Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lynskadd PC - ikke skjermbilde

Anbefalte innlegg

Hei,

for en stund siden fikk jeg inn en Dell Dimension 5000, som var lynskadd. Problemet var at de fikk feilmelding om at maskinen ikke fant noe tastatur (USB).

Etter litt feilsøking viste det seg at alle USB portene på hovedkortet og det innebygde nettverkskortet ikke fungerte. Men maskinen fungerte fint med PCI-kort for USB og nettverk.

Jeg sendte den av gårde igjen, og sa at nå fungerte den, men at jeg ikke kunne garantere at det ikke lå flere feil under overflaten, som bare ventet på å komme fram.

Det stemte, for et par uker senere kom den samme maskinen inn igjen, med beskjed om at de ikke fikk bilde på skjermen. Skjermkortet? Da jeg startet maskinen opp begynte alle viftene å gå på full guffe og maskinen viste ingen tegn til å passere BIOS stadiet. Jeg prøvde med et PCI-skjermkort, bare en minnebrikke, og uten PCI-kort; ingen forskjell...

Så gikk jeg inn på dell.no - og fant servicemanual. Der sto det at maskinen viser en feilkode ved hjelp av fargene på ABCD lysene i front. Perfekt!

Jeg skrev ned fargene og gikk og sjekket. Men så klart sto så-å-si alle kombinasjoner av farger unntatt den jeg fikk. (Hos meg lyser ACD grønt og B gult)

Så jeg tipper at enten er det hovedkortet, eller prosessor. Har mest tro på hovedkortet…

Er dere enig med meg, eller er det noe åpenbart jeg har sett forbi?

HER er servicemanualen hos dell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del Lynskadde PCer inn tidligere, og de tingene som går oftest, er PSU, Nettverkskort. Ofte virker alt ok, men som du sier kan det oppstå senskader på andre komponenter. Prøv først bare å koble til nytt PSU, hvis det ikke er noen forskjell, er det sannsylighvis HK.

Lenke til kommentar

Lyn er artig ja, slo ned i pcen min tok integrerte nettverkskortet og hdd kontrolleren, ellers fungerer den.

artig hvor mye man kan kørke en pc og den fremdeles virker.

:)

hovedkort er som oftest det som tar mesteparten av julinga

Lenke til kommentar

Lite vits i å ta vare på noe som helst. Anbefal at de bytter ut hele boksen og at du evt. hjelper dem med backup (forutsatt at HD er i live). Som du nevner over at du fortalte dem, lynskader er ugne greier, og feil ligger gjerne og tærer i bakgrunn en stund selv om det virker som alt er i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...