Gå til innhold

Betennelse i skuldre/rygg/armer, drittlei!


Anbefalte innlegg

Sliter med betennelse/betennelsesaktige smerter på baksiden av ryggen fra brysthøyde og opp, og litt i armene (triceps). Litt vanskelig å forklare hvordan det føles, men det er ikke treningsverk, og det er ikke digg. Det gjør det vanskelig å sove, og utløser svettetokter på sitt verste.

 

I november i fjor tok jeg helt av treningsmessig, og kjørte på med trening 5-6 dager i uka, stort sett 50/50 spinning og pumping. Det varte ikke lenge før jeg merket at det kanskje var i meste laget, og tok meg ca. en uke pause, hvorpå jeg tenkte jeg skulle ta det litt mer med ro etterpå. Det hjalp imidlertid ikke noe særlig, og nærmere jul ballet det på seg. I julen tok jeg det med ro, men klarte ikke å holde meg unna fullstendig (utvidet medlemskapet så jeg kunne trene hjemme hos mor og far også). Merket at det ble litt bedre, men var likevel god og øm.

 

Etter å ha kommet hjem igjen etter juleferien ble det noe sporadisk trening siden jeg merket at smertene ikke ga seg. Etter et par pumpefrie uker bestemte jeg meg for å satse på å kjøre noen harde tredemølleøkter i uka, satte i gang på onsdag. Det fungerte greit, og smertene rakk å bli nesten borte.

 

For å prøve å holde meg i form litt mer enn på kondis-fronten tenkte jeg å delta på noen mage/rygg-timer, og testet det ut i går. Noen få øvelser der innebærer at man støtter seg med armene. På vei hjem merket jeg at alt ikke var som det skulle, og ganske riktig, i dag er det samme helvetet i gang igjen. Selv kjerringtrimmen ala Jaquesson ble altså for mye for overkroppen min.

 

Nå er jeg skitlei av dette, og ikke minst redd for at det skal bli kronisk. Er det noen som kjenner seg igjen som kan gi noen tips? Jeg har vært hos legen og tatt blodprøve for å se om det kan være en eller annen form for virus eller noe annet dritt som har satt seg i musklene, men han er umulig å få tak i, så resultatet vet jeg ikke enda.

Jeg merker jo at det hjelper å ta det med ro, men hvis jeg ikke trener blir jeg deppa og udugelig. Helt avholds kan jeg rett og slett ikke være hvis jeg skal få noen studiepoeng dette semesteret.

 

Alle råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært hos kiropraktor? Jeg mener betennelser i ryggraden kan klemme på nerver og forårsake smerter som minner om muskelsmerter. Fantomsmerter om du vil. Men vær forsiktig om du oppsøker en. Jeg er personlig overbevist om at kiropraktorer knekker ryggen din slik at smertene blir holdt unna i nøyaktig én måned før du må tilbake igjen. Sånn for å holde kundestrømmen konstant. Dama har dratt til kiropraktor en gang i måneden siden hun kunne huske, på samme måten som man setter bilen på service regelmessig, og hun har vondt i ryggen støtt. Jeg har aldri vært hos kiropraktor og har aldri vondt i ryggen. kan selvfølgelig være en tilfeldighet :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har vært til IMS (intramuskulær stimulering) for noe annet en gang, og det hjalp. Problemet er at den behandlingen ikke virket så treningsrettet som jeg har behov for her.

Når det gjelder kiropraktorer har jeg sånn noenlunde samme motforestillinger som du har (ikke at de "stiller inn" ryggen til å klikke månedlig, men at de rett og slett ikke klarer å helbrede permanent), så det gidder jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Det føles ømt og stølt, litt som treningsverk, men ikke "riktig", hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg er ikke sikker på at det er betennelse, siden det ikke er som senebetennelser jeg har hatt tidligere, men nå er dette på et annet sted også. Det Duplenty sier høres ikke helt feil ut, siden jeg vet at ryggradsproblemer kan illudere mye rart. Det er veldig plagsomt; jeg er ikke helt sikker på hva det kommer av og dermed heller ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt det.

 

Hete kandidater:

 

1) For mye og ensidig styrketrening

2) Dårlig spinningteknikk

3) Lesesalsittestilling

4) Wii :blush:

 

Skal jeg tippe, tror jeg en kombinasjon av de to første er syndebukken, selv om nummer 2 kanskje er enda viktigere. Muligens er feil uttøying også en medvirkende faktor.

Et annet problem er at vanlige leger ikke nødvendigvis har så veldig god greie på slike ting. Treningsveilederen min på sats nevnte noe om stresshormoner, men har ikke fått tatt meg en time hos ham foreløpig, det blir nok til uka.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det i skulderen, og skylder på for dårlig teknikk i arnoldpress. Byttet til andre øvelser en periode og kompenserte bl.a. med hevningsøvelser i stedet for pressøvelser. Kjøpte også inn en salve som jeg regelmessig skulle ha i området det gjorde vondt. Hadde mer en stikkende smerte som hemmet meg ganske mye i spesielle armbevegelser. Tok desverre tid før det gikk over med meg. Du burde skaffe en sånn salvesak.

Lenke til kommentar

En artig ting jeg la merke til i jula, var da jeg heiste meg opp etter armene i mammas treningsapparat. Da var det nesten som om hele greiene bare "løsnet", en herlig følelse. Siden jeg ikke kunne være sikker på at det faktisk var denne øvelsen som forårsaket det, har jeg i grunnen ikke tenkt noe særlig på det.

Lenke til kommentar

Sier seg kanskje selv men er vel bortimot umulig å hjelpe deg over nett; Du burde finne noen som kan sakene sine og som kan hjelpe deg.

 

Men la gå:

Nå vet jeg ikke helt hvilken skade du har pådratt deg men om du kjører tungt (lave reps, tunge serier) skuldrepress ganske langt ned (som man gjør i arnoldpress) og ellers har problemer med visse andre øvelser (som nedtrekk bak, skrå benkpress, dips i bredt utslag etc) så kan jeg lett tenke meg at du rett og slett bare har overbelasta skuldrene dine. Om det er det så må du nok (igjen) se en spesialist av noe slag som kan å hjelpe, gjerne flere. Det kan nemlig være både relativt og mindre dramatisk alt etter hvem du havner hos ;)

Lenke til kommentar

Du sier noe, dette sammenfaller ganske bra med at jeg begynte med skråpress ...

 

EDIT: En ting til: Det knaser av og til i skuldrene når jeg beveger dem rundt. Dette la jeg ikke merke til før etter at det begynte å gjøre vondt, så jeg kan ikke si om det har vært slik hele tiden. Noen mente at det var helt normalt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skråpress tviler jeg litt på - skulderskader oppstår først og fremst ved arnoldpress eller andre, relativt, unaturlige øvelser. Skråbenk er snarere en øvelse man vil kjenne smerten i dersom det er snakk om skulderrelaterte skader. Du tok tilfeldigvis ikke å kjørte arnoldpress eller no i den dur relativt tungt under den perioden? Øvelsen er, IMO, så farlig at man kan få skader der selv om man er relativt vant med den.

Men selvsagt - det kan alltids tenkes at du bare kan ha presset deg for raskt i skråbenk, ikke latt kroppen komme seg og betalt prisen ;)

 

Men jeg føler med deg. Har hatt en skulderskade selv. Den oppstod engang mens jeg klatret. Skaden hjalp verken på søvnen eller andre aktiviteter for å si det sånn men heldigvis ga den seg etter 4 mnd. Smertene var til tider virkelig ille, kunne ikke bruke venstre hånd en stund (åpne dører etc) eller ligge på venstre side og det ødela mye for treningsprogresjonen min en stund.

Kanskje passende nå å tipse deg om hva jeg gjorde for å få vekk skaden nå men det svaret blir heller kort; Jeg vet ikke. Jeg rådførte meg mye men fant ikke noe som hjalp. Det eneste bevisste jeg selv gjorde var å tøye mindre , trene roligere i de øvelsene jeg hadde smerter og spise mer fett. Med andre ord trente jeg meg gradvis gjennom smerten med en del pauser - men jeg vil nok ikke anbefale deg å gjøre det samme da jeg sikkert bare hadde flaks og kun hadde pådratt meg en mindre belastningsskade.

 

At det knaser har forøvrig intet å si; Det er som regel naturlig med mindre det.....ikke er det. ;)

Lenke til kommentar

Ikke noe arnold-greier her i gården, så viderekommen er jeg ikke. Greia var at jeg skulle kjøre to ulike brystøvelser, benk + skråpress i stativ. Skråpressen føltes aldri helt riktig, det var som om jeg presset veldig fremover med skuldrene, og selv om jeg fikk kjørt repetisjonene, kjentes det ut som om det var feil muskler som jobbet. Jeg lurer på om jeg hadde på for mye vekt i starten, siden jeg gikk ut fra det jeg tok i vanlig benk og bare trakk fra litt.

Lenke til kommentar
Ikke noe arnold-greier her i gården, så viderekommen er jeg ikke. Greia var at jeg skulle kjøre to ulike brystøvelser, benk + skråpress i stativ. Skråpressen føltes aldri helt riktig, det var som om jeg presset veldig fremover med skuldrene, og selv om jeg fikk kjørt repetisjonene, kjentes det ut som om det var feil muskler som jobbet. Jeg lurer på om jeg hadde på for mye vekt i starten, siden jeg gikk ut fra det jeg tok i vanlig benk og bare trakk fra litt.

8017536[/snapback]

Om du ikke har kjørt noe særlig til skulderøvelser så bør man absolutt være forsiktig med skråbenk. Avhengig av vinkelen så kan denne være svært belastende for kroppen og som alle andre øvelser bør starte den rolig fra bunnen av, uavhengig av tidligere løft i andre øvelser.

Lenke til kommentar

Broren min fikk ei skade i ryggen. Har ikkje heilt fått med meg kva det var.. men han låg på sjukehuset ei stund då det var på det verste i slutten av November,, også strekte dei ryggen ... altså.. han kunne ikkkje sitte så masse, for då fekk han vondt. men han låg heile tida nesten. også om dagana strekte han ryggen.. han hang seg i apparat og lot kroppsvekta strekke ryggen ut... nå er han snart 100% frisk. Kvar kveld før han la seg strakk han ryggen i 20min sånn at den skulle stivne etter at han hadde strekt den ut. om du føler det løsner når du henger deg i ting, så kanskje det kan funke å bare la kroppsvekta di strekke litt :p bare eit forslag

Lenke til kommentar

Har også slitt en del med skulderplage® Dog. så viste jeg ganske nøyaktig hvilken øvelse som fororsaket min plage (militærpress) For å unngå å få plagen, så har jeg gått over til skulderpress med høyere reps og mye lettere vekter. Jeg sier ikke at dette er riktig vei å gå, men du kunne jo kanskje spørre en som har peiling om hvilken øvelse som innebærer det området du har problemer med, slik at du enten kan endre treningen din litt, eller utelate en del av treningen for en stund.

Lenke til kommentar

Jeg er heldig å ha en fetter som driver å trener på nasjonalt nivå (i et annet land) og jeg rådførte meg med ham etter jeg fikk skaden. Der fikk jeg et relativt klart svar om at jeg gjerne skal trene tungt men ikke la skulderøvelsen gå lavere enn 90* (ca) pga at man da øker skadefaktoren betraktelig. (De partiene man da ville ha trent skal man heller trene ved hjelp av høyreps kabeløvelser) Jeg har også rådført meg med andre og min tidligere kampsport trener og hørt det samme. (Som egnetlig mest fikk meg til å lure hvorfor jeg aldri fikk høre rådet før).

 

Nå er jeg iallefall blitt mer forsiktig, et eksempel er dips der jeg ikke tør gå høyere nå grunnet belastnings- og skaderisikoen.

Lenke til kommentar

Jepp. Altså om du forestiller deg at armen er 180* når den er utstrakt så er armene vanligvis 90* når du har manualene/stangen ca. i ørehøyde (:

 

Det skal uansett ikke mye til for å skjønne at å løfte lavere enn det er relativt unaturlig og tungt - det hele handler vel mest om å bli oppmerksom på det potensielle problemet (;

Lenke til kommentar

Hei, du bør oppsøke en lege så han kan få stilt en diagnose.

 

Men hvis du har tendinitt (senebetennelse) og dette ikke har gått over på et par uker, kommer det ikke til å gå over av seg selv. Du må gjenoppbygge senevevet som er betent. Det vil si at du må "trene opp" senen. Det er da viktig å finne ut hvilke øvelser som skadet deg, og luke ut disse. Hvis det er veldig vondt kan du prøve Brexidol eller andre betennelsesdempende legemidler.

Lenke til kommentar

Var til veiledning på torsdag, og det vi kom frem til var at det sannsynligvis var en liten fillemuskel som hadde det med å komme i klem hvis man trente skuldre feil eller for hardt. Fikk et forsiktig treningsprogram som jeg skal teste ut. I helgen fant jeg også ut at fysioterapisenteret har refusjonsordning OG utfører IMS, så da melder jeg meg der også. Da kommer behandlingen max på 1500 kroner, og det er det sannelig verdt for å bli kvitt denne dritten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...