jesse Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Mennesket skrev Bibelen under inspirasjon fra gud, og Bibelen er ufeilbarlig. Hvorfor tar Bibelen feil og motsier seg selv hvis den er ufeilbarlig? Verden hadde ikke vært til om gud var ond. Hvem skapte ondskap da? Hvis ikke Gud skapte ondskap, hvor kom det fra da? 8055279[/snapback] Bibelen motsier ikke seg selv. Det har jeg motbevist flere ganger. Og please, om du skal sitere Bibelen, så bruk en norsk. Er ondskap en skapt ting? Var det ikke mennesket som begikk den første onde handling? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Bibelen motsier ikke seg selv. Det har jeg motbevist flere ganger. Og please, om du skal sitere Bibelen, så bruk en norsk. 8055301[/snapback] Jeg mener vel egentlig at jeg har vist flere ganger i denne tråden at bibelen motsier seg selv, og jeg har vist til de bibelsitatene det dreier seg om. Du har ikke bevist noe i det hele tatt jesse. Lenke til kommentar
Graut Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Og please, om du skal sitere Bibelen, så bruk en norsk. Har ikke du i andre poster ment at å bruke den norske bibelen som kilde ikke holder mål? At man må gå til Engelske bibler og til grunnskriftene? Merkelig, dette. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Bibelen motsier ikke seg selv. Beklager, men den gjør det. De eneste som tror Bibelen ikke motsier seg selv og er full av feil, er folk som lukker ørene og ignorerer fakta og vitenskap. Er ondskap en skapt ting? Var det ikke mennesket som begikk den første onde handling? 8055301[/snapback] Hvis ondskap eksisterer så må det jo ha blitt skapt. Eller påstår du at ondskap ikke eksisterer. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Bibelen motsier ikke seg selv. Det har jeg motbevist flere ganger. Og please, om du skal sitere Bibelen, så bruk en norsk. 8055301[/snapback] Jeg mener vel egentlig at jeg har vist flere ganger i denne tråden at bibelen motsier seg selv, og jeg har vist til de bibelsitatene det dreier seg om. Du har ikke bevist noe i det hele tatt jesse. 8055336[/snapback] Om jeg ikke husker feil, så var et av dine eksempler på feil sitatet om David og folketellingen. Her er det en feil i den norske oversettelsen som jeg synes det pussig at Bibelselskapet ikke har fått med seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Om jeg ikke husker feil, så var et av dine eksempler på feil sitatet om David og folketellingen. Her er det en feil i den norske oversettelsen som jeg synes det pussig at Bibelselskapet ikke har fått med seg. 8061222[/snapback] Lyst å vise oss den korrekte? Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Og please, om du skal sitere Bibelen, så bruk en norsk. Har ikke du i andre poster ment at å bruke den norske bibelen som kilde ikke holder mål? At man må gå til Engelske bibler og til grunnskriftene? Merkelig, dette. 8055554[/snapback] For å utdype dette litt; De forskjellige oversettelser holder variabel kvalitet, og ikke alle har tilgang til grunnskriftene. I tillegg er mange ideomatiske. Det kan da være en fordel å sammenligne flere oversettelser for å se om betydninger endrer seg ørlite. Dette gjorde jeg da jeg selv da jeg fattet interesse for Bibelen, og med tiden skaffet jeg meg greske og hebraiske oversettelser. Nå skal jeg ikke påstå at jeg behersker hebraisk, men noe har jeg skjønt. Greske oversettelser er lettere, og det finnes mange artige ting å lese for en som med åpent hjerte ønsker å studere skriften. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Om jeg ikke husker feil, så var et av dine eksempler på feil sitatet om David og folketellingen. Her er det en feil i den norske oversettelsen som jeg synes det pussig at Bibelselskapet ikke har fått med seg. 8061222[/snapback] Lyst å vise oss den korrekte? 8061242[/snapback] Det ene sitatet sier at djevelen egget David, det andre sitatet sier at gud ble vred på David fordi han lot seg egge av djevelen. Dette er den korrekte beskrivelsen. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Er ondskap en skapt ting? Var det ikke mennesket som begikk den første onde handling? Nå er ondskap ett relativt begrep og det kommer også an på hvordan du definerer det, men så klart det var ett menneske som begikk den første onde gjerningen i menneskehetens verden .... (men jeg kan garantere deg at det ikke var å ta en bit av ett eplet) Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Er ondskap en skapt ting? Var det ikke mennesket som begikk den første onde handling? Nå er ondskap ett relativt begrep og det kommer også an på hvordan du definerer det, men så klart det var ett menneske som begikk den første onde gjerningen i menneskehetens verden .... (men jeg kan garantere deg at det ikke var å ta en bit av ett eplet) 8061623[/snapback] Når du gjør noe mot en annen som denne finner vondt, sårende eller smertefullt, da begår du ondskap. Den første onde handlingen mennesker i mellom var drapet på Abel. Den første ulydighetshandlingen var å spise av frukten. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Bibelen motsier ikke seg selv.8055301[/snapback] Joda. - Hanen galer én gang, når Peter akkurat har fornektet for tredje gang, Peter er alene: Matt 26, 70-75: "Men han nektet i alles påhør og sa: «Jeg skjønner ikke hva du snakker om.» Da han gikk ut i porthvelvingen, fikk en annen jente øye på ham og sa til dem som sto der: «Han der var med Jesus fra Nasaret.» Peter nektet på ny og sverget på det: «Jeg kjenner ikke den mannen.» Litt etter kom de som sto der, bort til Peter og sa: «Visst er du en av dem, du også! Dialekten røper deg.» Da ga han seg til å banne og sverge: «Jeg kjenner ikke denne mannen.» I det samme gol hanen. Da husket Peter hva Jesus hadde sagt til ham: «Før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han gikk ut og gråt bittert." - Hanen galer én gang, før Peter får "talt ut", og "Herren snudde seg og så på Peter": Luk 22, 57-62: "Men Peter nektet og sa: «Kvinne, jeg kjenner ham ikke!» Litt etter var det en annen som la merke til ham og sa: «Du er også en av dem.» «Nei, det er jeg ikke,» svarte Peter. Men en times tid senere var det enda en som slo fast: «Jo visst var denne mannen også med ham! Han er jo galileer.» Men Peter svarte: «Menneske, jeg skjønner ikke hva du snakker om!» I det samme, før han hadde talt ut, gol hanen. Og Herren snudde seg og så på Peter. Da husket Peter det Herren hadde sagt til ham: «Før hanen galer i natt, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han gikk ut og gråt bittert." - Hanen galer én gang, etter at Peter har nektet ferdig, og Peter er alene. Joh 18, 17: "Da sa tjenestejenta til Peter: «Er ikke du også en av disiplene til denne mannen?» «Nei,» svarte han, «det er jeg ikke.»" Joh 18, 25-27: "Imens sto Simon Peter og varmet seg. Da sa de til ham: «Er ikke du også en av disiplene hans?» Men han nektet og sa: «Nei, det er jeg ikke.» En av øversteprestens tjenere, en slektning av ham som Peter hadde hogd øret av, sier: «Så ikke jeg deg i hagen sammen med ham?» Men Peter nektet igjen. Og straks gol hanen." Hanen galer to ganger, idet Peter fornekter tredje gang, og Peter er alene. Mark 14, 67-71: "og da hun fikk øye på Peter der han satt og varmet seg, så hun nøye på ham og sa: «Du var også med denne Jesus fra Nasaret.» Men han nektet og sa: «Jeg fatter og begriper ikke hva du snakker om.» Så gikk han ut i portrommet, og hanen gol. Men jenta fikk øye på ham og begynte igjen å si til dem som sto omkring: «Han er en av dem.» Men han nektet på ny. Kort etter sa også de som sto der, til Peter: «Visst er du en av dem. Du er jo også galileer.» Men han ga seg til å banne og sverge: «Jeg kjenner ikke denne mannen dere snakker om.» I det samme gol hanen for annen gang. Da husket Peter det Jesus hadde sagt til ham: «Før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han brast i gråt." Trivielt? Ikke når det påstås at bibelen er ufeilbarlig. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Bibelen motsier ikke seg selv.8055301[/snapback] Du sier: Hanen galer én gang, når Peter akkurat har fornektet for tredje gang, Peter er alene: Matt 26, 70-75: "Men han nektet i alles påhør og sa: «Jeg skjønner ikke hva du snakker om.» Da han gikk ut i porthvelvingen, fikk en annen jente øye på ham og sa til dem som sto der: «Han der var med Jesus fra Nasaret.» Peter nektet på ny og sverget på det: «Jeg kjenner ikke den mannen.» Litt etter kom de som sto der, bort til Peter og sa: «Visst er du en av dem, du også! Dialekten røper deg.» Da ga han seg til å banne og sverge: «Jeg kjenner ikke denne mannen.» I det samme gol hanen. Da husket Peter hva Jesus hadde sagt til ham: «Før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han gikk ut og gråt bittert." Svar: Denne er drøy. Det står bare at hanen gol. Ikke hvor mange ganger. Du sier: - Hanen galer én gang, før Peter får "talt ut", og "Herren snudde seg og så på Peter": Luk 22, 57-62: "Men Peter nektet og sa: «Kvinne, jeg kjenner ham ikke!» Litt etter var det en annen som la merke til ham og sa: «Du er også en av dem.» «Nei, det er jeg ikke,» svarte Peter. Men en times tid senere var det enda en som slo fast: «Jo visst var denne mannen også med ham! Han er jo galileer.» Men Peter svarte: «Menneske, jeg skjønner ikke hva du snakker om!» I det samme, før han hadde talt ut, gol hanen. Og Herren snudde seg og så på Peter. Da husket Peter det Herren hadde sagt til ham: «Før hanen galer i natt, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han gikk ut og gråt bittert." Svar: Denne blir like drøy. Det sies bare at hanen galer. Ikke hvor mange ganger. Du sier: - Hanen galer én gang, etter at Peter har nektet ferdig, og Peter er alene. Joh 18, 17: "Da sa tjenestejenta til Peter: «Er ikke du også en av disiplene til denne mannen?» «Nei,» svarte han, «det er jeg ikke.»" Joh 18, 25-27: "Imens sto Simon Peter og varmet seg. Da sa de til ham: «Er ikke du også en av disiplene hans?» Men han nektet og sa: «Nei, det er jeg ikke.» En av øversteprestens tjenere, en slektning av ham som Peter hadde hogd øret av, sier: «Så ikke jeg deg i hagen sammen med ham?» Men Peter nektet igjen. Og straks gol hanen." Svar: Og igjen. Det sies bare at hanen galer. Du sier: Hanen galer to ganger, idet Peter fornekter tredje gang, og Peter er alene. Mark 14, 67-71: "og da hun fikk øye på Peter der han satt og varmet seg, så hun nøye på ham og sa: «Du var også med denne Jesus fra Nasaret.» Men han nektet og sa: «Jeg fatter og begriper ikke hva du snakker om.» Så gikk han ut i portrommet, og hanen gol. Men jenta fikk øye på ham og begynte igjen å si til dem som sto omkring: «Han er en av dem.» Men han nektet på ny. Kort etter sa også de som sto der, til Peter: «Visst er du en av dem. Du er jo også galileer.» Men han ga seg til å banne og sverge: «Jeg kjenner ikke denne mannen dere snakker om.» I det samme gol hanen for annen gang. Da husket Peter det Jesus hadde sagt til ham: «Før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han brast i gråt." Svar: Ja her står det at hannen galer to ganger. De andre stedene står det bare at den galer. Hva beviser dette da? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Alle er syndere: 1 Kings 8:46 There is no man that sinneth not. 2 Chronicles 6:36 There is no man which sinneth not. Proverbs 20:9 Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin. Ecclesiastes 7:20 For there is not a just man upon earth, that doeth good, and sinneth not. Romans 3:23 For all have sinned, and come short of the glory of God. 1 John 1:8 If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us. 1 John 1:10 If we say that we have not sinned, we make him a liar, and his word is not in us. Ingen er syndere: Romans 5:14 Death reigned from Adam to Moses, even over them that had not sinned. 1 John 3:6 Whosoever abideth in him sinneth not. 1 John 3:9 Whosoever is born of God doth not commit sin; for his seed remaineth in him: and he cannot sin, because he is born of God. 1 John 5:18 We know that whosoever is born of God sinneth not. 3 John 11 He that doeth good is of God: but he that doeth evil hath not seen God. Bibelen klarer ikke bestemme seg for noen lover og er en smørje med rasisme og tilgivelse og absurde ritualer og regler, om hverandre... Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Alle er syndere: 1 Kings 8:46 There is no man that sinneth not. 2 Chronicles 6:36 There is no man which sinneth not. Proverbs 20:9 Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin. Ecclesiastes 7:20 For there is not a just man upon earth, that doeth good, and sinneth not. Romans 3:23 For all have sinned, and come short of the glory of God. 1 John 1:8 If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us. 1 John 1:10 If we say that we have not sinned, we make him a liar, and his word is not in us. Ingen er syndere: Romans 5:14 Death reigned from Adam to Moses, even over them that had not sinned. 1 John 3:6 Whosoever abideth in him sinneth not. 1 John 3:9 Whosoever is born of God doth not commit sin; for his seed remaineth in him: and he cannot sin, because he is born of God. 1 John 5:18 We know that whosoever is born of God sinneth not. 3 John 11 He that doeth good is of God: but he that doeth evil hath not seen God. Bibelen klarer ikke bestemme seg for noen lover og er en smørje med rasisme og tilgivelse og absurde ritualer og regler, om hverandre... 8062401[/snapback] Kunne du tatt dette på nytt igjen i en moderne språkdrakt? Gjerne på norsk også. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 For de som fremdeles mener at bibelen ikke inneholder motsigelser, sjekk ut denne siden: http://home.powertech.no/haraldfa/mot-xx.html Her er noen eksempler: Saul var tretti år da han ble konge, og han var konge over Israel i to år.1.Sam.13:1 Så bad de om en konge, og Gud gav dem Saul, sønn av Kis, en mann av Benjamins stamme, og han var konge i førti år. Apg.13:21 I tro bar Abraham fram Isak som offer den gang han ble satt på prøve. Sin eneste sønn var han villig til å ofre...Heb.11:17 Det står jo skrevet at Abraham hadde to sønner, en med trellkvinnen og en med den frie kvinnen. Gal.4:22 Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen; det er Menneskesønnen.Joh.3:13 ....Og Elia fór opp til himmelen i stormen. 2.Kong.2:11 For sin tros skyld ble Enok rykket bort uten å dø. Hebr.11:5 Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg er sikker på at de eksemplene dine kan forklares av teologer eller bibelforskere, ChaosPredicted. Om forklaringene er gode, er vel en annen sak. Men Bibelen er skrevet av mennesker og består av mengder av fortellinger, klart den har motsigelser i seg. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg er sikker på at de eksemplene dine kan forklares av teologer eller bibelforskere, ChaosPredicted. Om forklaringene er gode, er vel en annen sak. Men Bibelen er skrevet av mennesker og består av mengder av fortellinger, klart den har motsigelser i seg. 8063279[/snapback] Er helt enig med deg, ved å tolke bibelen kan slike motsigelser forklares. Poenget mitt er at personer som jesse leser bibelen bokstavelig og mener at alt som står i den er guds ord, og da får man med en gang problemer. Erkjenner man at bibelen er skrevet svært mange ulike mennesker, i en helt annen tidsalder og kultur, kan man trekke ut mye godt og fornuftig, uavhengig av om man er religiøs eller ikke. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 For de som fremdeles mener at bibelen ikke inneholder motsigelser, sjekk ut denne siden: http://home.powertech.no/haraldfa/mot-xx.html I tro bar Abraham fram Isak som offer den gang han ble satt på prøve. Sin eneste sønn var han villig til å ofre...Heb.11:17 Det står jo skrevet at Abraham hadde to sønner, en med trellkvinnen og en med den frie kvinnen. Gal.4:22 La meg ta denne først. Noen oversettelser sier at Abraham prøvde å ofre sin ENBORNE sønn. Han hadde bare en sønn med Sarah. Mener du for alvor at Paulus, som var skriftlærd, IKKE visste at Abraham hadde to sønner? Han skrev begge disse brevene, og jeg ser ingen grunn til at han skulle lyve. Når han sa enborne sønn, så menes det at han kun hadde en "ektefødt" sønn. Den andre sønnen fikk Abraham med en slavekvinne. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Jeg er helt enig i det du sier, Chaos. Ikke ofte man opplever det innen dette temaet. Endret 2. mars 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 For de som fremdeles mener at bibelen ikke inneholder motsigelser, sjekk ut denne siden: http://home.powertech.no/haraldfa/mot-xx.html Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen; det er Menneskesønnen.Joh.3:13 ....Og Elia fór opp til himmelen i stormen. 2.Kong.2:11 For sin tros skyld ble Enok rykket bort uten å dø. Hebr.11:5 8063109[/snapback] Først Enok. Noen oversettelser sier at han slapp å se døden og gud forflyttet ham. Eller som du sier; "han ble rykket bort". Det står ikke at han kom til himmelen. Så Elia: "Han for opp MOT himmelen", sier andre oversettelser. Altså den blå himmelen som vi begge kan se. I Jesu tilfelle er det snakk om den åndelige himmel som vi ikke vet hva er. Vær klar over at vårt fattige norske språk ikke alltid dekker oversettelsene helt bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg