslører meg som en lat og uoppmerksom datageek nå, men skitt au..)

edit:

Jeg fant svaret.

Smirnoff skrev i en annen tråd:

(OpelPower @ 13/10-2008 : 23:32)

GT/sec?? Er dette en beskrivelse får Ghz som jeg ikke får står....

Må ha X58 får disse godbitene?

T her står for "Transfers". Så det blir GigaTransfers/s. Det er vel her et annet uttrykk for overføringshastigheten, da målt i bytes. 1 GT/s = 1 GB/s.

...så da er jeg avslørt som en lat geek som ikke leser forumet godt nok før jeg poster..

Endret av spip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...