Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om mottorvarmer

Fribbern

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fant ledningen til mottorvarmeren min i dag, og tenkte derfor at jeg skulle ta den i bruk, men så er det en kamerat som sier til meg at jeg ikke burde la den stå hele natta med den på. Noe på grund av slitasje eller noe.

Noen som har peiling på det? blir vell litt merkelig om jeg må ut noen timer før jeg skal kjøre for å sette den på? da er vel litt av poenget borte?

Noen som også kan forklare til meg hvordan mottorvarmeren virker?

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke skadelig å la den stå på hele tiden ;)

En motorvarmer er et varmeelemtent som er i kontakt med motorblokken og da motorblokken er av alu, stål eller et annet metall så blir den varmet opp.

har man motorvarmer blir det mindre slitasje på motoren pga da er olje varmet opp og motoren får god smøring fra starten av og mye mindre slitaje på interne deler som råder osv.

Det sies at å bare starte motoren en kald dag sliter like mye på motoren som å kjøre 100 mil under normale temp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke skadelig, men du bruker jo litt ekstra strøm da. Gjør som foreslått over, kjøp en timer, og sett den på 2-3 timer før du skal på tur.

Lenke til kommentar

Over tid ER det skadelig å la motorvarmeren stå på hele tiden. Varmeelementet i blokka koker kjølevæska, slik at den mister noe av de positive egenskapene. I tillegg vil olja renne ned av sylinderveggene slik at smøringen blir dårligere i oppstartfasen.

Bruk timer, sett den til 1-2 timer oppvarming før start.

Lenke til kommentar

Sende en mail til Defa om spørsmålet for en tid siden, da jeg hadde hørt rykter om at det kunne tørke ut pakninger etc.

Hei og takk for din henvendelse. Vi anbefaler ikke at motor- og kupevarmer står på mer en 3- 4 timer da lengre innkoblingstid ikke medfører noen høyere temperaturstigning i motoren og kupeen, dessuten får du et unødvendig høyt strømforbruk. Levetiden på motor og kupevarmeren kan dessuten bli redusert.

Det skader ikke motoren om motorvarmeren står på hele natten.

Lenke til kommentar
De kan påstå hva de vil, men det er lov å tenke selv. På et par eldre motorer jeg har åpnet så ikke sylindren nærmes motorvarmeren spesiellt fin ut.

8019660[/snapback]

Helt enig.

Før i tiden var det populært med motorvarmerelement med stor effekt.

Det som skjedde var at oljen rant av sylinderveggene, og etter ett par år så skjærte motoren seg pga dette.

Ikke overdriv bruken av motorvarmer, det har ikke motoren godt av.

Lenke til kommentar
De kan påstå hva de vil, men det er lov å tenke selv. På et par eldre motorer jeg har åpnet så ikke sylindren nærmes motorvarmeren spesiellt fin ut.

8019660[/snapback]

som du sier et par eldre motorer... det kan da ha kommet av utalje grunner det da, ikke bare pga motorvarmeren...

men som kremt sier, effekten var var vel større på varmerene før. tviler på at dagens blokkvarmere klarer å gjøre det.. men jeg ekke noe motorvarmer ekspert så i mine øyne er vel alt mulig. Har jo trossalt vært folk på månen :p

Lenke til kommentar

Men det er jo litt merkelig at han har sett det samme fenomenet på mer enn en motor. Det kan jo komme av noe annet hvis det er snakk om to identiske motorer, men ellers kan man jo lure på hva oddsen er. Jeg kjenner også en svært kompetent bilmekaniker som har gjort det klart for meg at jeg ikke skal tilføre motorvarmeren strøm mer enn tre timer av gangen, for motoren sin skyld.

Forøvrig kan man få en timer for så lite som 39,90 på Biltema, så det koster jo ikke så mye å være på den sikre siden, spesielt ikke med tanke på hva det kan koste å gamble med motorblokka som innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...