Gå til innhold

Kjøle radiator med peltier-elementer?

Anbefalte innlegg

Edit: Ineffektivt. Bedre å bruke peltier direkte på det du skal kjøle.

8052753[/snapback]

Mener du da at elementene lettere klarer å ta varme direkte fra prosessoren, enn å ta varme fra vannet?

Det jeg har tenkt på er at det vil vel hjelpe å isolere vannslangene og blokken som er kaldere enn romtemperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser for meg følgende ulemper med "vanlig" bruk av peltier:

-Går det noe galt med elementet brenner prosessoren opp

-Kun prosessoren som blir veldig kald, resten av systemet blir varmt

-Fare for kondens på prosessoren

-Mer varmeutvikling inni PCen. Jeg har tenkt å kutte ut alle viftene inni PCen, og må derfor utvikle så lite varme som mulig der inne

-Elementene krever mye strøm, så må ha ei ekstern strømforsyning til dem.

8052929[/snapback]

- Nei, det skjer ikke (du får litt høyere temp ja, og det kan resultere i ustabilitet - men der har du samme risiko ved å kjøre på den måten du tenker)

- Ved bruk av bare ett element ja. Du må ha like mye kjøleeffekt om du har det rett på komponentene, eller om du har alt samlet slik du tenker

- Ved riktig isolering er ikke det noen fare, her får du jo dessuten fare for kondens over alt

- Hvis du skal kutte alle viftene, hva skal du da med peltier? Regner med du vil ha peltier for å overklokke, da vil resten av komponentene bli varme uansett hvor du setter elementet (altså, de som ikke er vannkjølt)

- Det gjelder jo uansett hvordan du setter dem

:)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Den lille tegningen som du tegnet kan godt funke, men du vil nok trenge en radiator (med vifter) for å fjerne varmen, fra den røde loopen.

Det vil også koste mye, deler koster litt, 4 cpu blokker, og nt pumpe og alt det der, men så koster 2 krafitge peltlier VELDIG mye å drive når det kommer til strøm.

Det vil vel også ta litt plass, men det er vel ikke den største ulempen.

Men om du gjør som på den tegningen, så mister du jo hele pointet men å ha en vifteløs pc, når du på ha vifter for å kjøle av den varme loopen.

Lenke til kommentar

Dette kittet har jo en svær radiator uten vifte. Den bør vel ha kapasitet nok til å kjøle ned varmen fra 2-3 peltier-elementer til noe over romtemeratur?

Peltier-elementene kjøper jeg på ebay til 100 kr stykk.

Strøm får de fra gamle strømforsyninger jeg har liggende.

Det eneste er da ei ekstra pumpe og noen CPU-blokker eller tilsvarende.

Noen tips til noe annet jeg kan bruke for å overføre varmen enn 4 CPU-blokker?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...