Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 2003 + 2 NIC mot samme nettverk?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Som topic sier, Går det an å ha 2 nettverks kort i en pc med 2003 server, og kjøre disse sammen mot en switch?

Så man får 200Mbit ut av pc'n istedet for bare 100Mbit?

 

Er det i det hele tatt noe vits om det går?

 

OS'et er win 2003 standard server

Switchen er en 3Com 24 ports 10/100Mbit som jeg kjøpte brukt

Ellers er HW:

P4 CPU (2,40GHz)

2x 256MB ddr-sd ram

7x 250GB IDE disker i RAID-5

Onboard realtek NIC og et 3Com PCI kort.

 

Håper på noen fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på Load Balancing, men detså mest ut som at det var for å koble sammen pc'r og ikke nettverks kort?

Dette er noe jeg ikke har peiling på:s

 

Men som jeg spurte om, er det verdt å ha 2 nettverks kort? hvor mye bedre ytelse blir det?

Blir det tildelt 2 IP'r til pc'n?

Er helt n00b på akkurat dette.

 

Har ikke råd til å kjøpe noen nye kort eller switcher, da jeg jobber veldig lite for tida :(

Lenke til kommentar

finnes 3 forsjelige måter og sette opp det her på.(eller flere men orker ikke ta alle)

 

1. load balancing

2. sette opp cluster.

3. sette opp trunk

veit det er mange kombinasjoner, men spørs og helt hva switchen støtter.

ved bruk av 1,2 så vil den få forsjelige ip, og har du 1 bruker vil han kun få 100mbit, men har du 2 bruker på vil dem få 200mbit.

 

nr 3 kan du få at 1 bruker kan få 200mbit, men switchen må støtte trunk, her får begge netverks korta samme ip, og du må clone mac til og være den samme.

Lenke til kommentar

hørtes litt avansert ut gitt :p

Så trur jeg dropper disse planene.

 

Skal ha 2 switcher i nettverket, den 3Comen blir stående i en kjeller med 2 servere og en router, muligens noe mer og skal derifra trekke kabler til diverse steder i huset.

 

Men en ting jeg kom på.. skal jo ha 2 servere, der den ene er rein filserver, og den andre skal brukes til nedlastning og kanskje noen server programmer.

Går det da å ha f.eks en krysset kabel mellom serverne? uten at det blir kollisjoner på nettverket siden begge også blir koblet på samme switch?

 

Regner med at dette også blir for avansert for meg så jeg ender nok opp med bare et nettverks kort i hver server :p hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...