Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg kommunikasjon mellom PCer i trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har et trådløst nettverk bestående av Netgear WNR854T router og 2 stasjonære PCer med Netgear RangeMax NEXT 300 Mbps draft-802.11n. I tillegg er det 1-2 bærbare PCer som kobler seg til dette nettverket.

Problemet er at de to stasjonære PCene kommuniserer tregt med hverandre og med andre i nettverket. Den ene stasjonære PCen brukes som server og det hakker for eksempel ved avspilling av videofiler fra denne. Også å bla igjennom mappestrukturen tar tid.

Jeg får samtidig grei ping ved online spilling, og gode nedlastingshastigheter fra internett. Allt drivere og firmware er oppdatert. Jeg har også skrudd av valget for å bruke routeren som DHCP server da jeg leste dette et annet sted. Hva kan jeg ellers foreta meg?

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også skrudd av valget for å bruke routeren som DHCP server da jeg leste dette et annet sted.

Og nå fikk plutselig den ene stasjonære PCen samt den ene bærbare et problem med at jeg gjorde dette. Må jeg endre instillingene på PCene hvis jeg velger å ikke benytte router som DHCP server?

Lenke til kommentar
Hvilken ISP bruker du og hva slags modem?

Dersom både modemet og routeren deler ut IP adresser har du et problem. Dersom modemet ikke gjør det og du har slått av DHCP i routeren må du sette faste IP adresser på hver enkelt maskin.

8015145[/snapback]

Jeg bruker NextGenTel. Modemet er et Thomson SpeedTuch 510i. Kjenner ikke til om det deler ut IP-adresser. Skal prøve å sette opp faste IP-adresser.

EDIT: her er en oversikt over tingenes tilstand:

post-13026-1172340370_thumb.jpg

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

I utgangspunktet var jeg ute etter en løsning som skissert nedenfor, men det kablede nettverkskortet i serveren fikk ikke kontakt. Med en slik løsning hadde jeg hvertfall hatt en stabil kablet kommunikasjon mellom serveren og PCen. Noen som kjenner til hvorfor det kablede nettverkskortet på serveren ikke likte dette oppsettet?

post-13026-1172343356_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg fikk nå til dette oppsettet ("Server" og "PC" kommuniserer gjennom "Switch 10/100") ved å gi IP-adresser manuelt i Windows under innstillinger for TCI/IP på nettverkskortene på "Server" og "PC". Problemet er at tilgang til internett ryker på alle PCene ved dette oppsettet.

post-13026-1172343356_thumb.jpg

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Jeg fikk nå til dette oppsettet ("Server" og "PC" kommuniserer gjennom "Switch 10/100") ved å gi IP-adresser manuelt i Windows under innstillinger for TCI/IP på nettverkskortene på "Server" og "PC". Problemet er at tilgang til internett ryker på alle PCene ved dette oppsettet.

For det første holder det ikke å sette ip-adresse. Du må også sette gateway (adressen til routeren) og dns, for å komme på nett. Normalt skal det være greit å peke dns mot routeren. Dersom det ikke fungerer må du bruke ispens dnsserver.

Oppsettet ditt med en switch mellom pc og server vil fungere dårlig så lenge du ikke har en kabel til routeren. Alternativet er å sette opp en bro mellom kablet og trådløst nettverkskort både på pc og server. Da vil maskinene snakke seg imellom, og ha kontakt med internett.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg forstår hvorfor du kjører trådløst mot server og stasjonær PC, og samtidig har de koblet sammen via en switch. Du får da i realiteten to nettverk, og med en gang et mer komplisert oppsett.

Enten burde du koblet disse på LAN-portene (switchen) i den trådløse routeren, eller koblet switchen med kabel mot router, og således laget et subnett. Droppet trådløs mot disse.

Eneste argumentet for trådløs til server og stasjonær PC er ønsket om ingen kabling, eller avstand.

Selv har jeg et oppsett hjemme med 2 servere, to bærbare og en stasjonær. Serverene er kablet til switchdelen av den trådløse routeren, resten er trådløs.

Ellers er min erfaring at selv med "bosted" WLAN er streaming av DVD kvalitet problematisk. Er i arbeidet med å sette opp en HTPC, og den blir kablet for å få god overføringshastighet fra mediaserveren.

Lenke til kommentar

Det er ikke akutelt med kabel på grunn av at jeg rett og slett ikke fikk lov av huseier å bore meg frem til en kablet løsning. Jeg ville selvfølgelig foretrukket å ha de to PCene direkte tilkoblet routeren.

Skal prøve å lage brigde mellom trådløst og kablet nettverkskort.

Lenke til kommentar
Det er ikke akutelt med kabel på grunn av at jeg rett og slett ikke fikk lov av huseier å bore meg frem til en kablet løsning. Jeg ville selvfølgelig foretrukket å ha de to PCene direkte tilkoblet routeren.

Skal prøve å lage brigde mellom trådløst og kablet nettverkskort.

8018085[/snapback]

Du kan også vurdere et aksesspunkt i brigde mode (uten router) koblet til switchen. Dette er en vanlig måte å utvide trådløse nett mot kablede.

Men det koster fort noen kroner (samme pris omtrent som en trådløs router).

Lenke til kommentar

Jeg ville satt igang DHCP, hatt routeren i bridge modus (for da styrer den modemet), jeg har det slik her og har 3 maskiner og 2 xboxer tilkoplet trådløst, null problem, bruker en SMC 54mpbs trådløs router tilkoplet samme modemet i bridge modus.

Med DHCP aktivert trenger du ikke tenke på ip adresser og gateways da disse blir tildelt hver maskin automatisk så fort de kopler seg på nettverket.

Edit: Så nå at du hadde en /n ruter, dette er jo en "uferdig" standard, kan være det som forårsaker tregheten din, en /g ruter fungerer helt fint for avspilling av alle media til mine xbokser iallefall.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Jeg ville satt igang DHCP,  hatt routeren i bridge modus (for da styrer den modemet)

Denne forsto jeg ikke helt. Utenom det med DHCP da... Hvordan kan jeg sette en router i bridge modus? Vil ikke den da miste evnen til å dele ut IP-adresser og ellers fungere som en router? Ikke le for jeg er altfor fersk innen nettverk :whistle:

Har skissert en løsning med to trådløse routere. Fordelen med den trådløse routeren jeg benytter er GB-LAN. Kunne godt tenke meg en til hvis det lar seg gjøre med to stykker. Hva synes dere? Tenker på eventuelle problemer som bærbare PCer i stue vil ha med å få kontakt med "Server" igjennom to routere. Lurer også på om jeg må danne to trådløse nettverk hvis jeg har to routere.

post-13026-1172360510_thumb.jpg

Ellers blir det et aksesspunkt pluss min 10/100 switch:

post-13026-1172360518_thumb.jpg

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt en e-post til Komplett med spørsmål om å få returnere de to nettverkskortene og bytte dem i:

NETGEAR RangeMax NEXT Wireless AP m/ gigabit LAN, 300 Mbps draft-802.11n

og

NETGEAR Switch 5P gigabit (vifteløs)

Så vidt jeg ser har jeg da teoretisk sett 300 Mbps trådløs kommunikasjon mellom PC-rom og trådløs router i stue, samt 1 Gbps kablet kommunikasjon mellom "Server" og "PC". Noen kommentarer til denne løsningen?

post-13026-1172365116_thumb.jpg

EDIT: [skryt]Er ikke dette et meget bra oppsett?[/skryt] :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...