Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP problemer på LAN

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter nå på Lan, og mangler ett dugende DHCP program som kan kjøre.

Det vi har fått av informasjon fra leverandøren er:

Nett...

Nettmaske

Standard Gateway

Broadcast (Hva er det?)

DNS1

DNS2

(Nevner ingen IP her)

Vi har en ip range fra 82.........130-254

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP server bare leverer ut tcp/ip informasjon til klienter i et nettverk.

Ser du etter en dhcp server?

Hvis du er koblet til internett via en router kan denne routeren med 99% sikkerhet stilles inn til å være dhcp server. Hvis du er koblet til uten router med modem kan du bare dele ut med internett connection sharing i windows.

Eller er du ute etter en seriøs server? har du i så fall en dedikert maskin dette kan kjøre på eller skal det bare kjøre ved siden av på en pc som er i bruk allerede? hvilket OS er det på denne i så fall?

EDIT: om du skal ha noe så fant jeg dette som første treff med

"DHCP server on windows XP" som søkeord i google

http://sourceforge.net/projects/loosydhcp/

Endret av opticus
Lenke til kommentar
DHCP server bare leverer ut tcp/ip informasjon til klienter i et nettverk.

Ser du etter en dhcp server?

Hvis du er koblet til internett via en router kan denne routeren med 99% sikkerhet stilles inn til å være dhcp server. Hvis du er koblet til uten router med modem kan du bare dele ut med internett connection sharing i windows.

Eller er du ute etter en seriøs server? har du i så fall en dedikert maskin dette kan kjøre på eller skal det bare kjøre ved siden av på en pc som er i bruk allerede? hvilket OS er det på denne i så fall?

8013023[/snapback]

Jeg har en egen maskin som skal kjøre ett program (eventuelt OS)

Modemet som vi har, deler ikke ut ip, og vi fikk beskjed om dette litt sent så jeg har ikke med egen router. Har en server her med to nettverkskort, og trenger da ett program som funker. Har prøvd noen, men da fikk vi ikke internett. Os er XP pro. (for øyeblikket i allefall... OPPS var vist home edition på den, var feilinformert)

Endret av runegang2
Lenke til kommentar
Her har du et os som fungere yperlig til routing..

http://www.smoothwall.org

8013109[/snapback]

Har hørt og lurt på å bruke den, men ville helst hatt ett program som kunne kjøre i XP eller noe slikt, har ikke så mye tid til installasjon av OS nå.

8013137[/snapback]

Hmm jeg vet ikke om noe program til xp som gjør den jobben men smoothwall høres perfekt ut for deg.. og instalasjon tar vel 3 min eller noe også må du kanskje bruke 10 min på og sette det opp riktig.. trur helle os'et er på 60-70mb jeg. Du får også en Fin web configrasjons side akkurat som en router etter at du har satt det opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...