Daysleeper Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Heisann! Sitter i disse dager og skal bestille nytt selvbygg Har bestemt meg for det meste av HW, som vil bestå av: CPU: Core 2 Duo E6600 RAM: GEIL PC6400 Ultra C4 GPU: Leadtek 8800GTX Ellers blir det vel fort et par-tre disker og et par optiske drev, ekstra lydkort (X-Fi). Og plenty av støysvake kabinettvifter Dette skal stappes inn i et CM Stacker 830 kabinett. Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg mottar originalversjonen eller "Evolution" versjonen av kabinettet. Forskjellen på disse er at Evo har støtte for EPS 230mm PSU (dvs Enermax Galaxy o.l. "oversized PSU'er får plass out-of-the-box.) Hadde opprinnelig snust på en Galaxy, se. Men som sagt er jeg usikker på om denne vil få plass. (Noen med den originale CM Stacker 830 som kan bekrefte/avkrefte dette? Evt. gi mål på plass til PSU?) Vet dette er overkill for nåværende konfigurasjon, men vil gjerne ha en PSU som kan drive quad-core CPU og 8800GTX eller bedre i SLI når neste oppgradering står for tur. Modulære kabler er bonus, men ikke noe must. Det må være en PSU av høy kvalitet som leverer stabile spenninger uten for mye signalstøy. Det skal overklokkes... Har sett på bl.a. disse modellene: Silverstone Zeus 750W Seasonic M12 700W Denne har fått litt pepper for viftestøy ved høy load. Og den kommer nok kanskje til å slite litt ved fremtidig oppgradering. Likte dog at den hadde så godt som null signalstøy selv ved maks load og vel så det. Link til test Tagan TurboJet 900W Ser at også OCZ ProXStream 1000W har lurt seg til Norge, nå... PS! Noen som vet om det er markant forskjell på en PSU når den benyttes på 110V/230V? Jeg tenker på output-spenning og signalstøy JonnyGuru får jo kun testet på 110V, men hans PSU tester er så latterlig grundige i forhold til alle andre... Beklager for lang og smårotete post, håper det ikke ble for ille. Alle innspill mottas med takk. Spesielt egne erfaringer vil være av stor verdi Daysleeper Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Du sier ikke om hvilke egenskaper som er viktige. F.eks modulære kabler, høye krav til støy osv. Og har du planer om å oppgradere til SLI senere? Av de du har linket til over så er vel M12 700w mest stillegående, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de satte på en 60mm vifte der i tillegg... virker lite gjennomtenkt. Hvis du derimot kun skal ha mest kraft og ikke bryr deg om støy, ville jeg valgt tagan turbojet 900w. Har hørt mye bra om den, selv om jeg ikke har testet den selv. Zeus 750w er også bra til prisen. Personlig ville jeg selvsagt valgt den PSUen jeg har selv, Corsair HX620W EDIT: Hvis du skal ha quadcore som f.eks qx6700 og 8800gtx i sli ville jeg nok ikke sett på noe særlig mindre enn 750-800w, i hvert fall om du skal overklokke da. Endret 24. februar 2007 av sablabra Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Du sier ikke om hvilke egenskaper som er viktige. F.eks modulære kabler, høye krav til støy osv. Og har du planer om å oppgradere til SLI senere?Av de du har linket til over så er vel M12 700w mest stillegående, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de satte på en 60mm vifte der i tillegg... virker lite gjennomtenkt. Hvis du derimot kun skal ha mest kraft og ikke bryr deg om støy, ville jeg valgt tagan turbojet 900w. Har hørt mye bra om den, selv om jeg ikke har testet den selv. Zeus 750w er også bra til prisen. Personlig ville jeg selvsagt valgt den PSUen jeg har selv, Corsair HX620W EDIT: Hvis du skal ha quadcore som f.eks qx6700 og 8800gtx i sli ville jeg nok ikke sett på noe særlig mindre enn 750-800w, i hvert fall om du skal overklokke da. 8015360[/snapback] Har da vitterlig nevnt alle kriteriene du ber om ovenfor, les igjen Har ikke spesifisert lydutslipp, men er villig til å høre den. Noe særlig over 35db vil nok bli slitsomt i lengden, dog, for å ha det også spesifisert Så alt for enig ang. 60mm viften i M12. Hva tankte de egentlig på? Leste du reviewen hos JonnyGuru? Den parten med at 60mm'ern ikke skrus på før viftekontrollen i PSU kjører en viss spenning til viftene, som deler strømkontakt via splitter.. Dette er jo vel og bra. Det latterlige er dog at den ikke slår seg av før kontrolleren leverer en mye lavere spenning igjen = Ikke noe særlig å ha en 60mm kjørende på full pupp uten at behovet er der Tror faktisk du har rett ang 750W som et minimum med tanke på fremtidige oppgraderinger som nevnt. Har du/noen andre konkrete erfaringer/lest om lydnivået på Tagan 900W? Fant bare noen på 1100W versjonen, som vistnok skreik litt under 60%+ load. Kan vel kanskje anta dette er likt for begge? Takk for innlegget, settes pris på Kom gjerne med flere, det samme gjelder eventuelt andre som måtte titte innom "vanskelig-å-bestemme-seg-tråden" min. Er vel kanskje litt vel kresen/pirkete? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Var så rotete så jeg orker ikke lese alt da . Jeg tror likevel M12 vil være mest stillegående av de du har nevnt. Grunnen til at 60mm vifta vil fortsette å spinne selv etter tempen er gått ned, er fordi det krever mye mindre å holde en vifte i gang enn å starte den. Det gis like mye volt til både 120mm og 60mm viftene, men 60mm vifta er laget slik at den krever mye høyere volt for å starte. Så den lille 60mm vifta vil heldigvis ikke kjøre på full pupp hele tiden etter den har startet Jeg har ingen erfaringer med tagan 900w/1100w, du får lese noen reviews(johnnyguru er vel mest til å stole på, de færreste har rett utstyr til å teste PSUer). Når det er sagt ville jeg aldri brukt over 2500kr på en psu som er såpass overkill for det systemet du har nå, i tillegg til at du må leve med mer støy som sagt... Jeg kan ikke helt tenke meg at 2x80mm er veldig stillegående. Your call, hvis du tror du trenger såpass mye power i fremtiden så kanskje det kan være noe å tenke på Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Var det virkelig så ille? hehe.. Var det du forklarte i detalj ang. viftene i M12 jeg siktet til, ja Mulig jeg rett og slett bare kjører på en M12, da. Den hadde jo eksepsjonelt stabile spenninger. At 12V railene da ikke er 100% uavhengige kan da være skitt det samme Får jeg heller ta bekymringen om for lite power når den tiden kommer 700W kvalitet skulle vel holde til E6600 @ ca 3500 (som er målet) og 2x8800GTX på et Striker Extreme? Takk igjen Sablabra. Resten av PSU-folka har tatt ferie over helga eller.no virker det som Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Jeg har i hvert fall sett systemer med x6800 og 8800gtx sli med M12 700w, så det skal vel gå bra Andre alternativer kan være den her: https://prisguiden.no/product.php?productId=41136 Det er mer eller mindre akkurat samme PSU som OCZ GameXStream 700w, bare en del billigere. God PSU til prisen i hvert fall... EDIT: Jeg håper at strømforbruket skal komme seg ned litt snart, PSUer på 1kW kan være litt håpløst Endret 25. februar 2007 av sablabra Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Takketakk. Blir M12 700W når jeg bestiller til uka I can't wait Lenke til kommentar
tords0905 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Finnes det noen ulemper med kraftig PSU med tanke på noe annet en pris og at det er dyrt om den ryker Endret 4. mars 2007 av Tords0905 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Finnes det noen ulemper med kraftig PSU med tanke på noe annet en pris og at det er dyrt om den ryker 8077314[/snapback] Jeg kan ikke komme på noen, muligens høyere støynivå ved lav load. Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Vil bare rapportere tilbake og si at jeg er _meget_ fornøyd med PSU og resten av maskinen generelt Fullstendig spec i profil. Tror ikke 60mm vifta har kicket inn en eneste gang (bl.a kjørt Orthos i 8t @3300Mhz.) Vil tro dette er et godt tegn Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Fin maskin du har ja, kunne tenkt meg en conroe selv også... At 60 mm-vifta ikke starter tyder vel på at du ikke stresser PSUen mye, så du kan nok trygt sette inn et 8800gtx til samt litt ekstra uten problemer Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Hehe, finfin CPU, uten tvil. Men en X2 på over 2,8Ghz er ikke helt avleggs enda, heller Er så-som-så imponert over HK så lang, dog. Masse fancy spennings-instillinger osv.. Bare synd jeg måtte installere en beta-bios (som tvang meg til å ta ut HK batteriet for å boote igjen) for å få kortet til å levere rett Vcore... Ang. PSU så var det det jeg også konkluderte med. Den takler nok et til kort evt. mye kraftigere kort når den tid kommer Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Kan anbefale denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=61741 Har hatt den et par mnd, og den er stillere enn OCZ 700 og Silverstone 850w. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå