idaleand Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Hei. Jeg lurte på om noen vet hvor mange grader det er i en isbit? Og vill den isbiten ha samme tempratur i -10 som i -40, eller vill den ta samme tamperatur som luften rundt den? Endret 23. februar 2007 av idaleand Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 det kommer vel helt ann på hvor kaldt det har vert der den har blitt fryst ned? Men høyeste temperatur er vel på -1grad... eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hei. Jeg lurte på om noen vet hvor mange grader det er i en isbit? Og vill den isbiten ha samme tempratur i -10 som i -40, eller vill den ta samme tamperatur som luften rundt den? 8008975[/snapback] En isbit kan ha alle tempraturer fra 0 grader og nedover. Ligger den i en fryser som holder -20, vil den være -20 grader. Overflaten vil dog raskt varmes opp til 0 grader i romtemperatur, mens temperaturstigningen vil komme senere jo lenger inn i isbiten du måler. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Hvis isbiten ligger i en fryser med -18 grader vil det også være -18 inne i isbiten. Jeg så engang en fin artikkel om temperaturen i smeltende is, men husker hvor. Jeg kan se om jeg finner den igjen. Edit: Litt sen der ja. Finner ikke igjen artikkelen nå, men kanskje noen andre vet av den. Husker den ifra 2Fy (og det begynner det å bli noen år siden for å si det slik). Endret 23. februar 2007 av Atanatar Lenke til kommentar
000111222 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Is som smeltar ligg på 0 grader. Når det har gått over til vatn byrjar temperaturen å stige igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå