Christian. Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hei. Har installert vista ultimate på pcen, men når jeg slår den på finner den ikke Windows XP. Vista er installert på C: og XP på D:. Får ikke frem windows xp på boot meyen i msconfig, men alle filene ligger på d: i utforsker. Noen som vet hva jeg må gjøre for å få frem Windows XP slik at jeg kan boote xp? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Er c:\ en partisjon på en disk og d:\ en partisjon på en annen disk, eller to partisjoner på samme disk? Siden du har problemer med å få winxp, antar jeg at du installerte Vista ikke på samme disk som winxp. Hvis det er tilfelle: Kjør bcdedit via cmd på vista. Skrive alt som du ser nedenfor og enter på hver linje. Bcdedit /create {legacy} /d “Description” "description" er tekst for old Windows eller hva du vil kalle det. Hvis du får svar at det eksistere allerede, da smiler du og gå videre med de andre linjer. Bcdedit /set {legacy} device boot Bcdedit /set {legacy} path \ntldr Bcdedit /displayorder {legacy} /addlast Deretter åpner du system partisjon på den andre disken. Kopiere ntldr, ntdetect.com og boot.ini files til root på den andre disken. Åpne boot.ini file og redigere den. Det betyr at rdisk(?)Må få en verdi som representere plassering av disken i systemet. Hos deg blir rdisk(1), siden du har bare to disker, eller 0. kontrollere det fra diskbehandlingen. Lagre den. Hvis du får problemer med å lagre, lagre den som 1boot.ini, og etterpå forandre den boot.ini til boot.bak og den 1boot.ini til boot.ini. Det er grovt forklart. Etter det kan du justere/ fjerne en del ting fra den winxp/active partisjon, samt å merke denne som inactive. Det får du til fra diskpart /Vista Men så lenge du forandrer ikke noe på den active partition med winxp, kan du sette opp systemet ditt til hva du vil. Og til slutt eller underveis leser du litt om BCD /bcdedit. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Begge OSene er installert på samme disk, men forskjellig partisjon. Har fått lagt til XP i boot menyen nå, men finner ikke de filene jeg skal kopiere, regner med disse skal fra XP partisjonen til vista partisjonen? Hvor ligger disse filene? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Det jeg forklarte, vedrørende system filene, var i tilfelle hvor du har to disker med hver sitt system partisjon, og hvor ingen av de aner den andres eksistens. Jeg antok at det var tilfelle, siden du fikk ikke Winxp, som alternativ i bootmeny. I ditt tilfelle, er åpenbart ikke tilfelle, men dog er det de samme reglene det gjelder. For at vi skal se hva vi kan og ikke kan gjøre her det er behov for følgende: -har du virkelig en Windows installasjon på disken din? -hvordan er partisjoner plassert på disken din. Kan du vedlegge snapbilde fra diskbehandlingen, som viser partisjoner på disken din? Og at du undersøker om det er noe ntldr, boot.ini osv på disken, uansett om det er C:\ eller D:\. For at hvis det er slik at du har overskrevet system partisjonen som var på disken før Vista., så må vi hente de filene som mangler. Lenke til kommentar
gsp Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg kjører Vista og Xp, det eneste jeg trengr å gjøre for å bytte, er å velge hvilken hdd som skal boote først i bios, trenger da sata disker mener jeg. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Fant ikke ntldr, ntdetect.com og boot.ini på søk, søkte da på alle harddisker. Eneste løsning jeg har nå på å velge os er å sette partisjonen med det oset jeg ønsker som aktiv. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Eneste løsning jeg har nå på å velge os er å sette partisjonen med det oset jeg ønsker som aktiv. Hva mener du med det? Kan du starte Windows xp med å merke som aktiv og uten noe ntldr eller de andre filene? Og hvordan kan du merke denne som aktive, når du allerede har C:\ som aktive? Ok, man finne ut ettter hvert, men for nå, hva hvis du : -kopier ntldr fra winxp platen din til root på C:\ -kopier ntdetect.com fra fra platen til root på C:\ Åpne notisblokk og lage en boot.ini file (ikke en boot.ini.txt) [boot loader] timeout=10 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Eddit: her faktisk kan xp F:\ partition være partition (2) siden den active partition er C:\ og dermed partition (1) Så hvis du får noe ala system32\hal.dll feilmeldning, så må du forandre de verdiene i boot.ini file. Nå kan du lagre den og plasere den til C:\. Valget i bios som first boot priority er disk0, og den active partition er den C:\ med Vista. Hva blir det da? Endret 4. mars 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå