Damp Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Er det mulig å slå av tastatur og mus ved hjelp av visual basic? Isåfall, kan noe forklare meg Endret 23. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Private Declare Function BlockInput Lib "user32" (ByVal fBlock As Long) As Long Option Explicit Private Declare Function BlockInput Lib "user32" (ByVal fBlock As Long) As Long Dim m_blnInput As Boolean Private Sub ChangeInput() m_blnInput = Not m_blnInput BlockInput m_blnInput End Sub Edit: Lurt å nevne at maskinen kan låses opp ved å trykke CTRL-ALT-DEL. Endret 23. februar 2007 av Jonas Lenke til kommentar
backup Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 I vb 6: Private Declare Function BlockInput Lib "user32" (ByVal fBlock As Long) As Long Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long) Private Sub Command1_Click() DoEvents 'Lås mus og tastatur BlockInput True 'Vent 20 sekunder Sleep 20000 'Lås opp mus og tastatur BlockInput False End Sub Lenke til kommentar
Damp Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Takk for svar Nå trenger jeg hjelp med en ny ting, hvordan kjører man en vanlig ledetekst kommando i vb? Jeg er helt ny innenfor scripting Setter stor pris på all hjelp jeg kan få :!: Endret 23. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Shell "ping 127.0.0.1" Lenke til kommentar
Damp Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Takk for hjelpen Jonas! :!: Du har vel ingen lenker til noen gode videotutorials du kan anbefale for nybegynnere? Endret 23. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Beklager, men det har jeg ikke. Lenke til kommentar
Damp Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) !Jeg har sett skrivefeilen, jeg fikser på det senere ! Min første applikasjon Kan noen hjelpe meg med å gjøre det slik at jeg kan stille på hvor lang tid det skal ta å slå den av? Public Class Form1 Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load End Sub Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Shell("shutdown -s -t 1800") End Sub Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) End Sub Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click Shell("shutdown -a") End Sub End Class Endret 23. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Ta en titt på InputBox-funksjonen, fungerer til det enkleste. Dim strTid As String = InputBox("Enter some text") Lenke til kommentar
Damp Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Ta en titt på InputBox-funksjonen, fungerer til det enkleste. Dim strTid As String = InputBox("Enter some text") 8012207[/snapback] Hva er denne funksjonen til, nysgjerrig :!: Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Den gir deg bruker-input, slik at man feks. kan stille inn en timer. Lenke til kommentar
Damp Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Den gir deg bruker-input, slik at man feks. kan stille inn en timer. Har du et eksempel på en slik kode? Er ikke helt sikker på hvordan man bruker den Endret 24. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Den gir deg bruker-input, slik at man feks. kan stille inn en timer. Har du et eksempel på en slik kode? Er ikke helt sikker på hvordan man bruker den 8014225[/snapback] I ditt tilfelle ville koden bli noenlunde som følger (plasseres under Button1_Click): ' Be brukeren om inndataDim iTime As Integer, sTime As String = InputBox("Skriv inn ønsket " & _ " tidsintervall til maskinen avsluttes.") ' Unnlat å utføre operasjonen dersom inndataboksen ble kansellert If Integer.TryParse(sTime, iTime) Then ' Dersom du har VB.NET 2.0, bør du erstatte Integer med UInteger. Shell ("shutdown -s -t " & iTime) End If Jeg tror dog det er fordelaktig at du benytter en annen inndatametode, eksempelvis via en tekstboks. Da kan du lettere legge til flere funksjoner, og brukeren slipper å måtte taste inn en verdi (skjønt, du kan legge til en standardverdi til inndataboksen òg). Legg til en tekstboks og endre koden til følgende: Dim iTime As Integer ' Unnlat å utføre operasjonen dersom tekstboksens verdi er ugyldig If Integer.TryParse(TextBox1.Text, iTime) Then Shell ("shutdown -s -t " & iTime) End If Endret 24. februar 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Damp Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Takk for et fyldig svar aadnk! Men jeg tenkte mer på å bruke en timer? så jeg slipper det popupvinduet. Der med å bruke en track bar for å velge hvor lang tid det skal ta før den slår seg av. Slik ser den ut nå. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Legg først til følgende (enten i klassen til formen eller i en egen klasse), slik at du slipper å måtte bry deg om å bygge opp kommandoen. Dette fungerer også som en abstraksjon fra kommandolinjen, hvilket gjør det mulig og enkelt å bytte metode (f.eks. til ExitWindowsEx eller WMI) ved en senere anledning. ' Inneholder de ulike handlinger vi kan utførePublic Enum Actions Abort = 0 Shutdown = 1 Restart = 2 LogOff = 3 End Enum ' NB: Implementerer ikke "reason code" (se shutdown /?) Public Sub Shutdown(ByVal Action As Actions, Optional ByVal TimeOut As Integer = -1, _ Optional ByVal Force As Boolean = False, Optional ByVal Comment As String = "") ' Initialiser kommandoen vi skal sende Dim oCommand As New System.Text.StringBuilder("shutdown ") ' Fortell hvilken handling som skal utføres ved å legge til den første ' bokstaven i handlingskonstanten. oCommand.Append ("-" & Action.ToString.ToLower.Substring(0, 1) & " ") ' Legger til de ulike paramenterene om de er gyldige If TimeOut >= 0 Then : oCommand.Append ("-t " & TimeOut & " "): End If If Comment.Length > 0 Then : oCommand.Append ("-c """ & Comment & """" & " "): End If If Force Then : oCommand.Append ("-f "): End If ' Kjører kommandoen Shell (oCommand.ToString) End Sub Public Sub Shutdown() ' Viser standard-brukergrensesnittet Shell ("shutdown -i") End Sub Legg til en Timer til formen og legg til følgende kode (fjern prosedyrene Button1_Click og Button2_Click først): Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click ' Henter hvor lenge vi skal vente med å avslutte maskinen Dim iTimeOut As Integer = TrackBar1.Value ' Initialiserer timer og progresjonsbar Timer1.Interval = 1000 ' ms Timer1.Enabled = True ProgressBar1.Value = 0 ProgressBar1.Maximum = iTimeOut End Sub Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick ' Øk progresjonsbaren ProgressBar1.Increment (1) ' Dersom vi har nådd enden, ... If ProgressBar1.Value = ProgressBar1.Maximum Then ' ... avslutter vi maskinen. Shutdown(Actions.Shutdown, , True) End If End Sub Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click ' Skru av timer og tilbakesett progresjonsbar ProgressBar1.Value = 0 Timer1.Enabled = False ' Avbryt avslutning for "good measures". Mulig dette har svært lite å si ' og er følgelig unødvendig. Shutdown (Actions.Abort) End Sub Endret 24. februar 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Damp Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Damp Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Public Class Form1 Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click If CheckBox1.Checked = False Then MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 30") End If If CheckBox2.Checked Then CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 60") End If If CheckBox3.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 90") End If If CheckBox4.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 120") End If If CheckBox5.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 150") End If If CheckBox6.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 180") End If If CheckBox7.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 210") End If If CheckBox8.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox9.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 240") End If If CheckBox9.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox10.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 270") End If If CheckBox10.Checked Then CheckBox2.Checked = False CheckBox3.Checked = False CheckBox4.Checked = False CheckBox5.Checked = False CheckBox6.Checked = False CheckBox7.Checked = False CheckBox8.Checked = False CheckBox9.Checked = False MsgBox("You clicked 'Shutdown -?', your computer will now be shut down by your specified time. Please stand by...") Shell("shutdown -s -t 300") End If If CheckBox1.Checked Then MsgBox("You clicked 'Shutdown -?' when the 'Abort' checkbox was checked, the operating shutdown will now abort...") Shell("shutdown -a") End If End Sub Her er koden min til nå, den andre du postet aadnk var litt vanskelig å ta til seg. Så jeg tar det heller step by step ved å følge tutorials hos microsoft. Nå har jeg da et problem, jeg hadde tenkt til å lage scriptet slik at hvis jeg check'a en checkbox så ville den andre som var checked bli blank, hvis du skjønner hva jeg mener. Kan noen fortelle hva jeg har gjort galt her? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Nå har jeg da et problem, jeg hadde tenkt til å lage scriptet slik at hvis jeg check'a en checkbox så ville den andre som var checked bli blank, hvis du skjønner hva jeg mener. Kan noen fortelle hva jeg har gjort galt her? 8023025[/snapback] Bruk RadioButton-kontrollen: If RadioButton1.Checked Then MessageBox.Show("Den første sjekkboksen er markert.") ElseIf RadioButton2.Checked Then MessageBox.Show("Den andre sjekkboksen er markert.") Else MessageBox.Show("Den tredje sjekkboksen er markert.") End If Lenke til kommentar
Damp Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Skjønner Takk skal du ha! Edit: Hvordan lage scrollbar? Endret 25. februar 2007 av pcbygger91 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Edit: Hvordan lage scrollbar? 8024698[/snapback] Det kommer an på hva du skal bruke det til, men jeg vil tro du ønsker å gjøre selve formen "scrollable" når kontroller kommer utenfor dens rammer. Det kan du oppnå ved å sette AutoScroll-egenskapen til True. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå