Gå til innhold

PC for el-overfølsomme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Om det skal være minst mulig elektromagnetisk stråling fra pcen, så vil nok en pc som bruker lite effekt være best egnet.

Slik stråling blir vi utsatt for fra alt det går strøm gjennom, for eksempel alle ledningene i veggene.

Hva skal pcen brukes til?

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok lange kabler, evt. en kvm- boks er det lureste. Det er ikke så vanskelig å få maskinen plassert noen meter unna.

Uansett, det er vel skjermen som er det største problemet?

De aller fleste "ferdigprodusenter" tester maskinene sine mot stråling, og de kan sikkert oppgi dataene, men jeg aner jo ikke om de er godt nok skjermet.

Lenke til kommentar

Det ble for ikke så lenge siden vitenskapelig bevist at såkalt el-allergi bare er tull. Du kan med andre ord selge vedkommende hva som helst, bare du slenger på et klistremerke eller på en annen måte får frem at produktet er spesiallaget. Placebo-effekten vil ta seg av resten, og husk å ta deg godt betalt.

Lenke til kommentar
Det ble for ikke så lenge siden vitenskapelig bevist at såkalt el-allergi bare er tull. Du kan med andre ord selge vedkommende hva som helst, bare du slenger på et klistremerke eller på en annen måte får frem at produktet er spesiallaget. Placebo-effekten vil ta seg av resten, og husk å ta deg godt betalt.

8010759[/snapback]

Oh really ?

Hvor da forresten ? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig det siste.En CRT- skjerm har veldig mye høyere stråling enn en LCD- skjerm, det er her snakk om enorme forskjeller. Nå er det riktignok aldri bevist at man blir påvirket, men hvis man er el- alergiker, (bryr meg ikke om om det er reelt eller ikke, det får folk avgjøre selv), er skjermen hovedproblemet i denne sammenhengen.

Man har jo den svenske TCO- standarden, den sier blant annet noe om stråling fra skjermen. Sjekk litt rundt den standarden, så blir du litt klokere.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig det siste.En CRT- skjerm har veldig mye høyere stråling enn en LCD- skjerm, det er her snakk om enorme forskjeller. Nå er det riktignok aldri bevist at man blir påvirket, men hvis man er el- alergiker, (bryr meg ikke om om det er reelt eller ikke, det får folk avgjøre selv), er skjermen hovedproblemet i denne sammenhengen.

Man har jo den svenske TCO- standarden, den sier blant annet noe om stråling fra skjermen. Sjekk litt rundt den standarden, så blir du litt klokere.

8010955[/snapback]

Det der er upresist og heller ikke korrekt. Husk at det også er veldig ulikt fra CRT-/LCD-skjerm til CRT-/LCD-skjerm.

Slik jeg har forstått det, er det meste av strålingen på baksiden av en CRT-skjerm, og relativt lite på fremsiden. Og en PC-CRT-skjerm ståler vel vesentlig mindre enn en typisk CRT-TV.

For så vidt er de fleste nyere CRT-skjermer godkjent for TCO-99 eller TCO-03, i likhet med mange LCD-skjermer.

Nå skal jeg på ingen måte danne et glansbilde av CRT-skjermer, men jeg liker ikke ubegrunnede påstander.

Har noen dokumentasjon på at de fleste CRT-skjermer sender ut mer stråling enn de fleste LCD-skjermer?

Lenke til kommentar

8010955[/snapback]

Det der er upresist og heller ikke korrekt. Husk at det også er veldig ulikt fra CRT-/LCD-skjerm til CRT-/LCD-skjerm.

Slik jeg har forstått det, er det meste av strålingen på baksiden av en CRT-skjerm, og relativt lite på fremsiden. Og en PC-CRT-skjerm ståler vel vesentlig mindre enn en typisk CRT-TV.

For så vidt er de fleste nyere CRT-skjermer godkjent for TCO-99 eller TCO-03, i likhet med mange LCD-skjermer.

Nå skal jeg på ingen måte danne et glansbilde av CRT-skjermer, men jeg liker ikke ubegrunnede påstander.

Har noen dokumentasjon på at de fleste CRT-skjermer sender ut mer stråling enn de fleste LCD-skjermer?

8011526[/snapback]

Poenget mitt var at bildet i CRT-skjermer dannes med en elektronkanon, som ved hjelp av høyspenning skyter elektroner på baksiden av skjermen og eksiterer spesielle stoffer som produserer fargene. (Regner med at du visste det.) Ser ikke hvordan en LCD-skjerm kan generere mer stråling...

Lenke til kommentar

Ad. stråling fra CRT/LCD- skjermer. Nei, jeg har ikke noe dokumentasjon liggende, jeg uttaler meg på grunnlag av at jeg daglig leser IT-relatert materiale, inkludert tester av skjermer, og tilhørende stoff. Det er jobben min.

Dette er et diskusjonsforum, ikke tekst til en hovedoppgave, der krav til akademiske forskningsmetoder og dokumentasjon slår inn. Trenger du å verifisere min påstand, eventuelt avkrefte den, så sett i gang.

Jeg mener bestemt at på et generelt grunnlag kan man hevde at det er mindre stråling fra en LCD- skjerm, enn fra en CRT. Hvis du ikke er enig, så hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar

8010759[/snapback]

vitenskapelig bevist utifra noen apparater, han det er snakk om føler mer enn disse apparatene.

så en spillefilm hvor en sjåfør fortalte hvordan han følte smerten til dyret han kjørte på i lsd rus. så en skal aldri være sikker, og alikevel ta utgangspunkt i hva klienten spør om istedenfor å kverulere. hva med disse kjøleskapene av kabinett? var det tt kabinett.

hiper 580 har iallefall overspenning.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Kva stråler mest:

Ei elektrokanon eller ein elektronisk krets?

Å "tappe" skjermbildet frå ein CRT-skjerm er fullt mulig, det krever deimot ein del utstyr og kvaliten på bildet er så som så.

Men forsvaret har iallefall tidlegare beskytta maskiner som er kritiske.

At TCO-merkinga angir ein viss makseffekt på strålig så betyr ikkje det at LCDene er oppi den grensa.

Lenke til kommentar

8010759[/snapback]

Holder med Isbilen i dette.

Jeg hadde, for å gi kunden en god følelse, plassert et par lag netting rundt PC'en for å gi henne en tro på at faraday-bur-effekten fjerner en del stråling, og samtidig funnet frem noen rør (eller plater med noen 90°-vinkler på) til å strekke de kablene som leder mye strøm gjennom.

Hadde forresten vært gøy å fyre av en EMP mot henne og se hvordan hun reagerte :!:

Lenke til kommentar

Hei,

takker for alle innspill, enten de er vitenskapelige eller ei. Jeg har forøvrig ingen som helst interesse av eller forutsetning for å vite om dette med el-overfølsomhet er fakta. Jeg forholder meg bare til en som mener å være el-overfølsom. PC'en skal kun brukes til internett, skriving og mail.

Forstår vedkommende slik at det kan være kjekt å plassere PC'en litt lenger unna, men vi snakker vel neppe om å bruke noe annet enn kabler til mus/tastatur? Såvidt jeg forstår, bør man også unngå trådløse duppedingser of any kind?

Endret av Rune69
Lenke til kommentar
Om det skal være minst mulig elektromagnetisk stråling fra pcen, så vil nok en pc som bruker lite effekt være best egnet.

Du mener altså powersupply og watt, right? Vil dette også si at en "svakere" pc med enkelt hovedkort, mellomkjapp prosessor osv. avgir mindre stråling hvis komponentene til sammen krever mindre watt-kraft? :hmm:

[OFFTOPIC]

Hadde forresten vært gøy å fyre av en EMP mot henne og se hvordan hun reagerte :!:

Hehe, lurer fælt på hvordan du kunne vite at det var en dame... :blush:

[/OFFTOPIC]

På en nettside for el-overfølsomme (ja, det finnes visst noe slikt), finner jeg et hint om å "isolere" komponentene på en eller annen måte som gjør at det avgis mindre stråling. Noen som vet hvordan dette gjøres? Materialer?

Endret av Rune69
Lenke til kommentar

Du mener altså powersupply og watt, right? Vil dette også si at en "svakere" pc med enkelt hovedkort, mellomkjapp prosessor osv. avgir mindre stråling hvis komponentene til sammen krever mindre watt-kraft? :hmm:

[OFFTOPIC]

Hehe, lurer fælt på hvordan du kunne vite at det var en dame... :blush:

[/OFFTOPIC]

På en nettside for el-overfølsomme (ja, det finnes visst noe slikt), finner jeg et hint om å "isolere" komponentene på en eller annen måte som gjør at det avgis mindre stråling. Noen som vet hvordan dette gjøres? Materialer?

8012323[/snapback]

Det kan antakelig gjøres med et såkalt "faradaybur", et metallgitter rundt hele sulamitten. Det er samme prinsippet som for eksempel gitteret i døren på en mikrobølgeovn. Hvor praktisk det er er en annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar
Pakk inn hele sulamitten i sølvpapir.

8012981[/snapback]

Seriøst? Er det mulig? Mulig jeg er teit her, men hadde jo vært kult om det funka (om ikke annet så oppe i hodet, men kan jo være det brukes noen slags måleinstrumenter før og etter, hva vet jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...