Gå til innhold

Honorar for produksjon av webside

Anbefalte innlegg

Problemet her er vel neppe kvaliteten hos verken proffesjonelle eller amatørar, men heller prisnivået hos amatørane.

Det er ikkje urimelig at ein amatør lagar websider, fotograferer eller teiknar like bra som ein proff - men det er urimelig at han gjer like bra arbeid til ein tiendel av prisen fordi han har det som ein hobby. Det er det som øydelegg markedet.

Ein proffesjonell grafisk designar, webdesignar, fotograf, whatever - det gjeld mange kreative yrker - er nødt å kunne leve av arbeidet sitt, og må derfor prise det slik han gjer. Ein amatør som har anna arbeid ved sida av, og er dyktig på området kan levere like bra arbeid til ein brøkdel av prisen nettopp fordi han ikkje treng å prise det noko høgare. Flott for amatøren der og då, og surt for proffen der og då - men på lang sikt så er det kun med på å øydelegge markedet. Dei som er proffe vil ikkje kunne overleve om markedet blir oversvømt av den type amatør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke minst, dersom en amatør velger å selge samme type arbeid som en utdannet webdesigner til en brøkdel av prisen vil det også bli med på å ødelegge markedet da de utdannede og profesjonelle ikke vil ha spesielt mye arbeid.. Konkurranse ja, men det er samme problemstilling som at polakkene kommer til norge og tar arbeidet fra de norske håndverkerne.

Lenke til kommentar

Hmm...hvis jeg skjønner det rett nå, så ødelegger freelance webdesignere markedet fordi vi tar billigere priser enn folk som har det som arbeid?

For jeg er freelance webdesigner (selv om jeg suger i design/fargematching delen), og jeg har ikke noe arbeid ved siden av men jeg begynner i hvertfall med litt billigere priser også får jeg heller gå oppover ettersom jeg blir bedre og folk vet om meg så de vet at jeg kan gjøre det liksom...skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...