dragan Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 lurte på en liten ting for øyeblikket kjører jeg WIN2K på en FAT32 disk går som regel helt "perfekt", jeg legger hvertfall ikke merke til noe problemer til mitt bruk av pcen men det jeg lurte på om det er bedre å konvertere filsystemet til NTFS? altså, vil ting gå fortere på pcen? er det noen bivirkninger av dette, feks at jeg kan miste all data på hd'en osv? hva er best å gjøre? vel helst ha det slik at jeg ikke mister noe som er lagret på hd'en :smile: tenkte jeg kunne spørre her før jeg foretar meg noe sikkert noen her som har mere peiling enn meg mvh dragan Lenke til kommentar
vegge Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Ikke fiks ting som fungerer.. riktignok er NTFS det de fleste anbefaler i dag. Bare søk på "ntsf fat32" i forumet så ser du det.. Men NTFS er ikke raskere enn FAT32. Det er tilnærmet likt - lurer på om FAT32 er 1 % raskere eller noe.. (sikkert bare rykter) NTFS skal være sikrere og utnytte plassen på store harddisker bedre. Mer kan du lese ved å søke ja.. Så jeg foreslår da at du dropper konverteringa. Neste gang du skal formatere en harddisken din eller en partisjon, så kan du heller velge NTFS i steden for FAT32 da. Lykke til! :smile: _________________ AMD T-bird 1400@1615MHz.. og stabil! [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-06 22:16 ] Lenke til kommentar
abene Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Quote: for øyeblikket kjører jeg WIN2K på en FAT32 diskgår som regel helt "perfekt", jeg legger hvertfall ikke merke til noe problemer til mitt bruk av pcen Hvorfor bytte ut noe som funker? NTFS er riktignok bedre filsystem, men spørs om du merker noe til forbedringen. Quote: men det jeg lurte på om det er bedre å konvertere filsystemet til NTFS?altså, vil ting gå fortere på pcen? NTFS er bedre enn FAT32 på ganske mange områder, spesielt på sikkerhet. Men du vil neppe merke at pcen går fortere. Quote: er det noen bivirkninger av dette, feks at jeg kan miste all data på hd'en osv? Bivirkning av konverteringen? Nei, i utgangspunktet ikke, men man bør alltid ta backup hvis man foretar store endringer i systemet. Quote: hva er best å gjøre?vel helst ha det slik at jeg ikke mister noe som er lagret på hd'en :smile: Du kan gjerne konvertere uten å miste data, bruk kommandoen convert: convert c: /fs:ntfs http://www.windows.no/win_fs.php _________________ arsæll [ Denne Melding var redigert av: arsaell på 2002-12-06 22:20 ] Lenke til kommentar
dragan Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 ah takk for raske svar:) tror jeg står over konvertinga da, og sparer den til neste gang det blir formatering istedenfor:) nok en gang takk mvh dragan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå