petro_vitallini Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Hei alle sammen. Min første post her på forumet. Jeg har idag ett kt7a mainboard v1.3. På denne sitter det en athlon 1.33 ghz prosessor. 512 mb sdram og ett gf4 ti4600(overkill?). Jeg har tenkt å gjøre en oppgradering. Jeg har fått med meg at jeg kan kjøre xp prosessorer på den. Når jeg så skal oppgradere. Holder det med å kjøpe en ny cpu og i såfall hvor høyt kan jeg gå? Eller er det bedre å kvitte seg med hele ruklet og gå for nytt mobo, minne og cpu?? Har ikke tenkt å legge så mye mer en 3-4 laken i prosjektet. Isåfall så hadde jeg vært veldig takknemmelig om noen ville kommet med forslag til hva jeg skulle bytte ut med(har ikke så peil) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Det hadde nokk kanskje vært best å oppgradere til DDR ram ja, og fått en nytt hovedkort. SDRAM er meget treig i forholdt til DDR og du vil absolutt merke forskjellen under spill og lignende. Som du sier så er nokk kanskje et GF4ti4600 et overkill på maskinen din jah, og en ny cpu ville nokk løse opp den floppen som du har nå. Hva som er å anbefale på markede innen for socket-a hovedkort vet jeg ikke, men jeg syns en AMD Athlon XP2100+ høres rimelig ut i forhold til prisen. Når det gjelder ram så er pc2700-ram et minimum og du børs helst ha over 512mb ram. Det går seff å kjøpe 256(noe som jeg selv kjører på), men du får kanskje ikke den store ytelsen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Gratulerer med din første post :smile: Håper det blir flere etter hvert. Så til saken: 1. Oppdater biosen for å få støtte for nye prosessorer. Bios finner du her og en rekke spørsmål og svar om hovedkortet finner finner du bla. på disse sidene. Kjøp ny CPU. Det høyeste du kan gå offisiellt med siste bios er Athlon XP2100+ (1,73GHz) som for tiden koster fra 870 kr Jeg tipper det vil komme bios-oppdateringer senere som støtter helt opp til Athlon XP2600+ siden det er den siste med 133MHz FSB. Men den er ganske dyr nå så jeg vil anbefale XP2100+ nå og heller spare til en større oppgradering neste gang. [Edit] Det er en merkbar forskjell å gå over til DDR-ram, men da baller prisen fort på seg mye og det er etter min mening ikke verd prisforskjellen. Det er mer enn nok merkbar ytelseforbedring å oppgradere CPU (veldig billig er det også) så kan du heller oppgradere større deler av PC'n neste gang. [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-06 23:20 ] Lenke til kommentar
petro_vitallini Skrevet 7. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2002 Ok. Takk for rådene og linkene. Tror jeg går for en xp2100 som dere sier. Bedre å gjøre en liten oppgradering og så en større en eventuellt en helt ny pc om en stund istedenfor en halvveis nå. Passer lommeboken min også nå som det snart er jul. ,) Lenke til kommentar
joac Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Quote: Den 2002-12-07 08:43, skrev petro_vitallini:Ok. Takk for rådene og linkene. Tror jeg går for en xp2100 som dere sier. Bedre å gjøre en liten oppgradering og så en større en eventuellt en helt ny pc om en stund istedenfor en halvveis nå. Passer lommeboken min også nå som det snart er jul. ,) Hei. Ville bare si en ting selv om du har bestemt deg allerede: Jeg tror ikke jeg ville byttet ut CPU, men heller byttet HK og investert i en 256 MB brikke ram, evt 512. Etter min mening er det ikke CPU som er flaskehalsen i ditt system, men minnet. Tror faktisk ikke du vil merke en spesiellt stor ytelsesøkning ved å skifte fra en 1,33Ghz CPU til en 1,7Ghz.. Dette blir dyrere enn å bare bytte ut CPU, men da er til gjengjeld systemet ditt klart til en større CPU når det trengs(til en lavere pris enn nå) Uansett skulle du vel få tak i et rimelig fremtidsrettet HK og litt RAM for omtrent 15-1600 kroner. Selv har jeg en Athlon T-bird 800Mhz som jeg i høst byttet ut HK og dermed RAM på. Jeg gjorde dette fordi mitt gamle HK gikk istykker, og tenkte først at det var kjipt å betale for noe som ikke gav spesiell ytelsesøkning på papiret. Men jeg merket stor forskjell på systemet mitt. Jeg kjører nå med Windows XP med 256MB DDR Ram og CPU klokket til 930Mhz. Jeg synes maskinen yter veldig bra til tunge kontorapplikasjoner, og ganske bra til spill. Selv med mitt urgamle geforce256 3d kort gir den 3500 i 3Dmarks. Når det gjelder RAM virker det som om 256 holder, men 512 vil vel være greit etterhvert. Det eneste som tyner RAM behovet mitt er JBuilder(som av og til overstiger), og Mafia hvis jeg spiller på høy oppløsning. Lykke til uansett :wink: [ Denne Melding var redigert av: joac på 2002-12-07 10:19 ] Lenke til kommentar
Bernt Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg vll kjøpt så stor CPU som HK'et støtter. Kjipt å skulle bytte bort 512 Mb Ram mot 256 Mb DDR Ram, og beholde samme cpu. Bytter du CPU nå vil den ennå duge om et år, da kan du feks. kjøpe nytt HK. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Skift ut prosessoren din du. Det er billig, og og det holder i massevis. Så kan du heller kjøpe nytt hk og ram litt senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå