Gå til innhold

Norsk PS3 får begrenset bakoverkompatibilitet

Anbefalte innlegg

Sony har nok regnet ut på dette, kan hende brikken som er i amerikanske versjonen bare funker på 50 hz system, dermed så er det vel billigere for Sony og fjerne brikken en og utvikle en for 60 hz.

8014515[/snapback]

Hva har bildet som sendes til tv-en å gjøre med en chip som skal etterligne cpu i PS2?

Dette er garantert kun for å spare penger.

//Swiss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror slike nyheter som dette er nok ikke berører den gemene hop. Se på tingenes tilstand:

Konsollen kommer ut flere måneder i Europa enn USA/Japan

Konsollen har fått lunken til dårlig mottakelse jevn over

Konsollen blir nedstrippa (uten chip)

En håndkontroll uten rumble pga. mangel på rettigheter

Men... likevel tviholder Ola Donk på forhåndsbestillinger av en overpriset konsoll. Hvorfor? Spør ikke meg.

Det kunne sikkert kommet en nyhet om at det ikke ville komme noen PS3 eksklusive spill, uten at en eneste forhåndsbestilling hadde blitt kansellert...

Men, dem om det

Lenke til kommentar
Dette er ikke et forum for rettskriving og "kulturelle tilhørigheter"

8019457[/snapback]

Å joda; kanskje ikke tråden, men et forum for det er det såvisst.

Forøvrig:

intellektuell

~uel'l adj -elt, -e (fra fr) som hører til forstanden, intellektet intellektuelt var han fullt på høyde med de andre / subst: de i-e åndsarbeidere, særlig personer med høy teoretisk utdanning

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
finn et annet forum du kan spre dine intelektuelle meninger på.

Endret av floolf
Lenke til kommentar

Floolf, skal vi forsøke å ikke gå for langt off-topic nå?

Forøvrig synes jeg det hele er blåst ut av proporsjoner. Vi vet ikke enda hvor stor bakoverkompatibilitet PS3 faktisk vil få, muligheten for software-oppdateringer gjør at PAL-maskinene i løpet av kort tid godt kan få like god støtte for gamle spill som NTSC-maskinene har i dag. Det gjenstår selvfølgelig å se, men jeg synes det er litt underlig å hisse seg opp før vi får tallene på bordet. :cool:

Lenke til kommentar
Dette er ikke et forum for rettskriving og "kulturelle tilhørigheter"

8019457[/snapback]

Forøvrig:

intellektuell

~uel'l adj -elt, -e (fra fr) som hører til forstanden, intellektet intellektuelt var han fullt på høyde med de andre / subst: de i-e åndsarbeidere, særlig personer med høy teoretisk utdanning

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
finn et annet forum du kan spre dine intelektuelle meninger på.

8020282[/snapback]

Hahhaha. Nice! :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror slike nyheter som dette er nok ikke berører den gemene hop. Se på tingenes tilstand:

Men... likevel tviholder Ola Donk på forhåndsbestillinger av en overpriset konsoll. Hvorfor? Spør ikke meg.

Det kunne sikkert kommet en nyhet om at det ikke ville komme noen PS3 eksklusive spill, uten at en eneste forhåndsbestilling hadde blitt kansellert...

Men, dem om det

8020212[/snapback]

Dette var vel litt å male fanden på veggen ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet årsaken til at de har gjort det, det er jo mer interresant.

8021772[/snapback]

Penger som alt annet vil jeg tro.

AtW

8021780[/snapback]

Ja, om det meste dreier seg om penger, men om det kan være at de måtte laget en ny chip for PAL versjoner av konsollen. Enkel forklaring istedet for mange spekulasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men, dem om det

8020212[/snapback]

Det verste er jo selvfølgelig at du sansynligvis har helt rett. Selv skulle jeg gjerne kjøpt doningen på dag en, nye konsoller er alltid stas. Jeg vet jo at det ikke blir så mye spennende å spille på den i de første månedene. Resistance er kanskje moro en dag eller to, sansynligvis kan jeg heller ikke spille de litt mindre populære spillene mine til PS2 eller PSOne (In Cold Blood, Heart of Darkness etc) på den heller, men iom at jeg er hi-fil kunne jeg nok hatt det mye moro med Blu Ray-spilleren. Jeg tviler på at alle som har forhåndsbestilt den har samme grunn.

Hvor stort er egentlig det samlede spillbiblioteket til PSOne og PS2? 1500 titler i Europa (ren gjetting dette her)? Om jeg ikke tar helt feil er vel 15% av XBoxens originale spill emulert på 360. I starten var det vel knappe femti titler som fungerte på 360en. Om noe lignende er tilfelle på PS3 vil det nok ta lang tid før vi kan spille annet enn Jak & Daxter, Gran Turismo, Metal Gear eller God Of War på maskinen. Nettopp de titlene de aller fleste av oss har spilt oss lei?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Europa sitter jo stort sett igjen med en stor bolle med piss i forhold til USA og Japan. Dette gjelder jo alle konsoller...

8025137[/snapback]

Ifølge The Inquirer så er grunnen til at konsollen blir dyrere i EU + at den blir litt strippa at de vil kutte de allerede høye produksjonskostnadene pluss at vi visstnok har 2 års garanti i motsetning til US/JAP som kun har 1 år.

So why is Sony being so nasty to its EU client base? There is the small matter of European consumer law which requires gizmos to last nearly twice as long than the US and Japan. In US if a PS3 explodes after a year, the punter has not got a leg to stand on. In Blighty however Sony would have to repair or replace the thing for two years after it was sold.
:ph34r:

EDIT: Glemte kildehenvisning: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37825

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Hardware.no (eller noen andre her forøvrig) har tydeligvis ikke skjønt det.

Dette her er ikke noen nyhet. Typisk media å snu alt som Sony kommer med på hodet å trash talk'e dem nord og ned.

Ok, FAKTA:

Sony sa for en stund tilbake at eneste grunnen til at de FØRSTE PS3'ene hadde PS2 hardware i seg var nettop fordi Sony ikke var ferdige med emulator softwaren ennå. For da og ikke slippe en maskin på markedet som ikke kunne spille gamle PS/PS2 spill så la de inn EE+GS chip'en til PS2. Denne skulle fjernes fra SAMTLIGE PS3'er så fort softwaren var tilgjengelig i firmwaren. Dvs. at ALLE PS3'er verden rundt som produseres herettet vil mangle den chip'en. tom. de maskinene som allerede har denne chipen vil slutte å bruke den så fort firmware oppgraderingen er her. Da vil ALLE maskiner bruke software emulatoren.

Og en ting til. Hvor har Hardware.no fått det fra at det må en emulator til HVERT ENESTE PS2 spill? Seff. er dette BS. Sony lager EN emulator som funker på nesten alle spill.. Bare de spillene som ikke brukte Sonys egne libraries har sannsyligvis problemer med å funke, en de kan sikkert emuleres de også med en patch e.l.

Dere får dette til å ligne på at Sony tar bort chip'en BARE for europa for å spare penger, når faktisk planen var slik helt fra begynnelsen. Ingen maskiner skulle egentlig hatt den chip'en og den blir bare å samle støv etter mars uansett. (i de gamle maskinene, siden den blir disablet)

Tenk heller på de positive tingene dette medfører... PS2 spill i 720p anyone??

Jeg har sett et PS2 spill bli kjørt fra harddisken fra en debug enhet i 720p og det så SWEET ut. Dette hadde ike vært mulig hvis man fortsatt skulle bruke PS2 chip'en.

Og til de som hadde tenkt å importe en maskin fra US eller noe pga at de har PS2 chip'en så kan du bare glemme det. Neste shipment der vil også mangle denne chip'en. Sorry Hardware.no, dere sjekker tydeligvis ikke sakene deres godt nok.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Glimrende av deg å skrive alt med fet tekst, så slipper jeg å lete frem lesebrillene mine...  :)

Kilder angående chippen og universalemulatoren?

8026916[/snapback]

Husker ikke hvor jeg leste det... sorry

Bare vent og se. Ting er ikke så svart som folk skal ha det. Jeg kan garantere deg at nesten 100% vil faktisk bli ganske GLAD når de prøver gamle PS2 spill i sin nye PS3.. (de med HDTV da;-))

Sjekk ut litt her: http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=59112

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

The Inquirer har en svart krass artikkel om det hele. Den virker noe subjektiv, men stiller allikevel et par svært viktige spørsmål.

Chippen var visst bare en plan-b løsning som Sony tok i bruk da de var langt ifra ferdige med emulatoren når lanseringen nærmet seg. Når de nå fjerner den fra konsollene sine skulle man kansje tro at emulatoren var ferdig? Dette virker langt ifra sant. Sony sier jo selv at flere spill GRADVIS vil bli støttet av den, altså ingen universal løsning. PlayStation 2 hadde en veldig vrien arkitektur - rent fysisk, noe som gjorde den mye vanskeligere å programmere til i forhold til konkurrende konsoller. Dette skyldes sansynligvis den såkalte "Emotion Engine", som ikke gjorde så mye spennende den eldre konkurrenten Dreamcast ikke klarte. Derfor har jeg svært store problemer med å se for meg en universal emulator som ikke vil trenge store mengder kode for å kunne adaptere de ulike spillene til PS2. Spillene er nemlig alt forskjellige til det. Enda en indikasjon på at teorien min stemmer er det faktum at Sony foreløpig holder leppene tett lukket angående HVA PlayStation 3 faktisk vil støtte av eldre spill. De nekter å gi ut en liste over titler FØR flere hundre tusen mennesker har brent av ca seks høvdinger på den. Som Inquirer selv sier er det jo ingen smal sak å publisere en tekstfil som forteller oss hvilke titler som foreløpig støttes. Så fort nye titler legges til, vil det ikke ta mange sekundene å redigere listen for å holde den oppdatert. Allikevel nekter Sony blankt å fortelle oss noe som helst. Hadde det vært en fyldig liste med mange spennende titler ser jeg ingen grunn til å holde den hemmelig. En slik ville jo bare økt interessen hos de mange som nylig ble litt skeptiske av chip-mangelen på europeiske maskiner. Nei, jeg tror nok at det foreløpig er en veldig smal liste Sony har. Faktum er også at en universell chip som imiterer arkitekturen til en PS2, ville vært mye mer stabil og allsidig enn hva en software-basert emulator vil være. Spesielt skeptisk blir jeg til emulatoren når man tar i betraktning hvor sært maskineriet til PlayStation 3 faktisk er. Ørten prosessor-celler og gudene vite hva annet den bruker til å spille av spillene sine. Svært ulikt hva PS2-spillene ble programert for med andre ord.

Spørsmål: Hva er det som gjør at en software-emulator kan gjengi de eldre spillene i 720-punkters oppløsning, mens denne chippen ikke klarer det? Det klarer jeg helt ikke å skjønne. Særlig ikke når 360 sin software-emulator kun klarte å OPPSKALERE XBox-spillene. :hmm:

Edit:

Sjekka linken din, og det ser ut til at det var oppskalering du og mente. Det første bildet der var unektelig imponerende, uten tvil. Men jeg føler meg fortsatt litt som en guttunge som nettopp har blitt lurt inn i førersetet til en pedofil mann med godteri når Sony nekter å fortelle oss hvor mange (eller snarer hvor FÅ) spill som støttes. Det burde være lover mot slikt. Folk vet jo ikke hvilket produkt de får, før de faktisk har betalt for det.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar
The Inquirer har en svart krass artikkel om det hele. Den virker noe subjektiv, men stiller allikevel et par svært viktige spørsmål.

Chippen var visst bare en plan-b løsning som Sony tok i bruk da de var langt ifra ferdige med emulatoren når lanseringen nærmet seg. Når de nå fjerner den fra konsollene sine skulle man kansje tro at emulatoren var ferdig? Dette virker langt ifra sant. Sony sier jo selv at flere spill GRADVIS vil bli støttet av den, altså ingen universal løsning. PlayStation 2 hadde en veldig vrien arkitektur - rent fysisk, noe som gjorde den mye vanskeligere å programmere til i forhold til konkurrende konsoller. Dette skyldes sansynligvis den såkalte "Emotion Engine", som ikke gjorde så mye spennende den eldre konkurrenten Dreamcast ikke klarte. Derfor har jeg svært store problemer med å se for meg en universal emulator som ikke vil trenge store mengder kode for å kunne adaptere de ulike spillene til PS2. Spillene er nemlig alt forskjellige til det. Enda en indikasjon på at teorien min stemmer er det faktum at Sony foreløpig holder leppene tett lukket angående HVA PlayStation 3 faktisk vil støtte av eldre spill. De nekter å gi ut en liste over titler FØR flere hundre tusen mennesker har brent av ca seks høvdinger på den. Som Inquirer selv sier er det jo ingen smal sak å publisere en tekstfil som forteller oss hvilke titler som foreløpig støttes. Så fort nye titler legges til, vil det ikke ta mange sekundene å redigere listen for å holde den oppdatert. Allikevel nekter Sony blankt å fortelle oss noe som helst. Hadde det vært en fyldig liste med mange spennende titler ser jeg ingen grunn til å holde den hemmelig. En slik ville jo bare økt interessen hos de mange som nylig ble litt skeptiske av chip-mangelen på europeiske maskiner. Nei, jeg tror nok at det foreløpig er en veldig smal liste Sony har. Faktum er også at en universell chip som imiterer arkitekturen til en PS2, ville vært mye mer stabil og allsidig enn hva en software-basert emulator vil være. Spesielt skeptisk blir jeg til emulatoren når man tar i betraktning hvor sært maskineriet til PlayStation 3 faktisk er. Ørten prosessor-celler og gudene vite hva annet den bruker til å spille av spillene sine. Svært ulikt hva PS2-spillene ble programert for med andre ord.

Spørsmål: Hva er det som gjør at en software-emulator kan gjengi de eldre spillene i 720-punkters oppløsning, mens denne chippen ikke klarer det? Det klarer jeg helt ikke å skjønne. Særlig ikke når 360 sin software-emulator kun klarte å OPPSKALERE XBox-spillene.  :hmm:

Edit:

Sjekka linken din, og det ser ut til at det var oppskalering du og mente. Det første bildet der var unektelig imponerende, uten tvil. Men jeg føler meg fortsatt litt som en guttunge som nettopp har blitt lurt inn i førersetet til en pedofil mann med godteri når Sony nekter å fortelle oss hvor mange (eller snarer hvor FÅ) spill som støttes. Det burde være lover mot slikt. Folk vet jo ikke hvilket produkt de får, før de faktisk har betalt for det.

8027011[/snapback]

Det skal jeg svare på...

MS gir ikke 100% på sin emulering. De kunne også laget en emulator som emulerte xboxen ca. 100%, men de går for en enklere løsning. HLE (High Level Emulation) emulerer KUN det hvert enkelt spill krever for å fungere. Husker du N64 emulatoren på PC? (UltraHLE) Den brukte HLE fremgangen. Det var derfor Mario64 osv. fungerte nesten perfekt, mens andre spill ikke fungerte. Problemet med å lage emulatorer er at du ikke kjenner 100% til arkitekturen på plattformen du skal emulere og da blir det litt vanskelig. Har man 100% informasjon om en konsoll så hadde det ikke vært noe vanskelig å lage en emulator som emulerer maskinen 100%. Og Sony har jo det. De har jo t.o.m. designa PS og PS2 så de vil ikke ha noe problemer med å lage en emulator som emulerer hele hardwaren til PS og PS2. Det holder å emulere all hardwaren i PS2 og da vil jo også alle spillene fungere. Den kommer sannsynligvis ikke til å være 100% ferdig når PS3'en kommer til europa, men etter et par måneder kanskje så vil den sannsynligvis være ferdig.

Grunnen til at PS3'en ikke klarer å oppskalere noen PS2 spill med hardwaren er jo nettop fordi det er hardware. Det er en PS2 inne i PS3'en, den emulerer ikke nå.

Så fort du emulerer så kan du skrive inn flere funksjoner for å gjøre spillene bedre. Enkelt forklart så er det jo bare å se på alle emulatorene som er tilgjengelig til PC. Alle de kjører jo høyere oppløsning og div effekter som bi-linear filtering etc. som den orginale maskinen den emulerer ikke hadde.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...