Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke Bruksmobilen?


floolf

Anbefalte innlegg

Med det mener jeg en telefon som i all hovedsak er nettopp en telefon.

 

  • Den bør være sprut og støtssikker, som nokia 5500. Men tross alt, når fuji makter å lage et kamera som er vantett, hvorfor skulle det ikke også gå for en mobil?
     
  • Dropp Edge, 3G, und so weiter. Folk som trenger en pålitelig brukstelefon for å ringe med, de sitter ikke og trenger nett på lappis mens de nyter en mocca langt pokker inni skauen e.l. ...
     
  • Hva med ekstra isolering mot kulde? Det er noe som hadde vært utrolig praktisk, og lett skaffet en stor kundegruppe blant alle de som har sitt virke utendørs. Både batteriet, og telefonen kunne ha vært ekstra godt isolert.
     
  • Liten skjerm med mindre sannsynlighet for at den blir ødelagt.
     
  • Dropp kanskje kamera også, siden alt mulig pda-wannabe opplegg er menigsløst for de som bare vil ha en telefon de kan forvente tåler litt og fremdeles er en telefon.
     
  • Mulighet for å kunne aktivere gps kunne nok vært noe dog.

Jeg kunne sikkert ha skrevet mer, men jeg ville bare ha sagt dette.

 

Trenden i tida er bare så jævla masse man ikke trenger, mens man glemmer at enkle ting også kan fungere utmerket og gjerne bedre. K.I.S.S. er noe flere produsenter burde tenke over. Og jeg er ellers sikker på at det første selskapet som lager en real bruksmobil vil få et øyeblikkelig schlager. Så det så.

 

Hva mener folket?

 

Edit: typo

Endret av floolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk litt enig med deg.

 

Jeg trenger ikke kamera, eller mulighet for å spille musikk. Sitter aldri å spiller, og jeg trenger heller ikke WiFi i en mobil. men mulighet for å motta e-post (kanskje sende også), sende sms og ta en samtale trenger jeg.

 

Dette hadde blitt en liten, kunne blitt robust, billig mobil. Det vil jeg ha.

Lenke til kommentar
Tror ikke det har en mening da de fleste måler pikken sin med mobilen sin(satt på spissen)

8010514[/snapback]

 

Det er et problem ja, og videre er det at selskapene selfølgelig spesialiserer seg på å slikke disse folkene via all mulig fordyrende dritt likeså - om ikke mer - irriterende.

 

Pokker heller. De kunne ha lansert "Thinking and Working Mans `Bling-Bling`" via en telefon som dette, tatt seg ufortjent mye betalt, og jeg hadde fremdeles gidda å betale kronene, da det er denne type funksjonalitet jeg vil ha.

 

Argh.

Lenke til kommentar

Sony Ericsson har kommet med en vanntett telefon. Men den er selvfølgelig ikke å få kjøpt i europa.

 

Men er delvis ening i din beskrivelse av "hverdags telefonen". Det må være en robust, vanntett og støtsikker, enkel telefon med lang batteri tid. Ville absolutt hatt kamera (maks 1,3M pixler for MMS, og visning på mobilskjerm), bluetooth og USB-kontakt. 3G og WiFi er unødvendig.

 

Den hadde kansje ikke trengt å blitt så dyr hvis den både kunne brukes i Japan, Europa, og USA (veldig stort marked).(Selv om den da måtte ha vært en quad-band CDMA, JCDMA, GSM telefon).

 

Får håpe (Sony) Ericsson begynner å selge "håndtverker" telefoner i europa igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
http://nordic.lge.com/no/prodmodeldetail.d...&model=NOTHING#

 

denne, bare litt mer robust, ikke mp3, ikke kamera, ikke blåtann, og ikke java...

 

mobilen koster 1600kr nå, så uten det jeg hadde sagt, så kanskje en 1000-1200kr, det hadde vært en fin pris for en mobil.

8013505[/snapback]

Ja. Men først og fremst er det vel taletiden som ødelegger for den der. I den store testen holdt den ut i 2,5 time. Jeg lurer på hva standby-tiden er på den.

 

Forøvrig har jeg også savnet en enkel, robust og fin telefon. Jeg har hatt K700i i to år, og kan gjerne ha den i to år til så lenge batteriet holder seg levende. For tiden lader jeg den hver fjerde dag tror jeg, og trives veldig godt med den. Jeg bruker den kun til å ringe og sende meldinger med.

Da jeg kjøpte den var jeg helt i ekstase over alle de tøffe funksjonene som kamera, spill, Java, mp3 osv, men i dag bruker jeg kun adressebok, ringe, sms, kalkulator og tidsfunksjoner, og legger aldri merke til at kameraet er ødelagt.

Lenke til kommentar
Dere har glemt en ting.

 

Min W800i har et kraftig lys som jeg har brukt utrolig mange ganger.

 

Skifte ledninger bakom tven.... Hent telefonen.

Finne noe gjemt i mørket.... Hent telefonen.

 

Rett og slett genialt!

8092078[/snapback]

W800i er absolutt ikke alene. De fleste telefonene med kameralys i dag har mulighet til å bruke det som lykt i tillegg.

Idiot-telefonen Nokia 3200 hadde også en lyktfunksjon som ikke var myntet på kameraet og som hadde sin egen lykt-tast.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg er så veldig enig!

Vil gjerne legge til noe på første punkt til trådstarter:

"...sprut og støtssikker, som nokia 5500, men ikke gi inntrykk av å være lagd av Fisher Price".

 

Hva med en remake av Nokia 6250?http://www.nokia.no/phones/6250

 

Standby over en uke, og kan brukes som hammer :)

Ønskeliste:

Mindre vekt

Lysdiode

Oppdatert kalenderfunksjon

5 veis navigasjonstast, IKKE joystick

 

 

Andre telefoner som også kunne vært relansert:

Nokia:6210, 6310, 3210

Ericsson: T28 :love:

Siemens: S55, SL45 og ME45

 

Sistnevnte, ME45, hadde jeg gjennom hele militærtjenesten og den overlevde alt der. Det er kanskje den telefonen som kommer nærmest opp mot trådstarters ønsker som samtidig ser fin ut.

http://www.gsmarena.com/siemens_me45-263.php

 

Ikke for å stjele tråden, men hvor lang tid tar det før mobilprodusentene finner en trend i å relansere telefoner med litt oppdaterte funksjoner (tenker da ikke bare gjenbruk av modellbetegnelse). Hva tror dere?

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Produsentene ser nok ikke noe marked i dette, da folk flest er mere opptatt av 3G, walkman osv. Jeg tror, uten å være sikker på dette, at markedet for folk som kun vil ha en telefon slik trådstarteren ønsker, er meget liten. Det er dermed ikke gunstig for produsentene å lage telefonen, avsetning til garanti/service, markedsføring (som koster flesk).

 

En annen grunn dem ikke lager slike telefoner er jo at folk flest vil ha alt i en liten enhet, og produsentene gir jo kundene det dem vil ha, nesten.

Dermed finnes ikke bruksmobilen.

 

Noen produsenter lager jo såkalte "arbeidstelefoner" som skal tåle litt, men gjør ikke det allikevel. En håndverker driter nok i teknologi, så lenge telefonen fungerer. Right? Vel, hvis en produsent lager en idiotsikker mobil som aldri dør. Da vil jo de miste HELE kundesegmentet da "alle" som vil ha har kjøpt og er fornøyde. Det er typisk engangssalg, og jeg tror neppe produsentene liker det. Derfor lager dem mobiler med crap kvalitet for å vare noen år, så å bli ødelagt, og kundene må kjøpe ny telefon.

 

Jeg prøver her å poengtere at det finnes ikke noe tekniske hindringer i å lage en god telefon. Jeg tør å vedde på at produsentene sitter med teknologi 10 år frem i tid, men lager ikke dette, da dem tenker langsiktig salg. De av dere som forstår markedsføring og forretningsstragi bør skjønne dette.

 

-Kvakkster

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar
[*]Hva med ekstra isolering mot kulde? Det er noe som hadde vært utrolig praktisk, og lett skaffet en stor kundegruppe blant alle de som har sitt virke utendørs.

Vel...

En svært liten del av verdens befolkning bor i land der det er særlig kaldt. Dette ville blitt en nisje-funksjon som ville mangedoblet prisen på mobilen for å gjøre det lønnsomt.

 

Å tilpasse biler for land som Norge går greit, men for mobiler er marginene alt for små.

 

Dette gjelder nok mye av det andre du listet opp også.

Lenke til kommentar
[*]Hva med ekstra isolering mot kulde? Det er noe som hadde vært utrolig praktisk, og lett skaffet en stor kundegruppe blant alle de som har sitt virke utendørs.

Vel...

En svært liten del av verdens befolkning bor i land der det er særlig kaldt. Dette ville blitt en nisje-funksjon som ville mangedoblet prisen på mobilen for å gjøre det lønnsomt.

 

Å tilpasse biler for land som Norge går greit, men for mobiler er marginene alt for små.

 

Dette gjelder nok mye av det andre du listet opp også.

8098906[/snapback]

Når det blir laget telefoner som Nokia 7380, kan jeg ikke tenke at det er noe problem eller lite lønnsomt å lage en telefon etter hans ønsker.
Lenke til kommentar

jeg tror at produsentene kunne klart å lage en eller to arbeidsmobiler uten å gå med tap!

 

enkle egenskaper:

-vanntett

-støtsikker

-ringe

-sende sms

(-motta og sende mail)

-liten men lys og tydelig skjerm

-telefonliste

-småfunksjoner kalkulator, alarm, stoppeklokke etc.

-"lommelykt"

 

 

eventuelt kan do jo lage en telefon med bra og avanserte funksjoner, men som allikevel tåler en tur i bakken og en liten badetur. dette hadde sikkert kommet til nytte for en del aktive personer + de litt uforsiktige.

Lenke til kommentar
jeg tror at produsentene kunne klart å lage en eller to arbeidsmobiler uten å gå med tap!

 

enkle egenskaper:

-vanntett

-støtsikker

-ringe

-sende sms

(-motta og sende mail)

-liten men lys og tydelig skjerm

-telefonliste

-småfunksjoner kalkulator, alarm, stoppeklokke etc.

-"lommelykt"

 

 

eventuelt kan do jo lage en telefon med bra og avanserte funksjoner, men som allikevel tåler en tur i bakken og en liten badetur. dette hadde sikkert kommet til nytte for en del aktive personer + de litt uforsiktige.

8102378[/snapback]

 

Som jeg sa, det finnes ingen hindringer, men det er ikke gunstig for dem å lage det, da kostnadene er større enn inntekter og her ikke bare produksjonskostnader, men også markedsføring og salg og service, avsetning til garanti og service ;)

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

*snip*

8102378[/snapback]

 

Som jeg sa, det finnes ingen hindringer, men det er ikke gunstig for dem å lage det, da kostnadene er større enn inntekter og her ikke bare produksjonskostnader, men også markedsføring og salg og service, avsetning til garanti og service ;)

8102643[/snapback]

 

men hvis de klarte å finne marked til nokia 7380 så må det jo finnes marked for en brukstelefon. (men på en annen side har vel nokia råd til å slippe et par modellere som går med tap.)

selv syns jeg Nokia 7380 bare ser ut som en fancy vibrator, men det er meg da. :hm:

 

ellers har jeg ikke noe imot at produsenter eksperimenterer med forskjellig disegn selv om det kanskje ikke er lønnsomt. det er ofte under sånn eksperimentering at de beste ideene dukker opp. men markedet er kanskje ikke så åpent for nye ting. (bare se på meg og 7390...)

Lenke til kommentar
7380 er tiltenkt til mote og designbevisste. Også for de som vil ha noe uvanlig ;)

8102959[/snapback]

 

tenkte meg det. :p

men hvis det slippes modeller som er "motebevisste" så er det jo minst like smart og lønnsomt å slippe noen som kan brukes til praktisk arbeid,

som f.eks. firmatelefoner til el-selskap som er ute å sjekker linjer, tømmerhoggere og andre skikkelige skogsfolk + de jeg nevnte istad de litt uforsiktige. vil tro markedet er større der enn hos de motebevisste. ;)

Lenke til kommentar

Det finnes allerede en telefon som har innebygd gps, er støtsikker og vanntett, irriterer meg over at jeg ikke husker hva den heter, men en kamerat av meg jakter mye og hadde kjøpt den i en friluftsbutikk i fjor sommer. skal se om jeg får tak i han så skal jeg finne navnet. Det var ikke et merke som ellers lager mobiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...