olar0701 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Har prøvd meg med en stk studioblitz med hvit paraply rettet mot modellen. Er nybegynner mtp studioblitzer så ros & ris mottas med takk Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 det skulle vært litt mer lys på bildet til venstre ellers er det jo bra Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Det første er noe undereksponert. Synd, for ellers ser det Ganske bra ut. Litt mer avstand til bakgrunnen, og skyggen forsvinner, hvis man vil ha det helt rent. Bilde 2 ser mye bedre ut. Klassisk belysning som funker fint. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Det første bildet er som det blir påpekt, noe undereksponet, dvs at bakgrunnen er ujevnt belyst. Skulle nok belyst bakgrunnen bedre. På bilde nr. to er det brukt to blitzer og sånn sett er det mere "safe" Endret 24. februar 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvordan bruker du paraplyblitz? har du bilde av oppsette ditt? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Lyssettingen har folk sagt nok om, så jeg skal ikke henge meg opp i det, annet enn å anbefale at du leker og prøver deg frem. Det koster heldigvis praktisk talt ingen verdens ting å ta bilder nå i den digitale fotoalder. Vil du vite mer om lyssetting anbefaler jeg Pro Lighting-serien for eksempelbilder med diagrammer over oppsettene og Light, science and magic hvis du vil gå i dybden. Hva positurene angår så er den første grei nok, men kanskje ikke ideell med hensyn til lyssettingen, men det er småplukk. Problemet er med bilde nummer to. Armene i siden er noe av det mest avvisende kroppspråket du overhodet kan få til å fotografier, til og med verre enn armene i kors, og selv om modellen smiler. Armer og hender er generelt et problem på gruppebilder og portretter, og du vil ofte se at proffe fotografer gjemmer dem vekk på ymse vis, enten de nå legger armene bak andre i gruppen eller får modellen til å legge hendene oppå hverandre. Noen portrettips her: Hender og armer: - Legg gjerne hender oppå hverandre for å "skjule" den ene om du ikke har andre utveier, men du bør ikke la modellen flette fingrene inn i hverandre. - Unngå at armer og hender peker rett mot kamera. En avslappet, halvåpen hånd vil ofte fungere best på bilde. La fingre være bøyd i alle ledd. Maskuline hender mere lukket, feminine hender mere åpne. - Ikke vis håndflater - vis håndkanter. - Bruk motgående diagonaler, f.eks hode som hviler på en arm, slik at begge peker i motsatt retning. Kropp og ansikt: - Kropp og ansikt bør ikke peke samme retning. Bildet blir mer dynamisk dersom kroppens akse og ansiktets akse ikke er den samme, med mindre du vil oppn¨å en effekt ved å gjør nettopp det. Mughsot-stil, f.eks. - Et portrett tatt rett forfra vil overdrive hvor rundt eller stort ansiktet er. Hvis modellen allerede har et stort ansikt, ta bildet i ¾ skrå vinkel. Hvis modellen har et smalt ansikt, ta bildet rett forfra. - For å minimalisere rynker eller dype furer, bruk bløtt lys rett forfra. da unngår du at skyggene fremhever rynkene. Er dette en effekt du er ute etter, bruk sidelys. - Arr eller lignende kan være vanskelig å skjule. Vurdèr å lyssette rett forfra, som over, eller å skjule den aktuelle delen av ansiktet, enten i skygge eller vha vinkling og/eller utsnitt. - Hvis nesen peker rett på linsen vil den ofte virke mindre enn den er. Motsatt hvis bildet tas fra siden eller på skrå. - Har modellen en kraftig kjeve som dominerer, kan dette minkes ved å velge et høyere kamerastandpunkt og ta bildet fra ¾ skrå vinkel. - Dobbelthaker er vanskelig å skjule, men kan gjøres mindre merkbare ved å få modellen til å strekke nakken eller lene hodet mot kameraet. Unngå lavt kamerastandpunkt. - Store eller utstående ører kan minskes ved å bruke ¾ skrå vinkel og ved å bare vise det nærmeste øret - legg det andre i skygge. - Briller resulterer ofte i refleksjoner i glassene. Beste løsning er å ta bildet med tom innfatning, men hvis dette ikkie er mulig kan man enten bruke et polarisasjonsfilter, eller posisjonere studiolampene slik at de står høyt over modellen og lyser ned. Evt kan lyset reflekteres i taket. - Hvis modellen har øyne som sitter langt inne i hodet vil de ofte bli liggende i skygge. I så tilfelle kan det lønne seg å sette et forsiktig ekstralys på dem, eller alle helst lyssette slik at hovedlyset skinner direkte mot modellens ansikt og ikke skaper skygger i øyehulene. - Modeller som har øyne av ulik størrelse kan lyssettes med det største øyet mot kamera og det minste i skygge. Omvendt vil gi en kveldseffekt. Bekledning: - Unngå dominerende mønstre eller skrift på klær. - Ensfargede klær som enten ikke er helt svarte eller helt hvite er ofte best, med mindre du er ute etter en spesiell effekt. - Vær bevisst kontraster i tekstur mellom modell og klær. Grovmaskede strikkegensere har en annen effekt på en furet og værbitt gammel fisker enn på et lite barn. Grupper: - Bildet bør fremheve at modellene hører sammen. dette gjøres best ved at modellene enter tar på hverandre eller overlapper visuelt. - Unngå for mange og for tydelige armer i bildet. de kan og bør ofte skjules bak andre medlemmer i gruppen. - Gjør menn litt høyere enn kvinner, med mindre det er et poeng at bildet skal vise virkelige proporsjoner. - Alle modellene i en gruppe bør ha klær med omtrent samme fargetone. - Still opp en gruppe en person av gangen, i forhold til hverandre. - Tenk grupper av tre eller til nød fem, gjerne overlappende, men unngå fire, seks etc. - Tradisjonell måte å stille opp en gruppe er menn til høyre og kvinner til venstre. Par: - Unngå rom mellom modellenes hoder. mellomrom vil oppfattes større på film og ødelegge nærheten mellom motivene. - Bruk mye negativt rom rundt modellenes hoder. Det var det jeg kom på i farten. Håper det hjalp, og jeg er spent på å se neste forsøk! Lykke til! Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Takk for gode innspill og en stooor takk til Aetius for gode poseringstips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå