Dotten Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Loven er til for befolkningen, om befolkningen ikke synes en lov er formålstjenlig, så bør den fjernes. AtW 8013429[/snapback] Enig med den. En lov som alle så og si bryter har liten hensikt. Da viser det bare at folket ikke er interessert i loven. Vi lever i et demokrati, således bør det ligge demokratiske prinsipper til grunn for hvilket lovverk man skal ha. Hvis ikke så får man et rettsystem som folket mister tillit til. Men dette er jo ulovlig pr. dags dato. Han har jo også gått mye lenger enn "hvermansen" som laster ned i ny og ne. Han har faktisk stått bak en organsisering av nedlastingsvirksomhet. Så at noen blir dømt for å bryte en lov er bare rett og rimelig. Selv om ikke alle lover er særlig hensiktsmessig. Artig problemstilling: Om pm systemet til Diskusjon.no ble brukt til å spre piratkopiert materiale, ville da diskusjon.no sine eiere kunne bli stilt rettslig ansvarlig utifra denne dommen? Så du mener at arvingene har krav mhp. åndsverk? Isåfall er jeg ikke enig, ettersom det ikke er deres åndsverk. Jeg synes det er feil at noen skal tjene penger på andres åndsverk i utgangspunktet, og nettopp derfor mener jeg at varigheten til opphavsretten bør reduseres til det som bare er rett og rimelig. 8016156[/snapback] En som har rettighetene bør nå fint kunne selge eller gi dette til dem/de han måtte ønske. Om jeg skaper noe og får opphavsretten så bør det være et selvfølge at jeg kan gi denne eller selge den til noen om jeg måtte ønske detl, hvis man først skal ha ordningen med åndsverk. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Bare litt off topic informasjon til de som er bekymret for artistenes intjening: I følge Ascap som er "American Society of Composers, Authors and Publishers, er normal royalti betalt til artist/skribent ca 6¢ altså 0,06 $. Prisen for et album med f.eks 10 sanger blir da: 0,60$, her snakker vi altså om 4/5/6 kr til en artist for et helt album. Så en cd til 150 kr er da en latterlig pris, og kanskje ville musikk billig tilgjengelig på nettbuttikker kunne skade fildelingsnettverkene mer enn hva utallige dyre rettsaker bidrar til. Kilde: http://www.ascap.com/musicbiz/money-clauses.html Lenke til kommentar
filter69 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Det med royalties varierer svært sterkt fra selskap til selskap. Det har med utgifter man har brukt på selve produksjonen og hvor stor risiko det er for selskapet å gå massivt ut med markedsføring av artisten etc. Mange artister i dag lager dessuten sine egne små selskaper eller går inn i andre etablerte små selskaper. Spesielt i startfasen av sin karriere blir dette mer og mer vanlig i dag. Da snakker vi om totalt andre royalties. Dessuten er ikke amrikanske priser sammenlignbare med norske priser. Gå på f eks amazon.com for å se amrikanske priser på en cd. I norge får gjerne etablerte artister hos større selskaper fra 10-20kr per plate som artist. Låtskriveren får rundt 10kr. Så skal produsenten ha sitt, mixer'en og mastrer'en og diverse andre studiomusikkere og lydtekknikkere. Dessuten evt Cover designere og distributører etc. Noen artister man vet har et sterkt navn allerede får gjerne utbetalt en større sum før albumet er laget. Noen får da ikke royalties før selskapet begynner å gå i overskudd på platen etc. Nei. Bruk for all del din makt som forbruker her! Finn de billigste og beste distributørene og selskapene som tilbyr deg lovlig musikk. Bare slik vil du virkelig signalisere hvordan distribusjonen bør være og hvilket prisnivå som er fornuftig. Ulovlig fildeling hjelper ingen. Spesiellt ikke små og uavhengige artister som desperat trenger hver eneste krone for å få muligheten til å ta noen nye steg videre i sin karriere. Endret 24. februar 2007 av filter69 Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Verneloven står i mer detalj her Man kan fint diskutere hvor lenge opphavsretten skal gjelde post mortem. Det er sannelig ikke enkelt heller å sette slike grenser. Dette har jo litt med hva man skal beskytte. Et litterært verk eller en stor musikals komposisjon kan jo bli laget av hardt arbeid gjennom 10 år. Mens noen poplåter blir 'konstruert' på 5 minutter. Jeg ser at fotografier bla a har 15 års vernetid. Det er nok i sterk grad av hensyn til de etterlatte at man har slik vernetid. Det kan sikkert diskuteres hvor mange år etc. Men i det vi har diskutert tidligere her i tråden så er jo dette egentlig en bisetning ofr hva opphavsmennene er mest frustrert over. Jeg tror svært mange ville vært serdeles glade om de klarte i en viss grad å holde på opphavsretten mens man lever! 8016321[/snapback] Som det kommer frem av den tolkningen av vernetiden for opphavsverk så viser det seg at åndsverkloven skiller klart mellom typer av åndsverk: http://skolenettet.no/moduler/templates/Mo...&epslanguage=NO Noen viktige regler for andre frembringelser: * For fotografisk bilde er vernetiden 15 år, men uansett 50 år fra året bildet ble laget. * Opptak av utøvende kunstneres fremsføringer er vernet i 50 år etter framføringen. * Kataloger, programmer, databaser, mm er vernet i 15 år etter fremstilling. * Film- og lydopptak er vernet i 50 år etter innspillingen. * Opptak av kringkastingssendinger er vernet i 50 år. Bl.a. har fotografier og programmer mindre rett til beskyttelse enn film og musikk, noe som skurrer litt for meg. Hva synes dere andre? Det står litt mer om disse bestemmelsene i åndsverksloven kapittel 5 som omhandler andre rettigheter: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#map042 Det virker iallefall tydelig for meg at åndsverkloven trenger oppussing, for dagens utgave bærer kraftig preg av ensidig påvirkning fra økonomisk sterke interesseorganisasjoner uten å ta særlig hensyn til folk flest sine interesser. Jeg ønsker iallefall ikke en lov som kriminaliserer en hel befolkning, da synes jeg at jussen har gått alt for langt. Nok får være nok, så det er kanskje på tide å starte en folkeaksjon for å få endret åndsverkloven til det mer rimelige? Endret 24. februar 2007 av snorreh Lenke til kommentar
vegins Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Gjør du noe ulovlig så fortjener du å bli straffet logisk nok. Synes nesten at straffen er for mild, burde vært 45 dagers ubetinget... Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Måtte bare le når jeg leste dommen haha.... Lenke til kommentar
Rollespilleren Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Kan hende de har tatt han i å innrømme at han startet hubben med formålet han ble dømt etter, og deretter når de så busta han så kunne han ikke nekte sin uskyld. Artikkelen er innholdsløs slik som 99,99% av all journalistikk. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Gjør du noe ulovlig så fortjener du å bli straffet logisk nok. Synes nesten at straffen er for mild, burde vært 45 dagers ubetinget... Ja han var jo tross alt 16 år, pøs på med straff og minn han på resten av livet at han er en kriminell - sight- Man må huske på at dette er som å sette skjokolade forran et lite barn fortelle det at det ikke må ta for så å gå sin vei. De fleste ISP oppgrader standard linjene til 4mb nå, det er utallige steder man kan laste ned nøyaktig hva man ønsker. Disse lovene gjør de fleste på dette forumet kriminelle..... Tror nokk media må gå andre veien til slutt, legge ut medie sitt til nedlasting billigere en det er i dag. feks lovlige musikk hubber der man kan laste ned en gitt mengdet i mnd mot en betaling (dette har jo begynnt å blomstre alleredet, med stort hell flere plasser feks steam) Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hvordan ble han tatt? Overvåket Politiet/ISP'en internett-linja hans? Tysting? Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hvordan ble han tatt? Overvåket Politiet/ISP'en internett-linja hans? Tysting? 8018223[/snapback] Leste denne nyheten for en uke siden Jeg tror Datatilsynet har gitt et advokatfirma lov til å overvåke internett og logge IP addesser og trafikk, og så har de anmelt gutten. Dette advokatfirmaet har tilknytning til mediebransjen. De kommer antakelig til å saksøke foreldrene hans om han blir dømt (som han ble). Kvinnen i økokrim som fikk drapstrusler på SMS har før sagt at pirater bør være fritt vilt for musikk og filmbransjen, og nå har det altså begynt. hmm jeg er bekymret om artistene og spillutviklere etc får skikkelig betalt for det de lager nå som piratkopiering er så lett og effektivt, men skulle ønske det var et fond jeg kunne betale i som ga penger til de som ble saktsøkt. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Gjør man noe galt burde man få som fortjent. Utrolig hvor lett folk tar på dette problemet, vil man ha et produkt er det jo bare rett og rimelig at man må betale for det... har man ikke råd så får man spare. Bare tenk hvis det var du som drev som artist eller en butikk, jeg tipper du ikke hadde vært glad hvis det daglig var folk fra 10 år til 40 som stjal varer fra deg, de taper jo faktisk penger på det... Men problemet idag er i all hovesak det at det ikke finnes noen stor nettbutikk som selger DRM fri musikk i høy kvalitet til en grei pris (5-8,- pr sang anser jeg som en grei pris) Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Enig i at det er en grei dom. Blir feil å si at han blir straffet for sin uvitenhet. Han har jo sannsynelighvis satt opp en dedikert maskin med en dc hub server som det har koblet seg 2500 brukere til sammtidig. Han har jo seffølgelig vært klar over hva som foregår på sin egen hub. Han kunne også å satt opp hubben med passord så det hadde blitt en lukket brukergruppe. Så å si at "oi det dukket opp et par hundre brukere som begynnte å dele ulovlig mateiale" bli litt feil.j Har vanskelig for å tro at det finnes dc hubber fulle av brukere som kun deler lovlig materiale med hverandre. Norge er et lite land, noen må jo en av de første her til lands for å bli dømt for fil deling. Det som blir helt feil med denne saken er at det er mange andre de heller kunne dømt for noe mere kriminelt. Som andre har nevt,alle disse kriminelle som slipper unna fordi saken blir hennlagt eller at politiet bare ikke løfter en finger. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Gutten forbrøt seg ovenfor mange personers åndsverk og var med å føre til mindre salg for produsentene av filmene og musikken. Dette er galt. Har du laget noe så burde du få betalt for det. Dere ser vel logikken i at dere betaler for varene i butikken? Dere tar jo rett og slett med dere produkter andre mennesker har jobbet for, selvfølgelig skal de ha sin lønn. Er lønnen litt større enn normalt? Go them! De var smarte nok til å velge noe å drive med som faktisk genererer litt penger. Straffen var på en annen side litt hard, men slik er nå Norge. Det er verre straff for å skyte en bjørn enn det er å voldta en kvinne. EDIT: Enig med den. En lov som alle så og si bryter har liten hensikt. Da viser det bare at folket ikke er interessert i loven. Vi lever i et demokrati, således bør det ligge demokratiske prinsipper til grunn for hvilket lovverk man skal ha. Ja, og snart så finner vi ut at alle egentlig ikke har lyst til å betale for f.eks maten vår heller.. Hey! La oss fjerne denne plagsomme loven som forhindrer oss i å ta med varer fra Kiwi uten å betale for den. Det er mye flertallet har lyst til, det er bare ikke alltid at det er så lurt. Eneste grunnen til at alle bryter denne loven nå er at det er mer bagatellmessig å trykke "Download" enn det det er å stjele en pizza fra din lokale matvareforretning.. Jeg mister ikke tillit til rettsystemet bare fordi det ikk godtar stjeling..e Endret 25. februar 2007 av Zythius Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Dette er et eksempel på hvor patetisk samfunnet vårt egentlig er. Her får en stakkars gutt som gjør akkuratt det samme som alle andre tenåringer her i verden straff på 45 dager i fengsel. Her en dag ble var broren min på byen og ble banket opp av en fyr. Alt ble tatt på overvåkingskamera og det viste at broren min gjorde ingenting for å fortjene å bli banket opp. Han var faktisk heldig at han overlevde. Fyren som banket han opp fikk 30 dagers ubetinget fengsel.Så da kan man spør seg selv, hva er verst? 8016290[/snapback] Vold er etter min mening alltid verst, skadene som følge av brudd på opphavsretten vil på ingen måte gå på helsa løs. Uten at jeg kjenner til rullebladet til denne 17-åringen eller din brors overfallsmann, så synes jeg likevel det er høyst urimelig at 17-åringen får 45 dagers betinget fengsel mens din brors overfallsmann bare får 30 dagers ubetinget. Brudd på opphavsretten er etter min mening like trivielle som brudd på tollbestemmelsene og burde heller ordnes utenom domstolene igjennom forelegg o.l. Endret 25. februar 2007 av snorreh Lenke til kommentar
Elverum Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 hmm.. Det kan være greit nok at han fikk en bot på 4000 kroner.(men det er max å!) Men det å gi en så ung gutt 45 dager fengsel.. Det hørs ikke hjemme! Det der er ingen grov kriminalitet! Den skader faktisk ingen slik at man får problemer resten av livet eller at Eminem+++ merker at dem tjener dårlig med penger. Leste at flere syntes at det var greit med en slik straff.. Da begynner jeg å lure på hva slags mennesker dere er. Dere har kanskje ikke merket annen kriminalitet rundt dere?? Vel vi som har gjort det vet godt hva vi snakker om. Bare ta stjeling av biler innbrudd i hus og biler. Hva skjer med dette, jo fleste saker blir henlagt! Å hvis det er første gang man begår innbrudd i en bil, så er sjangsen stor for at man faktisk slipper unna med en liten bot bare. Å her blir en helt vanlig gutt dømt for en slik pytte sak.. Men slik er stakkars norge blitt. Politiet slår ned på oss enkle mennesker for super enkle pytte ting, for vi er enkle å ta. Mens dem som er ekte kriminelle lett slipper unna, fordi enten politiet ikke har nok ressurser, fordi dem heller syns det er viktigere å ta shitkids som laster ned musikk osv.. Eller bare ikke gidder? Men det å gi fengsel for noe som dette, burde ikke vært lov. Skal jeg få fengsels straff fordi jeg handlet for mye kjøttdeig i sverige? Prøver liksom å få frem at all "kriminalitet" er ikke lik! å bør derfor ikke straffes likt! Noe som dessvere skjer i dette landet If you see =) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 EDIT: Enig med den. En lov som alle så og si bryter har liten hensikt. Da viser det bare at folket ikke er interessert i loven. Vi lever i et demokrati, således bør det ligge demokratiske prinsipper til grunn for hvilket lovverk man skal ha. Ja, og snart så finner vi ut at alle egentlig ikke har lyst til å betale for f.eks maten vår heller.. Hey! La oss fjerne denne plagsomme loven som forhindrer oss i å ta med varer fra Kiwi uten å betale for den. Det er mye flertallet har lyst til, det er bare ikke alltid at det er så lurt. Eneste grunnen til at alle bryter denne loven nå er at det er mer bagatellmessig å trykke "Download" enn det det er å stjele en pizza fra din lokale matvareforretning.. Jeg mister ikke tillit til rettsystemet bare fordi det ikk godtar stjeling..e 8018770[/snapback] Vi lever i et demokrati. Så om folk vil fjerne pris på mat så er det demokratisk riktig å gjøre. Når det er sagt så er sammenligningen din enormt malplassert da folk flest under 30 betaler for maten sin uten å ha særlig problemer med det, i motsetning til piratvirksomhet hvor folk flest under 30 år med internett bedriver det i en eller annen form. Det er som blasfemiparagrafen. Den blir oppfattet som tull, fordi vi er tilhengere av ytringsfrihet her til lands. Men i teorien kan du bli dømt for å spotte Gud. Men siden det er en eksisterende lov, så ville vel du ikke klaget på å bli dømt for å gudsbespottelse? Du mister ikke tillit til rettssystemet grunnet blasfemiparagrafen, eller? Lovene må harmonisere med hva folket generelt mener er moralskt akseptabelt eller ikke. Etikk og moral er grunnsteinen i alt når det kommer til å avgjøre hva som bør være straffbart eller ikke. Og den oppfatningen endrer seg med tiden. Og nyere tid ser ut til å medføre at folk flest under 30 i mange tilfeller syntes det ikke er noe galt med å laste ned eksempelvis musikk fra internett. Det kan fort endre seg, kan jo bare være et lite blaff som går over. Men nå er det nå slik i dette landet at om flertallet ønsker en lovendring og dette blir såpass viktig at man stemmer frem partier som vil endre loven, så blir den endret. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hvordan ble han tatt? Overvåket Politiet/ISP'en internett-linja hans? Tysting? 8018223[/snapback] Leste denne nyheten for en uke siden Jeg tror Datatilsynet har gitt et advokatfirma lov til å overvåke internett og logge IP addesser og trafikk, og så har de anmelt gutten. Dette advokatfirmaet har tilknytning til mediebransjen. De kommer antakelig til å saksøke foreldrene hans nske det var et fond jeg kunne betale i som ga penger til de som ble saktsøkt. 8018429[/snapback] Virker mer og mer som om Norge har fått sin "Stasi." Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 hmm..Det kan være greit nok at han fikk en bot på 4000 kroner.(men det er max å!) Men det å gi en så ung gutt 45 dager fengsel.. Det hørs ikke hjemme! Det der er ingen grov kriminalitet! Den skader faktisk ingen slik at man får problemer resten av livet eller at Eminem+++ merker at dem tjener dårlig med penger. Leste at flere syntes at det var greit med en slik straff.. Da begynner jeg å lure på hva slags mennesker dere er. Dere har kanskje ikke merket annen kriminalitet rundt dere?? Vel vi som har gjort det vet godt hva vi snakker om. Bare ta stjeling av biler innbrudd i hus og biler. Hva skjer med dette, jo fleste saker blir henlagt! Å hvis det er første gang man begår innbrudd i en bil, så er sjangsen stor for at man faktisk slipper unna med en liten bot bare. Å her blir en helt vanlig gutt dømt for en slik pytte sak.. Men slik er stakkars norge blitt. Politiet slår ned på oss enkle mennesker for super enkle pytte ting, for vi er enkle å ta. Mens dem som er ekte kriminelle lett slipper unna, fordi enten politiet ikke har nok ressurser, fordi dem heller syns det er viktigere å ta shitkids som laster ned musikk osv.. Eller bare ikke gidder? Men det å gi fengsel for noe som dette, burde ikke vært lov. Skal jeg få fengsels straff fordi jeg handlet for mye kjøttdeig i sverige? Prøver liksom å få frem at all "kriminalitet" er ikke lik! å bør derfor ikke straffes likt! Noe som dessvere skjer i dette landet If you see =) 8019020[/snapback] Jeg forstår helt utmerket, domstolene våre bør benyttes til viktigere ting enn å beskytte lommebøkene til dem som allerede har for mye fra før. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Google: +"betinget fengsel" +voldtekt => Resultater 1 - 10 av ca. 619 Google: +"ubetinget fengsel" +voldtekt => Resultater 1 - 10 av ca. 19 200 Google: +"ubetinget fengsel" +piratkopiering => Resultater 1 - 10 av ca. 117 Google: +"betinget fengsel" +piratkopiering => Resultater 1 - 10 av ca. 223 Blir morro å følge med på trenden her. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg forstår helt utmerket, domstolene våre bør benyttes til viktigere ting enn å beskytte lommebøkene til dem som allerede har for mye fra før. 8019288[/snapback] Siden når skal størrelsen på lommeboken avgjøre om man fortjener beskyttelse eller ikke? Brudd på åndsverskloven rammer også de som har lite. De store overlever nå alltid. Om et band som selger to millioner album eksempelvis skulle miste 200.000 potensielle kjøpere så svir ikke det så mye som et lite band som selger 10.000 som mister 2.000 potensielle kjøpere. Lommeboken skal ikke ha noe å si til om man fortjener å bli beskyttet av domstolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå