Gå til innhold

Oh shit! Mørkekjøring

jontheman

Anbefalte innlegg

Helvete, kom akkurat på at jeg skulle fornyet lappen! Fikk lappen i juni 06 og tok mørkekjøringen for noen uker siden, men jeg glemte selvfølgelig å fornye lappen. Og så reiser jeg på vinterferie søndag 25. februar..

Så da lurte jeg på om noen av dere vet om det er datoen for avholdt mørkekjøring som teller eller datoen man er på biltilsynet som teller?

Og spørsmål nr. 2: Kan man fornye førerkortet på enhver trafikkstasjon i landet (f. eks i nærheten av Geilo eller Gol) eller om jeg må gjøre det i Bergen der jeg kjørte opp?

Veldig takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornyes førekortet etter fristen 1. mars, selv om du har dokumentasjon på at du har gjennomført mørkekjøringskurset, må du bestå en praktisk prøve for å få utstedt nytt førerkort med livsvarig gyldighet. Det er altså datoen du fornyer førerkortet som gjelder.

Det siste du spør om er jeg usikker på. Ta en telefon til din nærmeste trafikkstasjon mandag morgen og spør.

Lenke til kommentar
Helvete, kom akkurat på at jeg skulle fornyet lappen! Fikk lappen i juni 06 og tok mørkekjøringen for noen uker siden, men jeg glemte selvfølgelig å fornye lappen. Og så reiser jeg på vinterferie søndag 25. februar..

Så da lurte jeg på om noen av dere vet om det er datoen for avholdt mørkekjøring som teller eller datoen man er på biltilsynet som teller?

Og spørsmål nr. 2: Kan man fornye førerkortet på enhver trafikkstasjon i landet (f. eks i nærheten av Geilo eller Gol) eller om jeg må gjøre det i Bergen der jeg kjørte opp?

Veldig takknemlig for alle svar

8009710[/snapback]

Du kan fornye førerkortet på hvilken som helst trafikkstasjon i landet. Det er ingen problem så lenge du kan dokumentere at du har hatt mørkekjøring. Datasystemet til vegvesenet er felles over hele landet.

Du har nå ett førerkort som gjelder til 1. mars. For å kjøre lovlig etter denne datoen må du fornye førerkortet ved å fremvise dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring. Om du gjør dette før eller etter 1. mars har mindre betydning. Vel - bortsett fra at du ikke må kjøre bil før du har gyldig førerkort da.. Du trenger uansett ikke ny førerprøve! Dette er helt sikkert.

Det eneste problemet ditt er altså at du ikke har lov til å kjøre bil mellom 1 mars og den datoen du kommer deg til en trafikkstasjon. Så med mindre du trenger førerkortet for å komme deg hjem fra vinterferie, kan du slappe helt av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...