Sharp Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Det eneste som lager lyd i PCen min nå er vifta på radiatoren. Denne har jeg montert i vinduet slik at varmen kommer mest mulig vekk fra PCen. Hvodan hadde det gått å byttet ut radiatoren med en sløyfe kobberledninger som er koblet til et peltier-element eller flere? Og bare montere noen enorme kjøleribber for å lede vekk varmen fra elementene. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Tror du må til med ENORME kjøleribber om du skal ha håp om å fjerne noe særlig varme. Hvorfor ikke kjøpe noen allerede stillegående vifter og undervolte de? Da blir de praktisk talt lydløse. Evt. kan du jo montere radiatoren på utsiden av vinduet. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Du må huske at peltier-elementer lager varme også, dessuten blir de kalde nok til å fryse vann, noe som er svært uheldig. :!: Det er mer pratisk å bare legge enorme kjøleribber rett på radiatoren. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Du må huske at peltier-elementer lager varme også, dessuten blir de kalde nok til å fryse vann, noe som er svært uheldig. :!: Det er mer pratisk å bare legge enorme kjøleribber rett på radiatoren. 8014559[/snapback] Vannet kommer nok ikke til å fryse. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg har en kjøleribbe på størrelse med et A4 ark vis du er interesert Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Hvorfor ikke skaffe deg en større vifteløs radiator? Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Målet var jo å få vannet litt kaldere enn romtemperatur. F.eks. om jeg lager en "vanntank" av et stykke feit kobberrør og gjør slik: Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Du kan jo prøve, for det vil nok klare å holde vannet under romtemperatur. Lenke til kommentar
TordO Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Men husk: 1. Peltiere er ganske dyre, er de ikke? 2. En peltier drar _mye_ strøm 3. En peltier blir veeeeldig varm på den ene siden og veeeldig kald på den andre siden, noen ganger nok til å fryse vann.. Stopp meg om jeg tar feil.. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Særlig dyre er de ikke og så lenge man bruker noe som senker frysepunktet på vannet så er det ingen fare for at vannet fryser...noe som f.eks frostvæske. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Men husk: 1. Peltiere er ganske dyre, er de ikke? 2. En peltier drar _mye_ strøm 3. En peltier blir veeeeldig varm på den ene siden og veeeldig kald på den andre siden, noen ganger nok til å fryse vann.. Stopp meg om jeg tar feil.. 8020757[/snapback] 1. Nei, egentlig ikke. ~15$ på ebay 2. Check! 3. Husk at vannet må kjøles ned da. Du må fjerne energien som er i vannet hvis du skjønner jeg hva jeg mener. Da det alltid vil være flow, så blir det praktisk talt umulig å få vannet til å fryse mm. du har enorm kjølekapasitet (noe du ikke får ved bruk av et par tecs). Problemet her er at du må få god varmeoverføring (store areal) mellom vann/blokk og peltier/blokk, så du må finne på en bra overføring der! Dessuten må du nesten ha en ny vannkjøling (ny loop) til å fjerne varmen fra tec igjen - du må forøvrig bruke et enormt element! Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hadde dette vært særlig praktisk hadde det vært gjort allerede. Vet følelsen av å tro du har oppfunnet/oppdaget noe nytt, bare for å finne ut at det er blitt gjort (evt. ikke gjort av opplagte grunner) før. Dette ER rett og slett ikke praktisk. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Problemet her er at du må få god varmeoverføring (store areal) mellom vann/blokk og peltier/blokk, så du må finne på en bra overføring der! Dessuten må du nesten ha en ny vannkjøling (ny loop) til å fjerne varmen fra tec igjen - du må forøvrig bruke et enormt element! 8026148[/snapback] En vanlig CPU-blokk klarer jo å fjerne varmen som prosessoren lager, og det kan jo være opp i 100 W. Da bør vel en tec på samme størrelse klare å fjerne minst 100 W med varme fra samme areal? Jeg ser for meg følgende system: Man kobler til en CPU-blokk eller tilsvarende til varm og kald side av TEC-en. Varmen fra TEC-en blir da ført vekk i et eget seperat vannsystem med en svær vanntank. Jeg har ikke regnet på det, men med to TEC på Qmax 450 W tilsammen bør vel vannet bli ganske kaldt? Og at vannet fryser er ikke noe problem. Med 50 % glykol bør den vel tåle -40 grader ca. Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det kommer ikke til å fungere veldig bra... Hvis du vil ha kjøling lavere enn romtemperatur bør du heller bruke peltierene på vanlig måte. Hvis det er et lydløst system du er ute etter bør du bruke en stor passiv radiator/droppe spenningen på allerede lydsvake vifter. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Greit nok, er sikket noe feil med mitt oppsett siden ingen andre har prøvd det. Men gir meg ikke før noen sier hvorfor dette ikke vil funke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Edit: Ineffektivt. Bedre å bruke peltier direkte på det du skal kjøle. Endret 1. mars 2007 av Herr Brun Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg tror faktisk at det der kan fungere. Men du vil tape så mye at du heller kan slå til med en waterchiller. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Eller bruke peltier på vanlig måte. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg ser for meg følgende ulemper med "vanlig" bruk av peltier: -Går det noe galt med elementet brenner prosessoren opp -Kun prosessoren som blir veldig kald, resten av systemet blir varmt -Fare for kondens på prosessoren -Mer varmeutvikling inni PCen. Jeg har tenkt å kutte ut alle viftene inni PCen, og må derfor utvikle så lite varme som mulig der inne -Elementene krever mye strøm, så må ha ei ekstern strømforsyning til dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå