Gå til innhold

Bygge egen El. Gitar

the_odd

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som har en liten drøm om å bygge sin egen El.Gitar. noen av dere har sikkert gjort det.

jeg driver og leter etter en bra side/bok hvor det er lett beskrevet hvordan jeg skal bygge en.

(har et veddemål med en kamerat, han skal spise skoa mine hvis jeg bygger en gitar fra schratch som jeg kan plugge til forsterkeren min og lage lyd, og for å si det sånn: jeg vil se han spise sko :D)

noen ting jeg lurer på:

*Trenger jeg dyrt utstyr?

*Hva er best tre sort til hals og kropp?

*har formen på kroppen(det som ikke blir hult ut) noe å si på lyden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Trenger jeg dyrt utstyr?

*Hva er best tre sort til hals og kropp?

*har formen på kroppen(det som ikke blir hult ut) noe å si på lyden?

8011611[/snapback]

* Nei, du trenger ikke "dyrt" utstyr, men du trenger utstyr hvis resultatet skal bli brukbart. Hammer og hoggjerrn er ikke bra nok til å frese ut en gitar. Du må ha en fres (router på engelsk) og det er ikke noe nybegynnerverktøy.

* Du kan bruke nesten all slags treverk til kroppen, så lenge den ikke skal være hul. Det er en liten forskjell i lyd, men det er ikke så viktig for en hjemmesnekret elgitar. Men derimot er det stor forskjell på tyngden på ulike tresorter, og ikke minst hvor lette de er å arbeide med uten å sprekke eller skape seg.

Det vanskeligste å lage er halsen. Det tror jeg kanskje ikke jeg ville gitt meg inn på hvis du ikke har erfaring med trearbeid. Halsen må lages i hardt tre, (for eksempel lønn), og selv da trenger den å stives av med en såkalt truss rod om den ikke skal slå seg med årene.

* Nei, fasongen har absolutt ingenting å si på en elektrisk gitar. (Igjen forutsatt at den ikke skal være hul.)

Å vinne veddemålet er ikke så vanskelig. Ta en 2 tom 4, sett stemmeskruer i ene ender og en stol i andre, og en pickup ved stolen. Vips har du en gitar. Men du har kanskje større ambisjoner enn det... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Så lenge du bestiller halsen fra Warmoth eller en annen leverandør er resten rimelig rett frem. Stemmeskruer osv.

Regner med at litt eksotiske tresorter som Mahogny og Ibenholt er vanskelig å finne, men du kan sikkert kjøpe en rimelig benkeplate fra f.eks. Ikea og skjære ut kroppen med en stikksag. Om det blir bra eller ei vet jeg ikke.

Stemmeskruer, bridge, tone/volume kontroll etc. finner du hos blant annet http://www.gitarist.no/ .

Pickuper må du nesten høre deg til noen du liker, her er det så mye forskjellig og så mange forskjellige lyder.

Lenke til kommentar

Det er snart 30 år siden jeg bygde min egen gitar. Jeg lagde alt selv, bortsett fra gripebrettet og metalldeler. Halsen ble litt myk, fordi den manglet trussrod, men gitaren ble spillbar. Kroppen lagde jeg av sponplate som ble sprøytemalt knall rød.

Det var veldig mye jobb, og resultatet ble bare sånn passe. Det er i grunnen to veier å gå, enten forsøke å lage en skikkelig gitar, noe som tar mye tid, og koster en del penger, eller så kan du gå for 2"4- ideen. En pickup fra en kinastrat, og noen stemmeskruer skulle vel la seg ordne for en billig penge. Da vinner du veddemålet.

Vet ikke om dette regnes som reklame, ser det ligger et par saga- byggesett på QXL. De er ikke veldig bra, regn med å bruke en god del tid på finish, og stemmeskruer og pickups bør byttes ut for å få en god gitar. Ellers er visstnok de settene helt greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...