Tullballj Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg holder på å leke meg litt i Java. Jeg får feilmelding når jeg skal trykke Compile. "Cannot find symbol - variable" Hva kan være galt. Er i denne kodedelen jeg får feil. } public void listcars() { for(Car car : cars); System.out.println(car.getCarInfo()); } } Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg holder på å leke meg litt i Java. Jeg får feilmelding når jeg skal trykke Compile. "Cannot find symbol - variable" Hva kan være galt. Er i denne kodedelen jeg får feil. } public void listcars() { for(Car car : cars); System.out.println(car.getCarInfo()); } } 8007977[/snapback] Du må gjerne poste mer kode, er den stor - pastebin Lenke til kommentar
kjey Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Når du får den meldingen er årsaken som oftest at variabelen ikke er deklarert eller at en variabelen som blir brukt egentlig ikke kan brukes pga mangel på tilgang (private, public etc.). Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Skal se etter... Endret 23. februar 2007 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Her er resten av koden til klassen. import java.util.ArrayList; public class Bilpark1 { // Legger inn data om de ulike bilene private ArrayList<Car> cars; public Bilpark1() { cars = new ArrayList<Car>(); } public void storeCar(Car car) { cars.add(cars); } public int numberOfCars () { return car.size(); } public void removeCar (int CarNumber) { if (CarNumber < 0) { car.remove(CarNumber); } else { //Dette er ikke et gyldig nummer } } public void listcars() { for(Car car : cars); System.out.println(car.getCarInfo()); } } Endret 23. februar 2007 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 det er btw linjen System.out.println(car.getCarInfo()); som blir markert med "Cannot find symbol - variable" Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) det er btw linjen System.out.println(car.getCarInfo()); som blir markert med "Cannot find symbol - variable" 8009068[/snapback] Og så dummyspørsmål - du har selvfølgelig en Car-klasse? Og bruker en ikke en iterator for å liste ut innhold i en arraylist? Endret 23. februar 2007 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
Ric_H Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 for(Car car : cars); Det skal ikke være noe semikolon der, da slutter loopen der ... som også forklarer hvorfor "car" blir ugyldig, den brukes utenfor scope: System.out.println(car.getCarInfo()); Forresten bruker du "car" mange andre steder i koden, der du egentlig burde ha brukt variabelen "cars". Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Takk folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå