Gå til innhold

PC for el-overfølsomme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pakk inn hele sulamitten i sølvpapir.

8012981[/snapback]

Blitt dårlig med kjøling da.

Kjøp en PC med tco'03 skjerm (mest for placebo effekt), og et system basert på amd ee prosessor.

Poenget er vel mest å få henne til å tro at den avgir liten stråling.

Håper ikke hun bruker mobil, eller bor i nærheten av en høyspentlinje.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tar man de forholdsregler som skal til for å sikre kjølinga, det trenger ikke å være hermetisk lukket. Eventuelt lager du en hermetisk lukket boks, som du kjøler ned med en Zalman Reserator. Det ser skikkelig space age-ut, og vedkommende vil sikkert føle seg godt ivaretatt.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva alu folie kan gjøre, som metallet i kassa allerede gjør.

Si heller til henne at det er viktig den er tilkoblet jordet stikkontakt, slik at kabinettet blir jordet og all stråling forsvinner til jord.

Lenke til kommentar

Det med å ha lav effekt er det beste rådet til nå, ting med lav effekt har over det jevne mindre elektromagnetisk stråling, og det lønner seg å sette maskinen langt unna da feltet avtar kraftig med avstand.

Når det er har sagt har jeg aldri sett noe som forsvarer at el-allergi er et reellt fenomen. Mange av de som har det ser ut til å bli sterkere plaget av det de tror avgir mye EM-stråling enn det som faktisk gjør det.

AtW

Lenke til kommentar
Strålingen til en CRT skerm er så kraftig at med riktig utstyr kan man sitte på gata utenfor huset og snappe opp bildet som vies på skermen. Det påsto i hverfall en av lærerene mine i elektronikk på grunnkurs elektro.

8011857[/snapback]

Du kan nok snappe det opp på enda lenger avstand enn det om du har riktig utstyr, men det trenger ikke å bety no spesielt, med riktig utstyr kan man måle ufattelig små utslag.

AtW

Lenke til kommentar

Skjerming av kabinettet med sølvpapir bør i hvert fall gi en god placebo-effekt. Det er bare å opplyse om at metallfolie (riktig nok bly men...) brukes for å beskytte mot alfa- beta- og gammastråling (altså radioaktiv stråling med høy intensitet).

For å få til en skikkelig god skjerming kan det antagelig bygges en plate av blykrystall (altså samme type glass som brukes i krystallvaser etc) men dette vil nok koste mye penger....

Og for å sette stråling/elallergi i perspektiv kan det nevnes at vi bombarderes av nøytrinoer hele tiden alltid fra verdensrommet uten at folk flest blir påvirket...

Most neutrinos which pass through the Earth emanate from the sun and more than 50 trillion solar electron neutrinos pass through the human body every second.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neutrinos

mvh Øystein

Lenke til kommentar

OFFTOPIC

ali2.jpg

Denne funker vel, billigere alternativ enn å pakke inn datamaskinen i blyglass.

:)

Ontopic:

Tenker at metallkabinettet skjermer endel for strålingen i utgangspunktet. Kanskje hun burde prøve å låne data hos noen andre noen timer for å kjenne etter om det oppleves som et problem?

El-allergi eller ikke, hensyn kan tas uansett. Isteden for å argumentere for eller mot om denne lidelsen eksisterer. Det var nå vi skulle hatt Gro Harlem på tråden for å forklare nærmere hvordan det oppleves :thumbup:

Lenke til kommentar

Ber nok om det selv, men tror at folk hjelper henne slik fort kan gjøre det verre.

Vær heller flink til å argumentere for at en pc som er jordet og har lavt effektforbruk vil være tingen.

Si også at flatskjermer har tilnærmet null stråling i forhold til en crt.

Lenke til kommentar

8012981[/snapback]

Seriøst? Er det mulig? Mulig jeg er teit her, men hadde jo vært kult om det funka (om ikke annet så oppe i hodet, men kan jo være det brukes noen slags måleinstrumenter før og etter, hva vet jeg).

8012991[/snapback]

Burde funke, men spørs om du ikke får problemer med kjølingen. Må i hvert fall la det være åpent der det er vifter og hull.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Om pcen trenger skjerming, så er nok behovet størst rundt strømforsyningen. Nå har ikke jeg en oversikt over hva slags stråling som blir sendt ut der, og hva som stopper det, men det er ikke utenkelig at en slags folie kan ha positiv effekt. Det vil forøvrig overraske meg om ingen lager noen "matter" til å ha inne i kabinett for noe sånt.

Med en pc som bruker lite effekt tenkte jeg på noe som et billig hovedkort med en Sempron-cpu eller lignende.

Men selve pcen kan nok holdes på litt avstand fra brukeren, og strålingen avtar med avstanden, kvadratet av avstanden om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Hehe, lurer fælt på hvordan du kunne vite at det var en dame...  :blush:

8012323[/snapback]

Det har foreløpig kun vært damer som har hatt tilfeller av "el-allergi". Det som er ganske morsomt er at i undersøkelsene som har blitt gjort der hvor offeret ikke kunne vite hva de ble utsatt for, ble ganske mange mer plaget av "strålingen" fra en murstein enn fra en mobiltelefon. Varmekabler i gulvet (som de ikke var klar over) gjorde ikke så mye, men den ene lampa som var i rommet gjorde visst at enkelte av dem fikk en "kraftig kløe".
Lenke til kommentar
Om pcen trenger skjerming, så er nok behovet størst rundt strømforsyningen. Nå har ikke jeg en oversikt over hva slags stråling som blir sendt ut der, og hva som stopper det, men det er ikke utenkelig at en slags folie kan ha positiv effekt. Det vil forøvrig overraske meg om ingen lager noen "matter" til å ha inne i kabinett for noe sånt.

Med en pc som bruker lite effekt tenkte jeg på noe som et billig hovedkort med en Sempron-cpu eller lignende.

Men selve pcen kan nok holdes på litt avstand fra brukeren, og strålingen avtar med avstanden, kvadratet av avstanden om jeg ikke tar helt feil.

8013466[/snapback]

Strålingen vil nok avta med "kubikken" til avstanden, så å sette den lenger unna skulle funke meget bra.

Lenke til kommentar

Okei.

Problemet som kan være med LCD skjerm er jo bakgrunnsbelysningen.

Som sakt er bakgrunnsbelysningen nesten det samme som lysstoffrør.

Og Lysstoffrør er "bad" for en EL-Sensitiv. (kadoder brukes sikkert)...

Det finnes noen som er mer sensitiv til stråling enn andre EL.sensitive så det må du ta hensyn når du lager maskinen...

Noen tåler faktisk ikke og ha mobilen i lomma, da var det en dame som utviklet bakterier som dannet utslett i området mobilen lå på.

Uansett lomme.

Du kan gjøre så her:

- Sette maskinen i et annet rom med flere meter ledning inn til der hun skal sitte.

og da må det kaaanskje kjøpes kvalitets kabler som har lav tap, og dermed lav utstråling, de kan ekstraskjermes med feks aliminiums foljie rundt. Det er det som brukes på vanlige 230Volts kabler inne i hus (i ALLE hus) (fastmontert)..

Husk og jorde skjermingen.

- Skal hun ha internett, må Netverkskabelen være skjermet (det finnes for noen få kroner ekstra for meteren).

- Tro ikke om det finnes nye typer skjermer som bruker annen teknologi for bakgrunnsbelysining? Det finnes noen LCD skjermer med LED belysning (tror det var en MAC skjerm som nylig har det).

- Kjøp faraday bur som kan klippes og bøyes og lime det fast på utsiden av kabinettet... (vet ikke om det finnes)...

Offtopic:

Jeg har 2,4GHz Bilde/Lyd overføring fra min PC oppe til TV'en nede, og når microen brukes så kommer det sinnsykt med forstyrrelser på mottakeren.

Dårlig isolering? Jeg står UNNA microen når jeg bruker den nå...

PS_: Jeg er også redd stråling, men bare redd.

Og har merket litt slik tvangstanker når jeg er atmed den millitære Radarstasjonen her jeg bor. Men jeg vet at det ikke er farlig og være atmed den, grunnet av at strålingen vinkler ikke så brått nedover, ingen i bygda mi treffes av strålingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

8012981[/snapback]

Seriøst? Er det mulig? Mulig jeg er teit her, men hadde jo vært kult om det funka (om ikke annet så oppe i hodet, men kan jo være det brukes noen slags måleinstrumenter før og etter, hva vet jeg).

8012991[/snapback]

teoretisk sett så skal aluminumsfolie fungere fint, en må bare huske på og jorde aluminiumen. Men om en har lyst til og pakke pcen inn i aluminiumsfolie er en helt annen sak... (det samme gjelder også en eller annen form metall netting rundt pcen, det vil også fungere)

Men jeg ville i det minsta gått for et EMI shielda kabinett. Det skal ha en effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...